Podstawy FUNDRAISINGU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
Bądź drobiazgowy! 1% mimo wszystko!
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
FOTO Fundacje korporacyjne – sojusznik czy konkurent organizacji pozarządowych? Warszawa, 14 czerwca 2010 roku.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
Jak się robi plan marketingowy?
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Gminna Koalicja na Rzecz Gminna Koalicja na Rzecz Rozwoju Biblioteki Publicznej Rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Łapy Miasta i Gminy Łapy.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Porady dla Twojego życia:
Koło Młodych przy Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami Warszawa 2005.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Szkolenia, Coaching, PR.
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Kryteria wyboru systemów:
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Nazwa projektu Osoba Projekt finansowany ze środków Miasta Gdańsk Sponsor.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
To nasza pasja którą się dzielimy z wszystkimi Olympic2014 Szkółka PiłkarskaOlympic2014 Szkółka Piłkarska.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Cele Republiki Marzeń są jasno określone : Cele społeczne czyli misja * społeczna i zawodowa reintegracja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, *
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Jak formułować efektywne cele? Z. Korzeniewski przedstawia.
VIRGIN MOBILE ACADEMY PODPOWIADAMY, JAK W PIĘCIU KROKACH PRZYGOTOWAĆ PREZENTACJĘ KONKURSOWĄ.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Czego można nauczyć się za pośrednictwem OWES? Ewelina Polak, Barbara Parzonka-Przybyło, Marcin Sanetra Szczyrk, r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
„ Wolontariat i prawo - z czym to się je
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Raport postępu lub stanu
Jak efektywni liderzy budują i wykorzystują sieć kontaktów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Podstawy FUNDRAISINGU 1

Program szkolenia Czym jest fundraising? Hobby czy profesjonalizacja pracy organziacji? Warunki dobrego fundraisingu – planowanie. Fundraising jako element zarządzania w organizacji. Relacje z darczyńcami – fundament fundraisingu.

Definicja fundraisingu fund = fundusz i raising = zdobywanie Fundraising – proces zdobywania funduszy lub darowizn rzeczowych poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm, fundacji dobroczynnych lub instytucji rządowych

Definicja fundraisingu fundraising odpowiada na pytanie skąd i w jaki sposób pozyskać środki na realizację celów i zadań związanych z działalnością charytatywną – czyli jaka powinna być strategia pozyskiwania funduszy). strategia pozyskiwania funduszy na działalność dobroczynną oznacza zaplanowaną wieloletnią koncepcję rozwoju organizacji

Metody finansowania Wpłaty www darowizny Prawa autorskie kwesty payroll sponsoring Wydarzenia specjalne Działalność gospodarcza Click & Donate Wolontariat pracowniczy Składki lokaty Direct Mailing Kapitał Ŝelazny (kapitał wieczysty) to - środki, ktore organizacja społeczna gromadzi po to, by czerpać z nich zyski przeznaczane na realizację jej celow statutowych. Stanowi on waŜne, stabilne i trwałe źrodło finansowania działań podejmowanych przez organizację. Zasadą podstawową jest nienaruszalność kapitału Ŝelaznego oraz stałe jego pomnaŜanie. Budowa kapitału Ŝelaznego jest przedsięwzięciem długofalowym, ktore przynosi widoczne rezultaty po wielu latach, czasem nawet dziesięcioleciach3. Payroll (program składki pracowniczej) - Polega ona na dobrowolnej deklaracji pracownikow przedsiębiorstwa do regularnego przekazywania określonej przez siebie, niewielkiej kwoty z pensji na rzecz wybranej organizacji pozarządowej lub realizacji wybranego programu społecznego. Wpłaty www = muszą być tak proste jak na allegro (unicef) Granty Loterie i aukcje 1% smsy Kapitał żelazny Sądy 5

Efektywność zastosowanych metod fundraisingowych Legenda: 5 − metody najbardziej skuteczne 4 − metody skuteczne w jakimś stopniu 3 − metody mało skuteczne 2 − metody nieskuteczne 6

Istota fundraisingu Fundraiser to pośrednik dobra – łączy darczyńców z potrzebującymi. (inspirując i reprezentując sam pozostaje w cieniu)

3 wielkie zasady skutecznego fundrisingu 1. Kultywacja 2. Kreatywność 3. Służebność Kultywacja – prace mające na celu przygotowanie gleby pod uprawę; też: sama uprawa 8

Wzór fundrisingu Granty Biznes Darczyńcy Dział. gosp.

