socjalizacja i kontrola społeczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Normy społeczne Społeczeństwo narzuca reguły zachowania normami społecznymi; William Graham Sumner podzielił te reguły na zwyczaje, moralność i prawo;
Metody badawcze w socjologii
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Podstawy socjologii- wykład XIII
Podstawy socjologii- wykład VI
Kultura organizacyjna
KULTURA ORGANIZACYJNA
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Ideologia, krytyka ideologii
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Indywidualny plan resocjalizacji
Prawa dziecka.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Innowacja pedagogiczna
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Norma postępowania jako wyrażenie języka
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wartości w życiu człowieka
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
System aksjo-normatywny
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Godność ucznia a postawa nauczyciela
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Metody komunikacji.
Norma prawna a norma moralna. 1)Podstawa obowiązywania Normy prawne obowiązują ze względu na to, że zostały ustanowione. Podstawa ich obowiązywania jest.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,OBRAZ SIEBIE I SAMOAKCEPTACJA’’
Etyka Patrycja Zalewska.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Aleksander Kuliński klasa II A
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Grupy społeczne.
Norma prawna a norma moralna
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Kultura współczesnego świata
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Zapobieganie przestępczości. Polityka kryminalna
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

socjalizacja i kontrola społeczna życie to zmienność, dynamika, dzianie się – społeczeństwa „żyją”, czyli uczestniczą w nieustającej zmienności

co to jest socjalizacja ? problem socjalizacji pojawia się wtedy, gdy zastanawiamy się skąd ludzie uzyskują wiedzę, przekonania, umiejętności, reguły, normy, które później przejawiają się w ich działaniach po to, aby działać musimy znać sposoby postępowania – skąd one się biorą? na pytanie to odpowiedzi próbuje udzielić biologia oraz socjologia

pierwsze stanowisko mówi, iż jest to sprawa biologii i genetyki; ludzie dziedziczą pewne ludzkie impulsy, repertuary zachowań, sposoby postępowania, schematy myślenia, które są właściwe całemu gatunkowi ludzkiemu  natura ludzka predestynuje do pewnych działań; ludzie żyją, działają, myślą w swoiście ludzki sposób dlatego, że realizują swoje dziedzicznie uzyskane predyspozycje drugie stanowisko mówi, iż te wszystkie sposoby życia nie są efektem dziedziczenia, lecz ludzie je nabywają od społeczeństwa w którym się urodzili i dorastają; to społeczeństwo dyktuje jak działać i myśleć, aby stać się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa  społeczeństwo wpaja jednostce sposoby życia swojej grupy dzięki regułom zawartym w kulturze

argumenty za stanowiskiem „społecznym” ludzkie społeczności są bardzo różne; wzory, reguły, idee oczywiste w jednej społeczności w innej są odrzucane lub w ogóle nie funkcjonują jest to tzw. pluralizm kulturowy; należy pamiętać iż uniwersaliów kulturowych /wzorów czy reguł spotykanych zawsze i wszędzie/ jest niezwykle mało argument drugi odwołuje się do przypadków życia dzieci w środowisku zwierzęcym  nie przejawia ono wówczas żadnych typowo ludzkich umiejętności czy kompetencji tj. nie potrafi posługiwać się mową, komunikować, nie ma wiedzy o świecie, poczucia tożsamości, samowiedzy etc.

definicja procesu socjalizacji socjalizacja to proces za pośrednictwem którego jednostka staje się pełnowartościowym członkiem zbiorowości społecznych proces dzięki, któremu jednostka wdraża się do sposobu życia swojej grupy i szerszego społeczeństwa przez uczenie się reguł i idei zawartych w kulturze socjalizacja antycypująca – internalizowanie wzorów grupy, do której się nie należy, a jedynie pragnie należeć, czyli pozytywnej grupy odniesienia socjalizacja odwrotna – sytuacja spotykana w warunkach szybkiej zmiany kulturowej, kiedy to, młode pokolenie stara się wdrożyć tradycjonalnie nastawione starsze pokolenie do nowych wzorów kulturowych tj. stylów bycia, mówienia, ubierania się, rozrywki, twórczości etc. socjalizacja permanentna – proces internalizowania coraz to nowych wzorów kulturowych, w ciągu całego życia socjalizacja pierwotna – dokonująca się w dzieciństwie, w rodzinie i innych grupach pierwotnych

internalizacja kultury wszystkie treści wpajane przez społeczeństwo jednostce, zawarte są w obrębie kultury kultura stanowi wielki arsenał wiedzy, wzorów, reguł, norm, wartości, symboli z których każdy, poza treściami wspólnymi np. językiem, korzysta selektywnie, w zależności od pozycji społecznych jakie pełni  następuje proces internalizacji internalizacja – proces psychiczny polegający na „uwewnętrznieniu” kultury, czyli przekształceniu jej wzorów w elementy osobowości  motywacje czy postawy eksternalizacja – przejawianie się ukształtowanych kulturowo treści osobowościowych – motywacji czy postaw w konkretnych działaniach

słabe ogniwa socjalizacji anomia osobowość kontrola społeczna resocjalizacja – eliminacja głęboko zinternalizowanych wzorów kulturowych i wpojenie wzorów przeciwstawnych kontrsocjalizacja – uczenie się wzorów życia typowych dla środowisk dewiacyjnych i przestępczych, odmiennych od tych, które uznaje większość społeczeństwa

dewiacja i jej rodzaje dewiacja pierwotna – czyn dewiacyjny popełniony po raz pierwszy, uruchamiający sekwencję kontroli społecznej i wymierzania sankcji dewiacja wtórna – recydywa, czyli wejście na drogę „kariery dewiacyjnej” w wyniku odrzucenia przez społeczeństwo – „stygmatyzacji” stygmatyzacja /etykietowanie/ – trwałe przypisanie jednostce tożsamości dewianta czy przestępcy przez ciążące na niej znamię karalności dewiacja w sensie funkcjonalnym – czyn wywołujący negatywne reakcje społeczne w postaci sankcji różnego rodzaju dewiacja w sensie normatywnym – sprzeczność działania z regułą stosowalną wobec tego typu sprawcy i tego typu czynu

kontrola społeczna i sankcje sankcje formalne – kary wymierzane w szczegółowo przepisanym trybie, w określonym precyzyjnie wymiarze, przez specjalnie do tego powołane organizacje czy instytucje sankcje rozproszone – spontaniczne i nieformalne metody nacisku i karania stosowane przez grupy, do których jednostka należy kontrola społeczna – system społecznych sankcji /negatywnych i pozytywnych/ oraz agend /grup, organizacji, instytucji/ stosujących takie sankcje permisywność społeczna – atmosfera przyzwolenia na czyny dewiacyjne czy nawet przestępcze wywierająca presję na agendy kontroli społecznej w kierunku powstrzymywania się od wymierzenia sankcji, lub wymierzenia sankcji niewspółmiernie łagodnych punitywność – rozpowszechnione w społeczeństwie żądanie wysokich kar i „zerowej tolerancji” w stosunku do dewiantów i przestępców