Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Juan Pablo Concari Anzuola
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Koncepcje zarządzania jakością uwzględniające koszty jakości
Jakość i koszty jakości
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
prof. nadzw.dr hab. Zofia Zymonik
KOSZTY JAKOŚCI.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Koszty jakości Jacek Węglarczyk
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Czym jest zarządzanie operacyjne
Rachunek kosztów jakości
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Adam Walicki - 30 września 2010
K o s z t y j a k o ś c i Opracował do celów dydaktycznych: A. Wierzbicki na podstawie i z wykorzystaniem: Sł. Wawak „Zarządzanie jakością Teoria.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ plan zajęć
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Etapy rozwoju zarządzania jakością
prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
Modele zarządzania jakością
Analiza FMEA Tomasz Greber
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Elektronika Podstawy zarządzania jakością Materiały wykładowe (3)
Elektronika Podstawy zarządzania jakością Materiały wykładowe (5)
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Wrocław, 29 października Wykład 2 Total Quality Management (TQM)
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
Zapis prezentacji:

Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)

Koszty jakości (quality costs) Termin umowny (nie ma takiego pojęcia w teorii kosztów). Pojęcie quality cost wywodzi się z inżynierii jakości. Pojęcie to pojawiło się w amerykańskich przedsiębiorstwach (w praktyce gospodarczej) na początku wieku XX. Do literatury z zakresu zarządzania wprowadzili je J.M. Juran i A.V. Feigenbaum około 70 lat temu. Termin koszt jakości jest różnie interpretowany. Jedni zawężają koszty jakości do produkcji wyrobu, inni odnoszą je do całego cyklu realizacji wyrobu, wraz z jego unicestwieniem, jeszcze inni przyporządkowują je procesowi. Źródło: Z. Zymonik

Rodzaje błędów – odchyleń od wymagań jakościowych Błędy marketingowe Błędy ryzyka postępu (rozwojowe) Błędy projektowania Błędy wykonania Błędy informacyjne Błędy zarządzania Źródło:ZZymonik

Koncepcje kosztów jakości Koncepcja J.M. Jurana – triada: proces (planowanie, sterowanie, doskonalenie); błędy sporadyczne i systemowe; Koncepcja A.V. Feigenbauma – standardy kosztów jakości; Koncepcja Ph. Crosby’ego – zero defects; Koncepcja G. Taguchi – funkcja strat jakości. Źródło: Z. Zymonik

Góra lodowa kosztów jakości Źródło: Z. Zymonik

Zbiór definicji kosztów jakości Źródło: Z. Zymonik (25.01.07.)

Zestawienie porównawcze podstawowych elementów kosztów jakości zawartych w modelach strukturalnych A. V. Feigenbaum ASQC BS 6143 J. Bank 1. Koszty sterowania jakością. 1.1. Koszty prewencji. 2.1. Koszty oceny. 2. Koszty błędów. 2.1. Koszty błędów (wewnętrzne). 2.2. Koszty błędów (zewnętrzne). 1. Koszty działalności zapobiegawczej. 2. Koszty oceny jakości. 3. Koszty niskiej jakości (wewnętrzne). 4. Koszty niskiej jakości (zewnętrzne). 1. Koszty prewencji, oceny i błędów. 1.1. Koszty prewencji 1.2. Koszty oceny. 1.3. Koszty błędów (wewnętrzne). 1.4. Koszty błędów (zewnętrzne). 2. Koszty procesu. 2.1. Koszty spełnienia wymagań. 2.2. Koszty niespełnienia wymagań. 1. Koszty zgodności. 1.1. Koszty profilaktyki. 2. Koszty niezgodności. 3. Koszty utraconych korzyści. ISO 9004-1:1994 ISO 9004-3:1994 I podejście II podejście III podejście 1. Koszty zapobiegania (prewencji). 2. Koszty oceny (badań i kontroli). 3. Koszty błędów. 3.1. Koszty błędów (wewnętrzne). 3.2. Koszty błędów (zewnętrzne). 1. Koszty zgodności (odniesione  do procesu). 2. Koszty niezgodności (odniesione do procesu). 1. Straty jakości (wewnętrzne). 1.1. Straty jakości wymierne. 1.2. Straty jakości niewymierne. 2. Straty jakości (zewnętrzne). 2.1. Straty jakości wymierne. 2.2. Straty jakości niewymierne. 1. Koszty wewnętrznego zapewnienia jakości (operacyjne). 1.1. Koszty zapobiegania. 1.3. Koszty błędów. 1.3.1. Koszty błędów 1.3.2. Koszty błędów 2. Koszty zewnętrznego zapewnienia jakości. 2.1. Koszty prezentacji. 2.2. Koszty badań specjalnych. 2.3. Koszty projektowania i wdrażania systemów jakości. Źródło: Z.Zymonik

Rachunek kosztów jakości Rachunek kosztów jakości jest częścią systemu zarządzania przedsiębiorstwem w obszarze jakości. Polega na ustalaniu, ewidencjonowaniu i wycenie działań związanych z jakością, a także analizowaniu tych kosztów. Jego celem jest zwiększenie efektywności działalności przedsiębiorstwa (organizacji) poprzez identyfikację źródeł powstawania odchyleń od wymagań jakościowych, ich pomiar i wdrożenie działań niwelujących te odchylenia. Źródło: Z. Zymonik