dziennikarstwo prasowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedmioty rozszerzone:
Advertisements

ŚLEDZTWO MULTIMEDIALNE
Radio kontra TV.
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
ZARZĄDZAJ JAKOŚCIĄ SWOJEGO ŻYCIA zgodnie z normą ISO 9001:2008
Blog Wirtualny pamiętnik Dziennikarstwo XXI wieku.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Jak powinna wyglądać „Dobra prezentacja”
mówi o Bogu, czyli jak się nie wstydzić swojej wiary…
Sklepy internetowe. Aukcje internetowe Tylko dla małych sklepów? Zwiększanie obrotów sklepu przez aukcje.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Politycy pod kontrolą – co można zrobić pojedynczo? – opis przypadku.
Jak pisać pracę dyplomową?
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Autor: Adrianna Dzikielewska
Adrianna Dzikielewska
Jak napisać dobry REPORTAŻ?
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Planowanie i przygotowanie wystąpień publicznych
Zbiory biblioteczne W bibliotekach gromadzone są różnorodne zbiory, między innymi: książki, filmy na kasetach VHS oraz DVD, różne programy multimedialne,
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w kontekście dokumentów aplikacyjnych Ewa Ger.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
ANNA BZDEK-KOŁAKOWSKA
Anna Gumułka Polska Agencja Prasowa
Rewolucja w komunikacji III Kontent "blogowy": Jaką wartość ma treść blogów? Czy blogi niosą za sobą wartościowe informacje oraz jak je znaleźć. Dominik.
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Jak ujarzmić burzę mózgów?
Medialna rzeczywistoŚĆ
Gatunki dziennikarskie
Nie kradnij i nie daj się okraść!
ROZPRAWKA.
Podstawowe zasady dobrej i czytelnej prezentacji ZAPAMIĘTAJ
Inicjatywa studencka na miarę XXI wieku. Plan prezentacji ● 1. Czym jest BiznesZone? ● 2. Przedsięwzięcia związane z projektem ● 3. Kim są odbiorcy projektu.
Problemy współczesnej młodzieży
Przygotowanie dobrej prezentacji
Język i styl Leszek J Chmielewski
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Przygotowanie dobrej prezentacji
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
Gdzie klienci szukają informacji o pożyczkach pozabankowych?
Jak przygotować poster naukowy
Dokumenty aplikacyjne
Przygotowanie składu Mariusz Dyduch.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
MARTA BIEŃKOWSKA ALEKSANDRA TERESZKIEWICZ KLASA I D Netykieta.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Jak napisać dobry REPORTAŻ ???. Reportaż To gatunek dziennikarsko-literacki Reportaż jest relacją z wydarzeń, których naocznym świadkiem był sam autor!
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Przygotował: Jakub Leńczowski
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Jak przygotować poster naukowy
Pomysł na promocję książki.
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
Św. Jan Paweł II - wzór mądrości
10 Najnowszych Trendów Public Relations
Program „Działaj Lokalnie” Zasady komunikacji i promocji
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

dziennikarstwo prasowe

5 W + 1 H LEAD NEWS Co? Kto? Dlaczego? Kiedy? Gdzie? Z jakim skutkiem? Jak? źródło: publikacja „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

zasada odwróconej piramidy Najważniejszy news, odpowiedź na pytania: co? Kto? kiedy? gdzie? 1 akapit – tzw. LEAD (lup po polsku „lid”) Szersza prezentacja wydarzenia, odpowiedź na pytania: dlaczego? z kim? po co? Co z tego wynika? 2 akapit: Dodatkowe informacje, tło wydarzenia, ew. cytat z wypowiedzią eksperta itp. 3 akapit: źródło: publikacja „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

Zasady tworzenia tekstu 5 x częściej czytany niż reszta TYTUŁ – max 5 słów max 32 znaki max 160 znaków LEAD (5 W + 1 H) max 5 akapitów min 1 cytat Body źródło: publikacja „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

NEWS – nowa wiadomość NEWS jest wszystkim, czego nie wiedzą inni „Praca w newsach jest jedną z najtrudniejszych w dziennikarstwie. Liczą się kontakty, szybkość wyczucia nowości, dar przejrzystego pisania […] i szybkość przekazania newsa w świat.” „Im coś bliższe, tym ciekawsze”

