Komunikacja CMC i jej specyfika

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego mi miałoby się udać, skoro niektórym się nie udaje?
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
Nowe media – próba konceptualizacji
OD SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO DO SPOŁECZEŃSTWA ZMEDIATYZOWANEGO
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
O D S POŁECZEŃSTWA I NFORMACYJNEGO D O S POŁECZEŃSTWA Z MEDIATYZOWANEGO Wykład II dr Barbara Przywara.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
B e z p i c n y I n t e r.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikacji.
Wykonała: Iwona Rąpała
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Komunikacja.
Współczesne Metody Komunikacji
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Metody komunikacji międzyludzkiej
METODY KOMUNIKACJI.
Metody komunikacji dawniej i dziś
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Metody komunikacji.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
KOMUNUIKACJA MIĘDZYLUDZKA
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Komunikowanie siĘ.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID.
Metody komunikacji ludzi
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Wykluczenie cyfrowe.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
Aleksandra Kiełbania I G
Przygotował Sebastian Bożek Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich Technikum Gastronomiczno-Hotelarskie nr 2 im. prof. Stanisława Bergera.
Metody Komunikacji.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID. Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Internet Zagrożenia związane z Internetem Autor: Damian Urbańczyk.
Bezpieczni w e-świecie
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Komunikacja CMC i jej specyfika www.magdalenaszpunar.com Komunikacja CMC i jej specyfika Magdalena Szpunar

Trójelementowy model Internetu www.magdalenaszpunar.com

Podstawowe typy interakcji Cechy interakcji Interakcja bezpośrednia Interakcja zapośredniczona Zapośredniczona quasi-interakcja Układ czasowo-przestrzenny kontekst współobecności; wspólny przestrzenno-czasowy układ odniesienia rozdzielenie kontekstów; dostępność w czasie i przestrzeni rozszerzona Zakres środków symbolicznych duża różnorodność środków symbolicznych zawężenie zakresy środków symbolicznych Ukierunkowane działania działanie wobec konkretnych innych działanie wobec nieograniczonej liczby potencjalnych odbiorców Dialogowa/monologowa dialogowa monologowa www.magdalenaszpunar.com

Rodzaje kontaktów CMC kontakty zawarte w środowisku wirtualnym i tam trwające, kontakty zawarte w środowisku wirtualnym, ale wykraczające poza rzeczywistość wirtualną (np. spotkania face-to-face), kontakty zawarte w środowisku realnym (realu), dla których środowisko wirtualne jest tylko platformą komunikacyjną (np. formalna e-mailowa komunikacja biznesowa) www.magdalenaszpunar.com

Specyfika komunikacji CMC aprzestrzenność; wirtualne działanie nie jest przestrzenne; interakcje nie są ograniczone geograficznie czy też terytorialnie; patrząc na „prawdziwe” społeczności z reguły są one opisywane przez pryzmat przestrzennych granic, np. sąsiedztwo, wieś, miasto, osiedle; mimo iż aspekt przestrzeni nie jest już kwestią priorytetową z powodu chociażby telefonu, to jest to nadal bardzo ważny składnik definiowania fizycznej agregacji ludzi jako społeczności; asynchroniczność; działania wirtualnych społeczności są asynchroniczne; w wirtualnej domenie komunikacja nie musi mieć miejsca w czasie rzeczywistym; z wyjątkiem sesji na czacie, wszystkie inne sposoby komunikacji uwzględniają pewne opóźnienie; realne społeczności wymagają, by uczestnicy komunikacji byli obecni w tym samym miejscu, aby móc się komunikować; acielesność; w społecznościach wirtualnych najważniejszy jest tekst; gesty, ubiór, mimika, intonacja głosu w wirtualnym świecie są nieobecne; jakkolwiek należy pamiętać, iż wirtualne społeczności znalazły sposób na ożywienie emocji poprzez użycie specjalnych znaków, tj. emotikonów (zob. rozdział język społeczności wirtualnych); astygmatyczność; odkąd społeczności wirtualne są oparte głównie na tekście, są także wolne od stygmatyzacji; w świecie realnym takie cechy jak rasa, płeć, fizyczny wygląd okazują się niezwykle istotne; anonimowość; powyższe cechy powodują, iż interakcje w społecznościach wirtualnych mogą być całkowicie anonimowe. www.magdalenaszpunar.com

Indywidualizm sieciowy wg. Wellmana relacje mają zarówno charakter lokalny jak i globalny relacje powstają łatwo, ale z taką samą łatwością się kończą struktura relacji jest raczej rzadka, ale bywają również grupy o gęsto usieciowione niektóre więzi społeczne są silne, ale dużo więcej jest słabych www.magdalenaszpunar.com

