O metodach ustalania ceny za usługę WLR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Promocyjne opłaty w Ofercie RLLO
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Próg rentowności.
Oligopol – konkurencja i współpraca
Amadeo Rapid Market System Szybkiej Sprzedaży Amadeo Rapid Market System szybkiej sprzedaży.
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Rynki konkurencji niedoskonałej
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Rachunek kosztów zmiennych
Rola Internetu w masowej personalizacji produktu
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
WAŻNA INFORMACJA Firma nie gwarantuje dochodów w przypadku braku pozyskiwanych klientów. Sukces Niezależnego Przedstawiciela ACN nie jest zagwarantowany,
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Istota konkurencji w internecie …
Ogólnokrajowa karta miejska
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Wprowadzanie do podstaw marketingu-mix
Internetowego Biura Rachunkowego
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Odpowiedź uzasadnij.
Założenia Oferty Handlowej TVP POZNAŃ na Płynne wejście w nowy rok Oferta na 2015 obowiązuje od 1 LUTEGO 2015 Styczeń w całości jest sprzedawany.
Analiza możliwości zwiększenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej w Polsce Prezentacja wyników raportu analitycznego Tomasz Dobkowski,
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
LINIE TRENDÓW Trendy główne, trendy wtórne Wewnętrzna linia trendu
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
Kowalski S.A. Oferta telekomunikacyjna. Wstęp Firma TELE jest firmą działającą na polskim rynku od 2013 roku Zajmujemy się usługami telekomunikacyjnymi.
DRP PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Model „pięciu sił” M.Portera
Ustalenie polityki cenowej - przykład
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Publiczne prawo konkurencji
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

O metodach ustalania ceny za usługę WLR dr inż. Sylwester Laskowski s.laskowski@itl.waw.pl www.sylwesterlaskowski.com

Plan prezentacji Definicja Analizy Wnioski

Definicja WLR – (Wholesale Line Rental) hurtowy dostęp do sieci – pakiet usług, standardowo oferowany przez zasiedziałego operatora sieci stacjonarnej jego detalicznym użytkownikom końcowym w ramach miesięcznej opłaty abonamentowej, który na zasadach hurtowych udostępniany jest do dalszej odsprzedaży alternatywnym dostawcom usług.

Umowa detaliczna Alternatywny usługodawca sprzedaż detaliczna Operator zasiedziały sprzedaż detaliczna Umowa hurtowa Operator zasiedziały sprzedaż hurtowa Abonent Alternatywny usługodawca w pełni przejmuje na siebie działania i koszty Obsługi klienta Obsługi rozliczeń Marketingowe i dystrybucyjne Administracyjne Obsługi należności i reklamacji

Koszty związane z WLR Koszty wdrożenia systemu WLR Koszty uruchomienia na jednego usługodawcę Koszty bieżące na jednego usługodawcę Koszty przeniesienia linii Koszty bieżące na linię

Plan prezentacji Definicja Analizy Wnioski

Metody ustalania cen za jedną linię WLR Na bazie kosztów hurtowych Działalność na poziomie detalicznym KD CH = KH Działalność na poziomie hurtowym CD KH Cena detaliczna minus marża CH = CD – KD

Cena detaliczna powyżej kosztów Działalność na poziomie detalicznym MD Jeżeli ceny użytkownika końcowego przewyższają koszty, stosowanie zasady ustalania cen WLR na bazie kosztów prowadzi do uzyskania niższej ceny hurtowej niż przy zastosowaniu zasady „cena detaliczna minus marża” CD Działalność na poziomie hurtowym CH = CD - MD CH = KH

Cena detaliczna poniżej kosztów Działalność na poziomie detalicznym MD CD Działalność na poziomie hurtowym CH = KH CH = CD - MD Jeżeli ceny użytkownika końcowego ustalono poniżej kosztów, stosowanie zasady ustalania cen WLR na bazie kosztów prowadzi do uzyskania wyższej ceny hurtowej niż przy zastosowaniu zasady cena detaliczna minus marża.

