W OBECNEJ RZECZYWISTOŚCI RODZIC UCZEŃ NAUCZYCIEL Małgorzata Pawlusiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
ocenianie, które pomaga się uczyć
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Jak zachować porządek w klasie?
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Co to jest TIK?.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Jak pomagać dziecku w nauce?
Ocenianie kształtujące
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Recepta na sukces nauczyciela
warsztaty dla rodziców
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
O korzeniach i skrzydłach…
PROJEKT „SZKOŁA WSPÓŁPRACY”
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Szkolny system wychowawczy
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Aleksandra Kiełbania I G
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Ewaluacja w pracy nauczyciela
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

W OBECNEJ RZECZYWISTOŚCI RODZIC UCZEŃ NAUCZYCIEL Małgorzata Pawlusiewicz

WSPÓŁCZESNY KRYZYS KULTUROWY DOTYCZY: orientacji zdolności wartościowania człowiek nie radzi sobie z nadmiarem informacji gubi cel życia człowiek nie wie co ważne, co mniej ważne, co należy pominąć, a co pielęgnować

SKĄD TA DEZORIENTACJA? ścieranie się różnych prądów nurtów, ideologii religijnych – ateistycznych lewicowych – prawicowych lansujących pracę – hedonistycznych filozoficznych wpływ środków masowego przekazu /nastawionych na zysk/ ważna ilość odbiorców, reklam treści płytkie, małowartościowe z wzorami celebrytów, idoli a nie autorytetów

HASŁO WYBITNYCH PEDAGOGÓW: Miejcie odwagę wychowywać! żyć tak, by sam przykład był wzorem do naśladowania uczyć sensu życia i tych wartości, które dają młodemu człowiekowi mocny kręgosłup uczyć asertywności i dystansu do zachodzących zmian i informacji i odwagę…

DZISIEJSZA SZKOŁA POTRZEBUJE NAUCZYCIELI MISTRZÓW : ludzi spełnionych ludzi z charyzmą kochających swój zawód i podmiot swych oddziaływań którzy samą postawą są dla uczniów przykładem

NIEZMIENNOŚĆ WZORU NAUCZYCIELA Z AUTORYTETEM TALENT PEDAGOGICZNY WYSOKI POZIOM INTELIGENCJI I KULTURY OSOBISTEJ GŁĘBOKA WIEDZA, USTAWICZNIE UZUPEŁNIANA I AKTUALIZOWANA AUTENTYCZNA MIŁOŚĆ DO UCZNIÓW I DO SWEGO ZAWODU

CO MOŻE NAM POMÓC W UTRZYMANIU PRESTIŻU? JASNY SYSTEM NORMATYWNY ZEROWA TOLERANCJA DLA ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH UMIEJĘTNOŚĆ NIEWCIĄGANIA SIĘ W GRY PRZYGOTOWANE PRZEZ UCZNIÓW SPRAWIEDLIWOŚĆ I KONSEKWENCJA IMPONOWANIE WIEDZĄ I TECHNIKĄ

RODZICE UCZNIÓW radośni, mili, współpracujący z nauczycielem bierni, minimaliści agresywni, destrukcyjni, „narzekacze”, plotkarze, rewolucjoniści przemęczeni, zmartwieni, bezradni, oczekujący pomocy nauczyciela, czujący się niedoinformowani

POSTAWA DYREKTORA wobec rodziców i PROCES ZATRUDNIANIA NAUCZYCIELI ROZMOWA KWALIFIKACYJNA NIETOLEROWANIE PLOTKARSTWA I INSYNUACJI NAGRADZANIE NAUCZYCIELI SZCZEGÓLNIE WYBIJAJĄCYCH SIĘ PODKREŚLANIE SZCZEROŚCI I UCZCIWOŚCI NAUCZYCIELA JAKO SZLACHETNYCH CECH