W redakcjach dziennikarze mają specjalizacje Ludzi interesują głównie: pieniądze (na czym można stracić, zyskać, podwyżki, podatki, kredyty), problemy ze służbą zdrowia i lekami, kłopoty z urzędami, informacje dotyczące dzieci (np. zagrożenia), polityka, newsy kryminalne, emerytury i renty, sprawy obyczajowe (choć to wyjątkowo drażliwe kwestie i lepiej nie zaczynać od tego swej pracy dziennikarskiej)

Źródła newsów: ludzie i dokumenty NIE jedynie negatywne informacje przyciągają czytelnika – sprawy codzienne i mniej sensacyjne wymagają finezji Pisząc newsa zastanów się kogo może zainteresować – human story (ludzką historię) czytelnik czyta chętniej W tabloidach każdy tekst ilustrowany „żywym człowiekiem” Jak znaleźć „żywego człowieka”? Pytaj znajomych

Jak znaleźć „żywego człowieka”? Pytaj znajomych Zwyczajnym ludziom nigdy nie rób krzywdy swoimi tekstami (możesz podać imię, wiek, branżę, lepiej nie miasto) Dziennikarz ma informować, a nie ścigać podatników

Nigdy nie ujawniaj danych osób, które prosiły cię o zachowanie tajemnicy dziennikarskiej – zgodnie z prawem możesz milczeć (element państwa demokratycznego) Im więcej rozmawiasz, tym większa szansa na dotarcie do unikatowych informacji

follow-up – kontynuacja (po konkurencji) – tu też szukaj czegoś swojego Unikaj dziennikarskich spółdzielni Wszystko nagrywaj – też gdy odmawiają odpowiedzi Bądź w dobrych kontaktach z sekretarkami, młodymi posłami

Najważniejsze – uzyskać odpowiedź na pytanie kluczowe Informacja „na offie” (off the record) – ze źródeł nieoficjalnych. Stosuj oszczędnie – odpowiedzialność spada na dziennikarza. Jak najwięcej czytaj, rozmawiaj z ludźmi, podpatruj konkurencję

Jak pisać? Przemyśl tekst Przygotuj plan (odnoś się do rozdziałów, im bardziej szczegółowo, tym lepiej) Pamiętaj co kto mówił – w pytaniach nawiązuj do poprzedniego rozmówcy, ostre riposty Zaczynaj ciekawie (prezentuj tu temat artykułu)

Buduj napięcie – musisz wygrać z czytelnikiem najpóźniej w trzecim akapicie! Nie wprowadzaj tematu tekstu pytaniami – pytania wyrazem bezradności dziennikarza Nie bądź niewolnikiem cytatów – nie cytuj wszystkich, ważny sens wypowiedzi a nie sposób, im krótszy cytat tym lepiej Ludzie potrzebni w tekście

Pisz językiem zrozumiałym dla każdego Zakończenie zostaje w głowie najdłużej – nie wymyślany na siłę komentarz odautorski (np. „Pozostaje czekać i bacznie obserwować rozwój sytuacji” – FORBS). Dobra puenta : mocny cytat, jakaś myśl, np.: „Gorzej, jeśli kleryk zwierza się ojcu duchowemu, ze naruszył regulamin, ale odmawia odejścia z seminarium. Tajemnica spowiedzi wiąże opiekunowi ręce. Taki człowiek wymyka się systemowi, może zostać księdzem wbrew sugestiom opiekuna. W Polsce jest trzydzieści tysięcy księży”. /Polityka/

Dobry tekst = łatwo do niego wymyślić kilka dobrych tytułów „Studia prawa na lewo” (GW o nieprawidłowościach przy rekrutacji na prawo) Tytuł – nie popularne przysłowia, cytaty, powiedzenia, nie ogólny, pytanie, wykrzykniki, skróty, nie wyrazy obce Konkretne leady

Opracowano na podstawie tekstów Andrzeja Stankiewicza „Reporter na polowaniu” I „Pisz, nie nudź” Renaty Gluzy [w:] Biblia dziennikarstwa, pod redakcją Andrzeja Skworza i Andrzeja Niziołka, Wyd. ZNAK, Kraków 2012 oraz publikacji „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3