Fundraising jest domeną profesjonalistów, dlatego fundraiserzy w wielu krajach tworzą własne organizacje Association of Fundraising Professionals (USA) www.afp-net.org Institute of Fundraising (UK) www.efa-net.org Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu www.fundraising.org.pl 10

Planowanie fundrisingu 5 fundamentów dobrego zarządzania Misja organizacji (znana i zrozumiała dla całego zespołu) Strategia rozwoju (na mim 5 lat) i plan działania (roczny lub na kadencję) Dojrzałość instytucjonalna (struktura, funkcje, kompetencje, procedury, kultura organizacyjna, zasady etyczne itp.) Kapitał ludzki (osoby, ich potencjał i relacje między nimi); Kapitał społeczny (wizerunek, rozpoznawalność, przyjaźnie, partnerstwa, kontakty, bazy danych..itp.)

Misja Posłannictwo Zasady podstawowe: Proces tworzenia wizji jest tak samo ważny, jak samo gotowe sformułowanie, zmusza bowiem do analizy przesłanek, na których opiera się organizacja.

Cechy dobrze sformułowanej misji Przejrzysta Precyzyjna Łatwa do zapamiętania Motywująca Pasjonująca Inspirująca Łatwo weryfikowalna Realistyczna Odpowiadająca na potrzeby uczestników i korzystających Oryginalna 13

Narzędzie fundraisera - od czego zacząć zbieranie funduszy? Poznaj konkurencję Popraw logo Sformułuj i dopracuj swój Wielki Cel Bądź konkurencyjny Znajdź swoich fanów Stwórz dogodne okoliczności do startu Bądź zdyscyplinowany i wytrwały Wyjdź do ludzi Proces powinien zająć 30-60 dni 14

A. Poznaj konkurencję Określ, kto jest najlepszy Określ swoje miejsce w szeregu Pamiętaj – bycie na pierwszym miejscu to tylko 10% zysku a 2 x więcej kosztów

Logo to nie tylko znaczek – logo jest „twarzą” organizacji B. Lepsze logo Logo to nie tylko znaczek – logo jest „twarzą” organizacji

C. Wielki Cel – Twoja idea

Gdzie szukać najlepszych pomysłów? Nasze DNA (pochodzenie, tradycja, historia) My sami (ludzie, wartości) Nasze dzieła (ludzie, którym pomagamy) Nasza misja (to, co chcemy osiągnąć)

Znajdź coś, w czym będziesz bezkonkurencyjny! E. Konkurencyjność Wyróżnik, który przekonuje Etyka, która wzbudza zaufanie Pasja, którą podziwiamy Skuteczność, która imponuje Znajdź coś, w czym będziesz bezkonkurencyjny!

F. Znajdź swoich fanów Rodziny, Starsi i bogaci mężczyźni Bogate kobiety „młode wilki” Pracownicy korporacji – dużych firm Znakleżć ludzi, ktrzy nas polubią i z sympatii będą nam pomagać 20

G. Stwórz dogodne okoliczności Dobierz metody komunikacji Kieruj się empatią – pomyśl o wygodzie darczyńcy Stwórz wyjątkową atmosferę

H. Bądź zdyscyplinowany i wytrwały Napisz plan Ustal zasady i stosuj je Nie rezygnuj przy porażkach

Public Relations i „fama” to priorytet! Niech ludzie o was mówią Rozdawaj dużo wizytówek Zaprzyjaźnij się z mediami Zbuduj stronę www i aktualizuj ją Wysyłaj newsletter Dziękuj każdemu darczyńcy

