FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse międzynarodowe
Advertisements

Finanse administracji publicznej
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Narodowy bank centralny
Pieniądz i polityka pieniężna
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Polityka monetarna państwa
NBP.
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
OPRACOWAŁA KRYSTYNA KOCHAJEWSKA
Narodowy Bank Polski funkcje i znaczenie banku centralnego
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Dochody budżetu państwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Rola państwa w gospodarce
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
o roli państwa w gospodarce
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Wykład 11 WNE UW Jerzy Wilkin
Finanse publiczne.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Podstawy makroekonomii
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Architektura współczesnego systemu finansowego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Podstawy przedsiębiorczości
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Bankowość Zajęcia 1 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
INFLACJA Wykonał:PawełSochacki Kl.1 Te. Rodzaje inflacji Inflacja popytowa Inflacja popytowa Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
MAKROEKONOMIA Kierunek ZARZĄDZANIE - Wykład Studia II stopnia
mgr Małgorzata J. Januszewska
Polityka fiskalna, monetarna... i polityczno-pieniężne różności
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Rola Państwa w gospodarce
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA

FINANSE - to ogół zjawisk pieniężnych powstających w związku z działalnością gospodarczą i społeczną człowieka Finanse - to proces gromadzenia i wydatkowania realnego pieniądza i proces związany z jego kreacją. Finanse – to ogół zjawisk ekonomicznych, związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem pieniądza. Termin finanse jest nierozerwalnie związany z pieniądzem.

WARUNKI ISTNIENIA FINANSÓW GOSPODARKA RYNKOWA PIENIĄDZ

FINANSE DZIELIMY NA: FINANSE PUBLICZNE FINANSE PRYWATNE

FINANSE PUBLICZNE Finanse publiczne - są to procesy związane z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych, a w szczególności gromadzenie dochodów i przychodów publicznych, wydatkowanie środków publicznych, finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetów jednostek samorządu terytorialnego, zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne, zarządzanie środkami publicznymi, zarządzanie długiem publicznym, rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

FINANSE PRYWATNE Finanse prywatne - są to procesy związane z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków finansowych prywatnych.

SYSTEM FINANSOWY System finansowy - to zespół logicznie ze sobą powiązanych form organizacyjnych, aktów prawnych, instytucji finansowych i innych elementów umożliwiających podmiotom nawiązywanie stosunków finansowych.

FUNKCJE SYSTEMU FINANSOWEGO Funkcja płatnicza - system finansowy powinien zapewnić sprawne działanie mechanizmu rozliczeń w transakcjach gospodarczych, zwłaszcza przy zakupie dóbr i usług. Funkcja płynności - w ramach której system finansowy umożliwia i ułatwia zamianę papierów wartościowych i innych aktywów finansowych na gotówkę. Funkcja oszczędności - polegająca na promowaniu warunków atrakcyjnego lokowania nadwyżek pieniądza przy umiarkowanym ryzyku. Funkcja akumulacji bogactwa -polegająca na przechowywaniu siły nabywczej danego podmiotu.

Funkcja kredytowa - polega na zapewnieniu nieprzerwanego dopływu kredytu dla przedsiębiorstw, gospodarstw domowych i rządu, w celu finansowania inwestycji i konsumpcji, Funkcja polityki gospodarczej - możliwości prowadzenie przez rząd polityki mającej na celu wzrost gospodarczy, niskie bezrobocie, walkę z inflacją i zachowanie stabilnej pozycji płatniczejwzględemzagranicy.

SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA System finansowy państwa to: zespół instytucji prawnych połączonych w sposób celowy i logiczny w całość, służący gromadzeniu środków pieniężnych i ich rozdysponowaniu. System ten powinno cechować poszanowanie i ochrona własności prywatnej oraz zasady wolności gospodarczej

System finansowy państwa obejmuje elementy: a) stałe - system budżetowy - system finansowy banku centralnego b) zmienne - systemy finansowe przedsiębiorstw publicznych (państwowych i komunalnych) oraz zakładów użyteczności publicznej - system finansowy instytucji publicznych o charakterze para fiskalnym (np. ZUS)

PODSTAWOWE TYPY SYSTEMÓW FINANSOWYCH I. Ze względu na rodzaj i obszar działania, wyróżnia się: 1. system budżetowy: a) system budżetowy państwa, b) system budżetowy lokalny, 2. system ubezpieczeń: a) społecznych, b) gospodarczych, 3. system finansowy przedsiębiorstw, który dzieli się np.: a) według kryterium własności: na przedsiębiorstwa państwowe, prywatne, b) według przynależności do gałęzi gospodarki narodowej: na przedsiębiorstwa przemysłowe, handlowe, budowlane itd., 4. system bankowo – kredytowy: a) kredytowy, b) rozliczeń.

OGNIWA SYSTEMU FINANSOWEGO System budżetowy - ogół norm prawnych oraz struktur organizacyjnych regulujących funkcjonowanie budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. System bankowy – zajmuje się tworzeniem i podziałem funduszy bankowych. Do podstawowych zadań systemu bankowego należą: emisja pieniądza, regulacja obiegu pieniądza, udzielanie kredytów, rozliczenia pieniężne między podmiotami gospodarczymi a ludnością, prowadzenie obrotu dewizami, gwarancje i poręczenia. .