DOBRA RELACJA Z RODZICAMI TO CAŁY NASZ SUKCES organizacyjne ramy szkoły program i podręczniki na daną klasę oraz poziom wymagań system normatywny obowiązujący w klasie numer telefonu i nauczyciela musi wiedzieć, że może zawsze liczyć na pomoc RODZIC MUSI ZNAĆ OD POCZĄTKU: STATUT regulamin

W RAZIE KONFRONTACJI Z RODZICEM NAUCZYCIEL POWINIEN: poprosić rodzica do pokoju nauczycielskiego /nie rozmawiać przy uczniach/ podać rękę, poprosić, aby usiadł wysłuchać rodzica /bez przerywania jego wypowiedzi/, robić notatki wykazać takt, nawet, gdyby rodzic okazał się napastliwy, arogancki nie wdawać się w próbę sił a poza tym…

nie mówić zbyt dużo i zbyt szybko zaczynać od rzeczy miłych, potem niepokojących starać się wypracować wspólny front działania … a potem pisać karteczki, e za każdy pozytywny ruch, gest, postęp nigdy się nie uprzedzać starać się zakończyć spotkanie z rodzicem pozytywnym nastawieniem

OCZEKIWANIA RODZICÓW WZGLĘDEM POLSKIEJ SZKOŁY 5% wysyła dziecko, by nie spędzało czasu przed telewizorem, a mama mogła zrobić porządki lub zakupy. 20% by nauczyło się mówić, czytać, pisać i miało dobry kontakt z dziadkami i kuzynami w Polsce. 45% by czytało, pisało i dobrze się komunikowało. W przyszłości miało szansę na lepszą pracę. 30% chce, by dziecko było dwujęzyczne (powrót do Polski lub studia w Polsce).

CO RODZICE LUBIĄ W NAS? silnego przywódcę, ale jako doradcę, a nie autokratę optymistę nauczyciela, któremu można zaufać uczciwego i dyskretnego zaangażowanego i zawsze pogodnego nośnika dobrej energii

UCZ EŃ - ODBICIEM DZISIEJSZEJ RZECZYWISTOŚCI obciążony nadmiarem informacji i bodźców zmęczony nadmiarem dodatkowych zajęć oczekujący wsparcia dorosłych i autorytetów posiadający słabszy poziom językowy, zaburzenia w zachowaniu, autyzm, ADHD, dysleksja… itd. ZBYT MAŁY UDZIAŁ RODZICÓW W WYCHOWANIU DZIECI I MŁODZIEŻY BRAK DOBRYCH WZORCÓW MORALNYCH I AUTORYTETÓW BRAK SZACUNKU DLA OSÓB STARSZYCH, NAUCZYCIELI I PRZEŁOŻONYCH

III KATEGORIE TRUDNYCH ZACHOWAŃ UCZNIÓW I ) WYCOFYWANIA SIĘ /brak zaangażowania, pasywność, minimum wysiłku/ II ) UKRYWANIA SIĘ /słaby kontakt słowny, obawa przed wyśmianiem, uwagami/ III ) ZACHOWANIA BUNTOWNICZE /destrukcyjne, prowokujące, z chęcią zaistnienia/

DYSCYPLINA I USTALENIE REGUŁ W KLASIE ZADANIE NAUCZYCIELA realizacja celu lekcji CEL UCZNIA odwrócenie uwagi od celu nauczyciela potrzeba zaznaczenia swojego ja pokazanie swej postawy przed rówieśnikami niezależność i pogarda dla świata dorosłych z z Cel nadrzędny - niedopuszczenie do niepotrzebnej zmiany scenariusza z z Niewłaściwa postawa nauczyciela - krzyk, podniesiony ton głosu, irytacja, werbalna krytyka, rozmowa o zachowaniu ucznia na forum klasy, częste skargi na ucznia

TECHNIKI NIEWERBALNE BEZ PRZERYWANIA TOKU LEKCJI ściszenie głosu, a nawet przerwanie wypowiedzi wejście w kontakt wzrokowy z przeszkadzającym uczniem użycie wyciszającego gestu /palec na ustach, podejście do ucznia na bliską odległość, dotknięcie ramienia/ połączenie obu technik - kontakt wzrokowy i uciszający gest wyjęcie uczniowi z ręki przedmiotu, którym się bawi lub którym hałasuje i odłożenie go na biurko nauczyciela W tej technice nie komentuje się zachowania ucznia!

