Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Zarządzanie Ryzykiem Operacyjnym
MOF Microsoft Operations Framework
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
PROJEKT SIECI KOMPUTEROWYCH
Korelacja, autokorelacja, kowariancja, trendy
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Wykład nr 2 Cel i zadania analizy kosztów w przedsiębiorstwie.
Wybrane wskaźniki poziomu bezpieczeństwa dla Lotnictwa Ogólnego (GA)
Bezzałogowe statki powietrzne - aspekty bezpieczeństwa
SEPARACJE.
„Nowe regulacje europejskie w zakresie operacji lotniczych lotnictwa GA” ORO, NCC, NCO, SPO Aspekty bezpieczeństwa Andrzej Styk Naczelnik LOL-2.
Informacja o wybranych wypadkach lotniczych
1 23 z 50 budynków szkół 18 z 23 budynków szkół Rys. 1. Lokalizacja budynków szkół na terenie miasta Częstochowy WYBÓR - PRZEDMIOT - MIEJSCE ASPEKTY ANALITYCZNEGO.
Zmiany w zarządzaniu bezpieczeństwem - Lotnictwo Ogólne (GA)
Podstawy analizy ryzyka
Z punktu widzenia PKBWL...
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Zarządzanie ryzykiem.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Analiza ryzyka Analiza systemów inf. Wykład 14
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Analiza FMEA Tomasz Greber
Środki transportu powietrznego
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Tankowanie w procedurze płytowej obsługi samolotów pasażerskich
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Włodzimierz Balicki Paweł Głowacki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Eksploatacja lotniczych silników tłokowych wg stanu technicznego
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Paradygmat efektywności w praktyce HR Business Partnera
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Bezpieczeństwo informacji w IPN.
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Podsumowanie kwestii związanych z przyznawaniem dodatkowych środków przeznaczonych na operacje dotyczące rozwoju przedsiębiorczości.
Zapis prezentacji:

Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Wybrane wskaźniki poziomu bezpieczeństwa Warsztaty „Świadomość spełniania wymagań” 9-10.04.2015 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego

Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Elementy prezentacji Wskaźniki bezpieczeństwa w lotnictwie (definicje i klasyfikacja) Przykłady wskaźników poziomu bezpieczeństwa

Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Definicja (Aneks 19) Wskaźnik Poziomu Bezpieczeństwa (Safety performance indicator - SPI) – parametr oparty na danych używany do monitorowania i oceny poziomu bezpieczeństwa.

Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Definicja (EASplan i SMICG) Wskaźniki SPIs podzielono na 3 poziomy (warstwy) opisujące różne aspekty systemu lotniczego: poziom 1 SPIs (Tier 1 SPIs) – wskazuje co należy redukować, poziom 2 SPIs (Tier 2 SPIs) – w jaki sposób chcemy redukować wartości wskaźników poziomu 1, poziom 3 SPIs (Tier 3 SPIs) – co zastosujemy do zredukowania prekursorów Tier 2 SPIs i Tier 1 SPIs.

Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) cd. Definicja (EASplan i SMICG) Poziom 1 SPIs (Tier 1 SPIs) Wskaźniki poziomu 1: mają na celu zapewnienie ogólnej oceny bezpieczeństwa i informowania opinii publicznej lub innych partnerów lotnictwa pochodzących z zewnątrz na temat ogólnych trendów bezpieczeństwa i istotnych (znaczących) obszarów ryzyka, mogą zawierać wskaźniki, takie jak wskaźniki wypadków, wskaźniki incydentów, wskaźnik wypadków śmiertelnych i mogą być rozdzielone na istotne (znaczące) obszary ryzyka. Wskazują co należy redukować

Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) cd. Definicja (EASplan i SMICG) Poziom 2 SPIs (Tier 2 SPIs) Wskaźniki poziomu 2: pomagają monitorować określone obszary systemu, które wymagają uruchomienia środków bezpieczeństwa, podejmowania inicjatyw lub działań, są stosowane przez operatorów (użytkowników) i/lub regulatorów w celu identyfikowania kluczowych kwestii (m.in. prekursorów), dla określonych obszarów (z Tier 1 SPIs), aby mogły być rozwijane, wdrażane i monitorowane właściwe działania na rzecz bezpieczeństwa. W jaki sposób będziemy redukować wartości wskaźników poziomu 1

Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Wskaźniki poziomu bezpieczeństwa (SPIs) cd. Definicja (EASplan i SMICG) Poziom 3 SPIs (Tier 3 SPIs) Wskaźniki poziomu 3: mają na celu dostarczenie informacji na temat skuteczności (wdrożenia) środków bezpieczeństwa, podejmowanych inicjatyw lub działań, są używane do identyfikowania różnych działań i inicjatyw odnoszących się do określonych obszarów ryzyka i skuteczności kontroli ryzyka w organizacji, mogą odzwierciedlać zdolność organizacji do zgłaszania i identyfikowania ryzyka, przyczyn i zagrożeń, rozwijania mechanizmów kontroli ryzyka i zdolności organizacji do przydzielania (kierowania) zasobów przeznaczonych do działań związanych z bezpieczeństwem, mogą odzwierciedlać informację o czynnikach wpływających na obszary systemu lotniczego mierzonego w Tier 1 SPIs i Tier 2 SPIs. Co zastosujemy do zredukowania prekursorów w Tier 2 SPIs i Tier 1 SPIs

wskaźników poziomu bezpieczeństwa Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Część II Przykłady wskaźników poziomu bezpieczeństwa 8