System finansowy ubezpieczeń – fundusz ten tworzą składki wpłacane dobrowolnie i obowiązkowo przez ludność i podmioty gospodarcze. System finansowy podmiotów gospodarczych – głównym jego celem jest gromadzenie i dzielenie środków pieniężnych. Działanie komórek finansowych podmiotów gospodarczych regulowane jest przez normy prawne. Stopy procentowe, stawki podatkowe, kursy walut, prowadzenie ksiąg rachunkowych w systemie norm prawnych regulują samodzielność jednostek gospodarczych dążących do racjonalnego gospodarowania zasobami

System finansowy ludności – określa gromadzenie i wydatkowanie środków pieniężnych przez ludność.

POLITYKA FINANSOWA POLITYKA FINANSOWA - to działalność podmiotów, instytucji które dążą do osiągnięcia celów za pomocą narzędzi pieniężnych (finansowych). Polityka finansowa prowadzona jest w dwóch obszarach: • Monetarnym • Fiskalnym

CELE POLITYKI FINANSOWEJ Wzrost gospodarczy (przyrost PKB) Tworzenie miejsc pracy (walka z bezrobociem) Stabilizacja gospodarki Wspieranie konkurencyjności gospodarki Zachowanie realnej wartości pieniądza (inflacja) Bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne systemu finansowego

POLITYKA MONETARNA POLITYKA MONETARNA zajmuje się kształtowaniem zjawisk finansowych w gospodarce kraju. Wpływa ona na relacje między podażą pieniądza a popytem na pieniądz. Za politykę monetarną odpowiedzialny jest przede wszystkim bank centralny.

CELE POLITYKI MONETARNEJ Cele strategiczne: Utrzymanie stabilnego poziomu cen. Kształtowanie wysokości stóp procentowych. Oddziaływanie na wielkość podaży pieniądza. Wpływanie na wielkość kredytów udzielanych przedsiębiorstwom i gospodarstwom domowym, a także na wielkość kredytów ogółem.

POLITYKA FISKALNA POLITYKA FISKALNA - to działalność państwa polegająca na wykorzystaniu instrumentów fiskalnych tj. podatków i innych danin publicznych, wydatków, deficytów budżetowych, długu publicznego, udzielanych gwarancji i poręczeń kredytów dla podmiotów gospodarczych itp., do osiągnięcia określonych celów, a zwłaszcza wysokiego stopnia wykorzystania mocy wytwórczych i stabilizacji cyklu koniunkturalnego.

INSTRUMENTY POLITYKI FINANSOWEJ Instrumenty monetarne- wykorzystywane przez władze monetarne do kształtowania podstawowych zjawisk w sferze pieniężnej. Do tych instrumentów należy zaliczyć: Stopy procentowe Kursy walutowe Stopy rezerw obowiązkowych dla banków komercyjnych Poziom gwarancji dla depozytów w bankach

INSTRUMENTY FISKALNE Instrumenty fiskalne- mają na celu zgromadzenie potrzebnych państwu dochodów w związku z pełnionymi przez to państwo funkcjami. Z punktu widzenia zakresu oddziaływania instrumenty te dzielą się na:

Instrumenty fiskalne makroekonomiczne. Oddziałują na całą gospodarkę Instrumenty fiskalne makroekonomiczne. Oddziałują na całą gospodarkę.: 1. Dochody budżetu państwa 2. Wydatki budżetu państwa 3. Deficyty i nadwyżki budżetowe 4. Dług publiczny

Instrumenty fiskalne mikroekonomiczne: 1. Podatek 2. Opłata 3. Cło 4 Instrumenty fiskalne mikroekonomiczne: 1. Podatek 2. Opłata 3. Cło 4. Dotacja 5. Subwencja 6. Bon skarbowy 7. Obligacja skarbowa

USTAWA z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych Dz. U USTAWA z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Ustawa określa: 1) zasady i sposoby zapewnienia jawności i przejrzystości finansów publicznych; 2) formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych; 3) zasady planowania i dysponowania środkami publicznymi; 4) zasady kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych; 5) zasady zarządzania państwowym długiem publicznym oraz procedury ostrożnościowe i sanacyjne wprowadzane w razie nadmiernego zadłużenia; 6) sposób finansowania deficytu i zasady operacji finansowych dokonywanych przez jednostki sektora finansów publicznych; 7) zakres projektowanych i uchwalanych budżetów opartych na dochodach publicznych; 8) zasady opracowywania projektów i uchwalania budżetów; 9) zasady i tryb wykonywania budżetów; 10) zasady i tryb gospodarowania środkami pochodzącymi z: a) budżetu Unii Europejskiej,

Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem, a w szczególności: 1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych; 2) wydatkowanie środków publicznych; 3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa; 4) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego; 5) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne; 6) zarządzanie środkami publicznymi; 7) zarządzanie długiem publicznym; 8) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

Sektor finansów publicznych tworzą: 1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały; 2) gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samorządu terytorialnego”, oraz ich związki; 3) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych; 4) państwowe i samorządowe fundusze celowe; 5) państwowe szkoły wyższe; 6) jednostki badawczo-rozwojowe; 7) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej; 8) państwowe i samorządowe instytucje kultury; 9) Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze; 10) Narodowy Fundusz Zdrowia; 11) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