TECHNIKI WERBALNE ZWIĄZANE Z TEMATEM LEKCJI wtrącanie w wypowiedź nauczyciela imienia dziecka prośba o powtórzenie zdania przez 2-3 uczniów, a następnie tego, który nie uważa zmiana charakteru i formy pracy szybkie zorganizowanie działania /gimnastyka, wspólny wiersz, chóralne powtórzenie słów piosenki/ W tej technice nie komentuje się zachowania ucznia!

TECHNIKI WERBALNE ZWIĄZANE Z ZACHOWANIEM UCZNIA krótkie stwierdzenie faktu - Wojtek, przeszkadzasz mi. - Tomek, wolałabym, żebyś na chwilę się skupił. krótkie wyrażenie opinii - Nie podoba mi się to, że czytasz pod ławką. - Rafał, rozmawiasz i nie słuchasz co mówię! W tej technice nie upubliczniamy konfliktu, cicho zwracając uwagę uczniowi

JAK UCZYĆ, ŻEBY UTRZYMAĆ POZIOM NAUCZANIA ? pedagogizacja rodziców właściwa organizacja szkół liczebność klas status wolnego słuchacza samokształcenie nauczycieli wymiana doświadczeń właściwa organizacja lekcji znalezienie „złotego środka” w metodach uświadomienie sobie i innym, że szkoła nie może być bezstresowa.

PRIORYTETY NAUCZANIA 1.OSŁUCHANIE DZIECKA Z JĘZYKIEM /3 – 4 latki/ uwrażliwienie na dźwięki mowy, polecenia, zabawy, czytanie prostych książeczek, piosenki 2.NAUKA SŁOWNICTWA /od przedszkola/ poznawanie rzeczy i zjawisk poprzez zmysły, praca z obrazkiem, zabawy tematyczne, piosenki, nauka wierszy, czytanie opowiadań 3.RÓŻNE SPOSOBY NAUKI CZYTANIA /sylabowe, globalne/ 4.CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM 5.NAUKA KSZTAŁTNEGO PISANIA ORAZ AUTOMATYZACJA W PISANIU /przepisywanie, przygotowywanie się do dyktand/

PRIORYTETY WYCHOWAWCZE 1.NAUKA SZACUNKU DLA STARSZYCH 2.NAUKA WARTOŚCI, KTÓRE NADAJĄ ŻYCIU SENS 3.KSZTAŁCENIE EMPATII I UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHANIA DRUGIEGO CZŁOWIEKA 4.NAUKA ASERTWNOŚCI I PORZĄDKOWANIA ŚWIATA WIRTUALNEGO 5.NAUKA SENSU ŻYCIA I DOBRYCH STRON ŻYCIA

GŁÓWNE ZALECENIA DLA NAUCZYCIELI 1.Mówcie do dzieci wolno, pięknym literackim językiem. 2.Stosujcie synonimy i antonimy. Uczcie korzystania ze słowników! 3.Dużo objaśniajcie. Nie stosujcie zbyt szybko definicji. 4.Wyprowadzajcie dziecko jak najwcześniej z błędów w mówieniu, sylabizowaniu i niekształtnym pisaniu. 5.Okazujcie dziecku miłość i zrozumienie. 6.Bądźcie od początku w dobrych, konstruktywnych kontaktach z rodzicami, bo to jest warunkiem naszego wspólnego sukcesu. 7.Bądźcie szczęśliwi, bo pracujecie z najwartościowszym i najszlachetniejszym materiałem – duszą ludzką.