Wpływ ceny na rozwój konkurencji (cena detaliczna powyżej kosztów) Działalność na poziomie detalicznym Cena detaliczna minus marża – promocja konkurencji na poziomie hurtowym MD CD Działalność na poziomie hurtowym CH = CD - MD CH = KH Na bazie kosztów hurtowych – promocja konkurencji na poziomie detalicznym

Wpływ ceny na rozwój konkurencji (cena detaliczna poniżej kosztów) Działalność na poziomie detalicznym MD CD Działalność na poziomie hurtowym CH = KH CH = CD - MD Na bazie kosztów hurtowych – dyskryminacja konkurencji na poziomie detalicznym Cena detaliczna minus marża – dyskryminacja konkurencji na poziomie hurtowym

CENA DETALICZNA OPERATORA ZASIEDZIAŁEGO Zasada ustalania ceny hurtowej - CH CENA DETALICZNA OPERATORA ZASIEDZIAŁEGO Powyżej kosztów CD > KH + MD Na bazie kosztów CD = KH + MD Poniżej kosztów CD < KH + MD CH = KH Poziom detaliczny: + + Poziom hurtowy: + Poziom detaliczny: + Poziom hurtowy: + Poziom detaliczny: - Cena detaliczna minus marża CH = CD - MD Poziom hurtowy: + + Poziom hurtowy: -

Liczba wejść na rynek oparta na infrastrukturze - E Konkurencja oparta na usługach, a konkurencja oparta na infrastrukturze Komplementarność Substytucyjność E = f(D) D’’ preferowane przed D’ D’ D* D’’ D** Rabat na cenach hurtowych – D

Koszty możliwe do zaoszczędzenia na poziomie detalicznym Koszty rozwoju produktu Koszty zarządzania produktem Koszty marketingu produktu Koszty sprzedaży produktu Koszty reklamy Koszty bezpośrednich i pośrednich promocji cenowych Koszty złych długów Koszty obsługi klienta Koszty bilingowania Koszty płatności Koszty kapitału Odpowiednie koszty wspólne i ogólnego zarządu. Operator zasiedziały sprzedaż detaliczna Operator zasiedziały sprzedaż hurtowa

Koszty możliwe do zaoszczędzenia, a rabat na cenach hurtowych Nieefektywna działalność na poziomie detalicznym Nieefektywna działalność na poziomie detalicznym Efektywna działalność na poziomie detalicznym Działalność na poziomie detalicznym KD KD KD CH = CD - KD Ekonomie skali i zakresu

Plan prezentacji Definicja Analizy Wnioski

Wnioski Działalność na poziomie detalicznym Docelowo optymalną jest sytuacja, w której wysokość abonamentu (cena detaliczna usługi dostępu) dla użytkownika końcowego ustalana jest na poziomie kosztów całkowitych, ponoszonych przez efektywnie działającego operatora (CD = KD + KH). W tej sytuacji cena - CH, wyznaczona w oparciu o metodę kalkulacji kosztów działalności hurtowej jest taka sama, jak cena wyznaczona w oparciu o metodę cena detaliczna minus marża KD Działalność na poziomie hurtowym CD KH Do kalkulacji ceny CH w tym wypadku powinno się wybrać tę metodę, która jest prostsza i tańsza w realizacji.

Wnioski Sytuacja, w której ceny dla użytkownika końcowego ustalane są na poziomie niższym niż koszt całkowity (CD < KC ), z racji na swój antykonkurencyjny charakter nie powinna być akceptowana przez organ regulacyjny. Działalność na poziomie detalicznym Działalność na poziomie hurtowym CD CH = CD – MD CH = CD – MD W sytuacji podejrzenia, iż taka sytuacja ma miejsce cena CH powinna być ustalana w oparciu o zasadę cena detaliczna minus marża.

