SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy
Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzana od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. Głównym celem Szkoły z Klasą jest promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych obywateli, którzy chcą i potrafią stale się uczyć i podejmować nowe wyzwania.
Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą skupia się na mądrym wprowadzaniu i wykorzystywaniu nowych technologii informacyjno- komunikacyjnych (TIK) w codziennej pracy szkolnej.
Harmonogram spotkania utworzenie Zespołu 2.0; tworzenie listy zasobów szkoły; przedstawienie zadań dla dyrektora, koordynatora i nauczycieli omówienie pytań i problemów; utworzenie planu działania.
Zadania Dyrektora Szkoły Termin zamieszczenia opisu na platformie Zadanie dyrektora – planowanie Zadanie dyrektora – realizacja
Zadania Dyrektora Szkoły Nasz pomysł na e-szkołę opracowanie i wdrożenie projektu e-nauczania w całej szkole); Nasi e-nauczyciele (zorganizowanie wsparcia i/lub szkolenia dla zainteresowanych nauczycieli, dotyczącego wykorzystania nowych technologii na lekcjach); Szkoła z Wi-Fi (zainstalowanie w szkole dostępnego dla wszystkich Wi-Fi);
Zadania Dyrektora Szkoły Szkoła w sieci (założenie albo zmodyfikowanie szkolnej strony internetowej i zastosowanie jej w codziennej komunikacji z uczniami i rodzicami; Szkoła na platformie (wprowadzenie szkolnej platformy edukacyjnej, na której będą gromadzone i udostępniane szkolne materiały edukacyjne);
Zadania Dyrektora Szkoły Szkoła z e-dziennikiem (wprowadzenie e-dziennika w szkole i wykorzystanie go do poprawy jakości pracy szkoły); Komputery po lekcjach (udostępnienie uczniom sprzętu komputerowego i multimedialnego poza lekcjami).
Zadania koordynatora projektu Spotkanie otwierające Zespołu r. Debata szkolna r. Kodeks r. Szkolny Festiwal r. Spotkanie podsumowujące r.
Zadania koordynatora projektu Spotkanie otwierające – dla nauczycieli z Zespołu 2.0; Debata szkolna – tworzenie bądź modyfikacja Kodeksu 2.0 (zasad korzystania z TIK w edukacji). Kodeksu 2.0 Kodeks zatwierdzenie i zamieszczenie szkolnego zbioru zasad korzystania z TIK;
Zadania koordynatora projektu Szkolny Festiwal – zaprezentowanie efektów całorocznej pracy – projektów, kodeksu, zadań i innych prac uczniów; Spotkanie podsumowujące – podsumowanie programu, ewaluacja przebiegu, mocnych i słabych stron.
Zadania nauczycieli Debata klasowa Zadanie TIK Projekt edukacyjny – planowanie Projekt edukacyjny – realizacja Projekt edukacyjny – prezentacja
Zadania nauczycieli Debata klasowa - prowadzi ją każdy nauczyciel zaangażowany w program, ze swoją grupą uczniów. Służy zapoznaniu uczniów z zasadami korzystania z nowych technologii i przygotowuje uczniów do czynnego udziału w debacie szkolnej; Zadanie TIK - nauczyciele wraz z uczniami testują na zajęciach wybraną zasadę Kodeksu 2.0;Kodeksu 2.0
Zadania nauczycieli Planowanie projektu - pod opieką nauczycieli uczniowie planują projekt edukacyjny wykorzystujący nowoczesne technologie - wybierają temat i planują jego przebieg; Realizacja projektu - pod opieką nauczycieli uczniowie realizują zaplanowany projekt edukacyjny, wykorzystujący nowoczesne technologie;
Zadania nauczycieli Prezentacja projektu - nauczyciele wspierają uczniów w przygotowaniu i przeprowadzeniu prezentacji projektu edukacyjnego. Omawiają z uczniami jego przebieg, ostateczne efekty i zastanawiają się wspólnie, czego uczniowie się nauczyli w trakcie wspólnej pracy, jakie wnioski wyciągnęli, na jakie trudności napotkali, co można by zrobić inaczej, itp.
Certyfikaty dla każdej szkoły w której program ukończyli: dyrektor, szkolny koordynator i przynajmniej 3 nauczycieli oraz w której prowadzony był przynajmniej jeden blog uczniowski (uhonorowany przynajmniej jedną odznaką).
Podsumowanie zadań Pierwszym zadaniem szkół jest wypracowanie planu działania na cały rok szkolny (z udziałem nauczycieli i dyrektora). Zadaniem Dyrektora jest wybranie (po konsultacji z Zespołem 2.0) i wprowadzenie zmiany sposobu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK (do wyboru z listy) w ciągu roku szkolnego. W pierwszym semestrze dyrektor opisuje planowanie zmiany, w drugim - podjęte działania
Podsumowanie zadań W pierwszym semestrze nowe szkoły wprowadzają Kodeksy 2.0 (dobre praktyki korzystania z nowych technologii, wypracowywane w toku debat i dyskusji przez całą szkolną społeczność). W każdej szkole biorącej udział w programie po raz pierwszy, odbędzie się debata szkolna, dotycząca korzystania z Kodeksy 2.0
Podsumowanie zadań nowych mediów w nauczaniu, uczeniu się i życiu szkoły oraz uczeniu innych (np. rodziców i starszych mieszkańców miejscowości). Debata szkolna poprzedzona będzie debatami klasowymi, prowadzonymi przez każdego nauczyciela
Podsumowanie zadań Każdy nauczyciel przeprowadza z uczniami zadanie TIK (sposób na przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad Kodeksu na lekcji i w domu). Forma i treść zadania zależy od stażu szkoły w programie. Duży nacisk kładziemy na wymianę dobrych praktyk, materiałów edukacyjnych i doświadczeń pomiędzy szkołami.
Podsumowanie zadań Na zakończenie programu odbywają się Szkolne Festiwale 2.0 (święto nowoczesnej edukacji: podsumowanie całorocznej pracy oraz osiągnięć uczniów i nauczycieli). Najciekawsze projekty uczniowskie prezentowane są na Ogólnopolskim Festiwalu Projektów w Warszawie. Chętne szkoły organizują Uczniowskie Fora Naukowe.