Jak wybrać metody? PROŚ: odpowiednią osobę w odpowiednim momencie, o odpowiednią kwotę, na odpowiedni cel i w odpowiedni sposób

Sponsoring – kilka praktycznych rad Obliczaj swoje szanse na pozytywną odpowiedź i zacznij działać dopiero, gdy będą realne. Nie proś kogokolwiek o cokolwiek! Poszukaj rekomendacji – staraj się nie być członkiem z „ulicy” Zjednuj sobie ludzi – notuj nazwiska i staraj się rozmawiać zawsze z tą samą osobą Zaprzyjaźnij się z sekretariatem i recepcją, ale nie załatwiaj z nimi spraw. Bądź wyrwały – nastawiaj się na kilka prób, nie pal mostów. Zachowuj się jak partner, nie jak podwładny. Wymagaj. Kieruj się empatią – nie myśl i nie mów wciąż tylko o sobie. Pamiętaj, że promowanie sponsora to też wydatki.

Oferta sponsoringowa 1. nie ma gotowego formatu oferty – każdy fundraiser, organizacja musi ją stworzyć indywidualnie dla siebie – twoja oferta powinna być twoją wizytówką i znakiem rozpoznawczym; 2. nie ma wytycznych do stworzenia oferty - trzeba na własną rękę poznać oczekiwania sponsora i na nie odpowiedzieć; 3. szczególny nacisk należy położyć na promocję i uwypuklenie korzyści donatora np. promocja wizerunku firmy, informowanie w mediach o wsparciu.

Międzynarodowa Deklaracja Zasad Etycznych w Fundraisingu Etyka fundraisingu Fundraiser to zawód wymagający od wykonujących go osób zachowania standardów etycznych. Międzynarodowa Deklaracja Zasad Etycznych w Fundraisingu

15 zasad fundraisera Odróżnij igłę od wideł. Spędzaj czas z bogatymi ludźmi. Doskonal „test windy”. Śmiej się i rozweselaj świat. Proś o pomoc, gdy jej potrzebujesz.

15 zasad fundraisera 6. Obiecuj za mało, dawaj za dużo. 7. Wyłączaj telefon na spotkaniach. 8. Bądź sobą. 9. Wiedz, gdzie jest wyjście awaryjne. 10. Rób właściwą rzecz – zawsze.

15 zasad fundraisera 11. Fundraising to sport kontaktowy. 12. Jedz i pij strategicznie. 13. Nadzieja to nie strategia. 14. Nie licz datku, póki nie zobaczysz pieniędzy. 15. Bądź swobodny.

Fundraising Fundrising – działania systematyczne 33 % NGO Zależność – 1 lub 2 stałych sponsorów 41 % NGO Polowanie – nadarzające się okazje 26 % NGO

Przygotowanie planu pozyskiwania funduszy w 10 krokach

1. Określ potrzeby swojej organizacji Czym organizacja się zajmuje? W jakim kierunku zmierza? Jaką ma strategie działania? STRATEGIA DZIAŁANIA POTRZEBY ORGANIZACJI PLAN POZYSKIWANIA FUNDUSZY

2. Przygotuj budżet dla organizacji i poszczególnych programów Przygotowywany w perspektywie rocznej od stycznia do grudnia Powinien przedstawiać roczne planowane koszty oraz źródła ich finansowania Oszacowanie kosztów stałych Oszacowanie kosztów programowych (związanie z realizacją zadań prowadzonych programów) Określenie źródeł finansowania (ile mamy gwarantowanych środków? Ile musimy jeszcze pozyskać?)

3. Zastanów się dlaczego działalność twojej organizacji może być atrakcyjna dla sponsora W jakim stopniu cele organizacji, realizowane i zaplanowane programy oraz ich rezultaty mogą być atrakcyjne dla potencjalnych darczyńców? Czy cele organizacji odpowiadają na potrzeby i oczekiwania darczyńców? Dlaczego darczyńcy wspierają działania organizacji społecznych?