Wnioski CH = CD – KD Cena detaliczna minus marża W przypadku wyboru metody „cena detaliczna minus marża”, wysokość marży detalicznej (upustu na cenach hurtowych) winna odpowiadać rzeczywistym kosztom możliwym do zaoszczędzenia na poziomie detalicznym (KD) operatora zasiedziałego. CH = CD – KD W sytuacji istnienia ekonomii skali na poziomie detalicznym oraz korzyści powiązań produkcyjnych pomiędzy działalnością hurtową i detaliczną, rabat na cenie hurtowej winien być większy, niż to wynika z kalkulacji kosztów detalicznych operatora zasiedziałego.

W przypadku, gdy cena dla użytkownika końcowego ustalane są na poziomie wyższym niż koszt całkowity (CD > KC) rekomendowaną metodą ustalania ceny jest metoda kalkulacji ceny na bazie kosztów hurtowych (CH = KH ). Wnioski UZASADNIENIE: Docelową jest sytuacja, gdy ceny na poziomie detalicznym i hurtowym odzwierciedlać będą ponoszone koszty efektywnej działalności. Cena CH skalkulowana na poziomie kosztów hurtowych (CH = KH) jest docelową wartością tej ceny. Cena skalkulowana na poziomie kosztów hurtowych jako najniższa z możliwych do przyjęcia cen za WLR wytwarza największe (z możliwych do przyjęcia) bodźce dla rozwoju konkurencji na poziomie usług. Jest to szczególnie istotny argument w fazie wprowadzania WLR. Wejście na rynek detaliczny jest obciążone znacznie mniejszymi barierami wejścia, niż rynek hurtowy stąd należy się spodziewać, iż obniżka cen hurtowych będzie miała silniejszy wpływ na rozwój konkurencji na poziomie detalicznym, niż miałaby analogiczna podwyżka na rozwój konkurencji na poziomie hurtowym. Rozwój konkurencji na poziomie detalicznym wytwarza pozytywne bodźce do obniżki cen dla użytkowników końcowych, prowadząc do sytuacji docelowej, kiedy to ceny na poziomie detalicznym i hurtowym odzwierciedlać będą ponoszone koszty efektywnej działalności. Działalność na poziomie detalicznym KD CD Działalność na poziomie hurtowym KH

Wnioski Działalność na poziomie detalicznym KD Działalność na poziomie detalicznym ? CD Działalność na poziomie hurtowym Działalność na poziomie hurtowym CD KH CH = CD – KD W sytuacji trudności z określenia, czy cena detaliczna za dostęp dla użytkownika końcowego ustalona jest poniżej czy powyżej kosztów zalecany jest wybór metody cena detaliczna minus marża i narzucenie na operatora zasiedziałego obowiązku kalkulacji kosztów działalności detalicznej.

Wnioski Im niższa wartość ceny CH (większy rabat), tym silniej promowana jest konkurencja na poziomie detalicznym (konkurencja w zakresie usług). Wpływ wartości ceny CH na poziom konkurencji na poziomie hurtowym (konkurencja oparta na infrastrukturze), jest różny, w różnych przedziałach zmienności ceny. W przypadku wątpliwości powinno się preferować ceny niższe (większe rabaty).

Wnioski W przypadku niemożliwości określenia rzeczywistych kosztów ponoszonych przez operatora zasiedziałego na poziomie detalicznym cena za dostęp hurtowy winna być określona w oparciu o metodę „cena detaliczna minus marża”, z dostatecznie dużą wartością rabatu na cenie hurtowej. Działalność na poziomie detalicznym KD = ? UZASADNIENIE: Odpowiednio duże rabaty na cenach hurtowych gwarantują efektywność wejścia na rynek usługodawców korzystających z WLR, a poprzez to szybki rozwój konkurencji na bazie usług. Duże - potencjalnie nawet zbyt duże – rabaty na cenach hurtowych wytwarzają bodźce zachęcające operatora zasiedziałego do kalkulacji kosztów w celu wykazania zbyt dużego poziomu tych rabatów

Dziękuję za uwagę Sylwester Laskowski s.laskowski@itl.waw.pl www.sylwesterlaskowski.com