Statki powietrzne - samoloty, śmigłowce, szybowce, balony Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Przykładowe formuły wyliczania wskaźników poziomu bezpieczeństwa dla poziomu 1 SPIs Statki powietrzne - samoloty, śmigłowce, szybowce, balony Wskaźnik wypadkowości = (Liczba wypadków * 10 000(z)) / (Nalot roczny uzyskany na samolotach) Wskaźnik wypadkowości (ofiary śmiertelne) = (Liczba wypadków (śmiertelnych) * 10 000(z)) / (Nalot roczny uzyskany na samolotach) Wskaźnik incydentów = (Liczba incydentów * 10 000(z)) / (Nalot roczny uzyskany na samolotach) Uwaga 1: powyższe wskaźniki mogą być również odnoszone do liczby operacji (np. na 1000 operacji) Uwaga 2: współczynniki (z) powinien być skorelowany z wartością nalotu lub liczby operacji

Wskaźnik wypadkowości (RE) = Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Przykładowe formuły wyliczania wskaźników poziomu bezpieczeństwa dla poziomu 1 SPIs Wypadki w podziale na kategorie zdarzeń: RE (Runway Excursion) – wypadnięcia z drogi startowej GCOL (Ground Collision) – kolizje naziemne Wskaźnik wypadkowości (RE) = (Liczba wypadków RE* 10 000(z)) / (Nalot roczny uzyskany na samolotach) Wskaźnik wypadkowości (GCOL) = (Liczba wypadków GCOL* 10 000(z)) / (Nalot roczny uzyskany na samolotach) Wskaźnik incydentów (RE) = (Liczba incydentów RE* 10 000(z)) / (Nalot roczny uzyskany na samolotach) Uwaga 1: powyższe wskaźniki mogą być również odnoszone do liczby operacji Uwaga 2: współczynniki (z) powinien być skorelowany z wartością nalotu lub liczby operacji 10

Wskaźnik wypadkowości = Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Przykładowe formuły wyliczania wskaźników poziomu bezpieczeństwa dla poziomu 1 SPIs Spadochrony Wskaźnik wypadkowości = (Liczba wypadków * 1000(z)) / (Liczba skoków w danym roku) Wskaźnik wypadkowości (ofiary śmiertelne) = (Liczba wypadków (śmiertelnych) * 1000(z)) / (Liczba skoków w danym roku) Wskaźnik incydentów = (Liczba incydentów * 1000(z)) / (Liczba skoków w danym roku) Uwaga: współczynniki (z) powinien być skorelowany z wartością liczby skoków 11

Przykłady wskaźników poziomu bezpieczeństwa – poziom 2 SPIs Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Przykłady wskaźników poziomu bezpieczeństwa – poziom 2 SPIs Wskaźniki poziomu 2 SPIs określają – w jaki sposób będziemy redukować wartości wskaźników poziomu 1 Kategorie – 1 poziom SPIs Przykładowe wskaźniki (prekursory) 2 poziom SPIs RE: Runway excursion (wypadnięcia z drogi startowej) Abnormal runway contact (anormalny kontakt z drogą startową) Loss of control on ground (utrata kontroli na ziemi) Long, hard or fast landings (lądowania twarde, z dużą prędkością i z przelotem) Occurrences with crosswind conditions (zdarzenia związane z bocznym wiatrem) High speed rejected take-offs (przerwany start na dużej prędkości) ATA32 related occurrences (zdarzenia dotyczące podwozia) MAC: Airprox/ ACAS alert/ loss of separation/ (near) midair collisions (zbliżenia /aktywacja ACAS/ utrata separacji/ kolizje w powietrzu) Losses of separation (utrata separacji) Inadequate separation (niewłaściwa separacja) Level Busts (altitude deviation – odchylenia od nakazanej wysokości) Airspace Infringement (naruszenia przestrzeni powietrznej) GCOL: Ground Collision (kolizje naziemne) Taxiway incursions (wtargnięcia na drogi kołowania) Avoiding manoeuvres during taxi (manewry unikowe podczas kołowania) Aircraft collisions and collisions with aircraft (kolizje statków pow.) System Component Failure (SCF) (awarie systemów, komponentów) Engine failure (awarie silnika) Flight control problems (problemy z układem sterowania) Helicopter tail rotor and main rotor blade failures or malfunctions (awarie lub niesprawności łopat wirnika głównego i ogonowego śmigłowca)

Przykłady wskaźników poziomu bezpieczeństwa dla poziomu 3 SPIs Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym Przykłady wskaźników poziomu bezpieczeństwa dla poziomu 3 SPIs Przykład 1. Wdrażanie programów (np. doszkalanie załóg lotniczych) redukujących wypadnięcia z drogi startowej (RE) oraz ich korelacja z SPIs poziomu 2. Miarą efektywności tych programów jest monitorowanie i obniżanie wartości wskaźników poziomu 2 SPIs (np. liczby lądowań z dużą prędkością podejścia). Redukcja wartości wskaźników poziomu 2 SPIs przekłada się na redukcję skorelowanych wskaźników poziomu 1 SPIs. Przykład 2. W ramach promocji bezpieczeństwa może to być liczba opublikowanych biuletynów w cyklu rocznym w danym obszarze tematycznym. 13

KONKLUZJA Zbiory wskaźników poziomu bezpieczeństwa (SPIs) powinny być dopasowane do specyfiki danej organizacji i charakteru wykonywanych operacji lotniczych. 14

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !!! pkaczmarczyk@ulc.gov.pl Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !!! pkaczmarczyk@ulc.gov.pl