Jakie są potencjalne i dostępne źródła finansowania? 4. Opracuj listę potencjalnych źródeł finansowania i szczegółowo je scharakteryzuj Jakie są potencjalne i dostępne źródła finansowania? Gdzie szukać źródeł finansowania? Gdzie są darczyńcy? POZIOM 1 (znajdują się najbliżej Twojej organizacji) POZIOM 2 (znają działania i misję Twojej organizacji) POZIOM 3 (nie prosiłeś ich dotychczas o wsparcie, ale wiesz, że przeznaczają środki na cele zbliżone do działań Twojej organizacji)

5. Wybierz metody i techniki zbierania pieniędzy CZYNNIKI: POTRZEBNE ZASOBY (co będzie nam potrzebne aby zastosować tą technikę?) KOSZT (ile będzie nas to kosztowało?) CZAS (ile czasu nam to zajmie?) EFEKTYWNOŚĆ (ile pieniędzy uda nam się pozyskać?)

6. Przygotuj harmonogram pozyskiwania środków Sprzyjający okres do pozyskania funduszy od darczyńców to październik – styczeń. Możliwość pozyskania środków w ramach konkursów grantowych, które ogłaszane są w określonym terminie, a czas na pozyskanie funduszy jest ściśle określany co do dnia i godziny. Harmonogram powinien zawierać: listę i charakterystykę darczyńców; oczekiwane min. i max. kwoty, o które chcemy się ubiegać; terminy zwracania się o wsparcie; osoby odpowiedzialne w organizacji za kontakty z darczyńcami; przewidziane daty podpisania umowy i otrzymania pieniędzy datę wysłania podziękowań

7. Przygotuj się do kontaktów z darczyńcą W fundrisingu ważna jest umiejętność słuchania, zwłaszcza wschłuchiwania się w potrzeby, problemy i oczekiwania darczyńców. Bardzo istotne jest pierwsze wrażenie. Właściwe wykorzystanie różnorodności form kontaktu (telefon, e-mail, spotkanie) i efektywne wykorzystanie czasu.

8. Pamiętaj, aby stale umacniać swoją strategię działania Plan pozyskiwania funduszy powinien być na bieżąco aktualizowany, modyfikowany i dostosowywany do potrzeb danej organizacji. Czy punkty w planie działania rzeczywiście prowadzą do osiągnięcia założonych celów? Na modyfikacje planu działania mogą wpłynąć np. zmiany w prawodawstwie, utrata długoletniego darczyńcy, zmniejszenie liczby pracowników w organizacji, itp. Powinniśmy na bieżąco monitorować realizację planu działania, analizować osiągnięte rezultaty – ulepszać podejmowane działania – eliminować przeszkody i wprowadzać nowe rozwiązania (warto opracować system sprawozdawczości – metody i narzędzia, w celu ocenienia efektywności dotychczas podjętych działań).

9. Pomyśl jak możesz podziękować darczyńcom Podziękowania są niezbędnym elementem pozyskiwania funduszy, pozwalają docenić tych, którzy wspierają działania naszej organizacji, wpływają na budowanie trwałej relacji z darczyńcami. Różnorodność form podziękowania, w zależności od Twojej pomysłowości: - listowne podziękowania; wręczenie darczyńcy dyplomu, statuetki; przekazanie drobnych upominków związanych z naszą działalnością (zdjęcia, publikacje, laurki, kalendarze); zaproszenie darczyńcy na wspólną imprezę związaną np. z podsumowaniem działalności organizacji; umieszczenie tablicy w siedzibie organizacji z listą darczyńców; wysłanie do darczyńców życzeń świątecznych; regularne informowanie darczyńców o bieżącej działalności organizacji.

10. Zacznij zbierać pieniądze Proś właściwą osobę o właściwą kwotę na właściwy cel we właściwy sposób i we właściwym czasie.

Dziękuję za uwagę 