6. Strategie zarządzania
Strategia na szczeblu przedsiębiorstwa i domeny Strategie M. Portera Strategie wg H. Steinmanna i G. Schreyögga Strategie wg R.W. Griffina Strategie wg M. Moszkowicza
Strategie M. Portera Wyróżnianie (w skali sektora) Strategia niskiego kosztu (w skali sektora) Koncentracja (w skali segmentu)
Strategie wg H. Steinmanna i G. Schreyögga
Strategie wg R.W. Griffina Poszukiwacz – akcentuje wzrost, podejmowanie ryzyka, innowację i nowe możliwości Analityk – utrzymanie status quo z umiarkowaną innowacyjnością i wzrostem Obrońca – stabilność i konserwatyzm Bierna reakcja – dryfowanie, niewielka troska o strategię
Strategie wg M. Moszkowicza Trzy wymiary: Produkcyjna – rynkowa koordynacja przedsięwzięć innowacyjnych Orientacja rynkowa na klienta (korzyść) – na potrzebę (potrzeba, parametry techniczne) Zmienna transformacji sprawnościowej – ekonomia skali – ekonomia grupy wyrobów (elastyczna technologia, produkt złożony, korzyści zasięgu)
Strategia kosztowa Cel: niskie koszty Produkcyjna, potrzeba, ekonomia skali Produkty standardowe o zbliżonych parametrach jakościowych Wykorzystanie lokalnych różnic cenowych (np. tania siła robocza) Wykorzystanie krzywej doświadczenia Koncepcje typu Just in Time
Strategia niszy technologicznej Cel: uniwersalność oferty, długość cyklu realizacji zamówień Produkcyjna, potrzeba, ekonomia grupy wyrobów Wysoka elastyczność prog. produkcyjnego Wysokie koszty stałe -> próg rentowności
Strategia CIM Cel: szybkość adaptacji oferty produktowej do zmieniającego się popytu Produkcyjna, na klienta, ekonomia grupy wyrobów Wysoce elastyczne systemy produkcyjne Zmniejszenie kosztów produkcji, optymalizacja przebiegów, CAD Wysokie nakłady na technologię produkcji
Strategia dywersyfikacji produktu Cel: liczba wersji produktu oferowanych na bazie produktu standardowego Produkcyjna, na klienta, ekonomia skali Podobieństwo do CIM Wiele wersji produktu na bazie produktu standardowego (przem. samochodowy) Niskie koszty produkcji, wysokie dystrybucji
Strategia masowego marketingu Cel: rozszerzenie przestrzeni sprzedaży + przepustowość kanałów dystrybucji Rynkowa, na potrzebę, ekonomia skali Niska cena nie wystarcza – (dywersyfikacja -> GM vs. Ford) McDonald’s
Strategia niszy rynkowej Cel: unikatowość produktów i poziom niezawodności działania Rynkowa, na potrzebę, ekonomia grupy wyrobów Obsługa segmentu
Strategia wyróżnionej produkcji Cel: poziom wyróżnienia + liczba wyróżnionych cech Rynkowa, na klienta, ekonomia grupy wyrobów Wielość różnorodnych produktów (czekolada, proszki do prania)
Strategia zindywidualizowanego marketingu Cel: suma zintegrowanych korzyści klienta Rynkowa, na klienta, ekonomia skali Mass customizing – Citibank handlowy
Wybór strategiczny Odpowiedniość zasobów Wykonalność (akceptacja) Etyczna legitymacja