Antynomie związków online odległość i bezpośredniość (w cyberprzestrzeni fizyczna lokalizacja ma małe znaczenie; niektórzy używają tutaj terminu śmierci fizycznej odległości; mimo przestrzennego oddzielenia w sieci wszystko jest blisko – na odległość wciśnięcia kilku klawiszy na klawiaturze) zwięzła i bogata komunikacja (komunikacja online opiera się na ograniczonej liczbie sygnałów niewerbalnych, nierzadko całkowicie jest ich pozbawiona; jednakże można twierdzić, iż mała liczba sposobów komunikacji może skłaniać do bardziej pogłębionych informacji) anonimowość i otwartość (większa anonimowość wpływa z reguły na większa odkrywanie się, a co za tym idzie większą poufałość i bliskość) www.magdalenaszpunar.com

Antynomie związków online szczerość i oszukiwanie (łatwo przekazać nieprawdziwe informacje, ale większa otwartość w sieci z reguły wiąże się z większą szczerością) ciągłość i nieciągłość (związki internetowe są nieciągłe pod względem fizycznym i czasowym, ponieważ komunikacja online nie jest ciągła /z wyłączeniem czatów i komunikatorów/, ale są one ciągłe w sensie emocjonalnym) marginalne zaangażowanie fizyczne i znaczne zaangażowanie psychiczne (minimalne inwestycje w wartości fizyczne takie jak pieniądze, czas, zobowiązania, znaczne zaś w emocje i wysiłek umysłowy) www.magdalenaszpunar.com

CMC – nowe doświadczenia komunikacyjne ograniczenie doświadczeń sensorycznych: środowisko wirtualne zakłada możliwość kontaktów opierających się na doświadczeniu wykorzystującym zmysł wzroku, słuchu oraz kombinacji obu tych modalności, jednakże brak kontaktu fizycznego ciągle w pewien sposób ogranicza płynność tożsamości oraz anonimowości: brak bezpośredniej interakcji staje się szansą na różne sposoby w zakresie autoprezentacji uczestników rozmowy, którzy nierzadko nie podają informacji na swój temat lub podają je zafałszowane zrównanie statusów: przestrzeń wirtualna daje równe szanse wszystkim jej uczestnikom, niezależnie od ich statusu, zamożności i rasy, w konsekwencji najważniejsze stają się tutaj umiejętności komunikacyjne osoby, wytrwałość w prezentowaniu swojego stanowiska www.magdalenaszpunar.com

CMC – nowe doświadczenia komunikacyjne pokonywanie ograniczeń przestrzennych: ten sposób komunikacji daje szansę kontaktowania się z osobami o podobnych do nasze zainteresowaniach bez względu na miejsce, jakie zamieszkują; jedynym ograniczeniem wydają się tutaj być bariery językowe oraz dostępowe rozciąganie i koncentracja czasu: cyberprzestrzeń zakłada możliwość komunikacji synchronicznej, ale wiele komunikatów ma charakter asynchroniczny (np. forum) możliwość permanentnego zapisu: komunikaty wirtualne mogą być w całości zapisywane odmienne stany świadomości: wirtualna przestrzeń może być platformą doświadczeń analogicznych do marzeń sennych i wskazuje się, że może być przyczyną niektórych typów uzależnień internetowych www.magdalenaszpunar.com

Wybrane typy tekstów i gatunków internetowych ze wzgl Wybrane typy tekstów i gatunków internetowych ze wzgl. na stopień ich spontaniczności typ tekstu/gatunek stopień spontaniczności uwagi FAQ (frequently asked questions) najczęściej zadawane pytania bardzo niski FAQ przybiera zwykle formę pytań i odpowiedzi, których autorem jest ta sama osoba; jest utworzone z najczęściej zadawanych pytań np. pomocy technicznej forum dyskusyjne niezbyt wysoki inicjowanie dyskusji jest raczej mało spontaniczne; bardziej spontaniczne jest włączanie się do dyskusji gry tekstowe wysoki uczestniczenie w grach tekstowych wymaga natychmiastowych reakcji werbalnych list elektroniczny zależny od sytuacji komunikacyjnej w listach prywatnych – wysoki, w oficjalnych niższy, w reklamowych bardzo niski pogawędka prywatna wymaga niemal natychmiastowych reakcji werbalnych; zbyt długie reakcje mogą być odbierane jako przejawy nieszczerości www.magdalenaszpunar.com

Toffler i jego wizja dziejów świata w postaci trzech fal komputer, telenauczanie szkoła mistrz oświata handlowa polityczna religijna tajemnica domowa, interakcyjna masowa obrzędowa, ludowa rozrywka globalna regionalna lokalna skala działania elektryczność jądrowa węgiel, para, benzyna ludzka, zwierzęca energia infostrada kolej, autostrada rzeka, droga transport w domu, telepraca daleko od domu obok domu praca informacja, dane wyroby przemysłowe żywność produkt podstawowy wiedza kapitał ziemia bogactwo społeczeństwo informacyjne (druga połowa XX w.) społeczeństwo industrialne (połowa XVIII w.) społeczeństwo rolnicze (ok. 6 tys. lat p.n.e.) parametry oceny przemysłowa postindustrialna 8000 p..n.e 1700 n.e. 1995 n.e. www.magdalenaszpunar.com