Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych unikania opodatkowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akcyza od węgla i koksu od 2 stycznia 2012 r.
Advertisements

Wspólnotowe Prawo Podatkowe
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
Analiza ryzyka projektu
BENCHMARKING – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Aspekty organizacyjne realizacji projektu, działania samorządów.
Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie kontroli podatkowej obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. Zawiadamianie podatników o planowanej kontroli podatkowej.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Luka podatkowa i jej wpływ na gospodarkę
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Ministerstwo Finansów
Straty Skarbu Państwa w VAT
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Projekt Zapobieganie zakażeniom HCV PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
opracowała: Magdalena Efemberg
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Definicja kultury organizacyjnej
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Ryzyko i niepewność w inwestycjach kapitałowych
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PRZY WYPEŁNIANIU ZEZNAŃ ROCZNYCH
SYSTEM OBSŁUGI UCZESTNIKÓW RYNKU ENERGII – WSPARCIE DZIAŁAŃ PRZEDSIĘBIORCÓW W KONTAKTACH Z PREZESEM URE Małgorzata Kozak Informatyka dla energetyki Poznań
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Anna Cyrańska Nowe ułatwienia i regulacje w podatku VAT dla przedsiębiorców, w tym importerów ze statusem AEO ul. Świętokrzyska Warszawa.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim e-deklaracje
zeznanie podatkowe [PFR] w roku 2015.
Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi.
Ul. Świętokrzyska Warszawa tel.: fax : Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Działalność gospodarcza polskich przedsiębiorców w Republice Czeskiej Opole, Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Prawdy oczywiste Kontrola podatkowa w firmie - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Podstawowe założenia działalności gospodarczej. 1. Definicja działalności gospodarczej Działalność gospodarcza to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana,
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Tax Alert Premia pieniężna nie zawsze rozliczana korektą Pragniemy poinformować, że w dniu 19 grudnia br. Naczelny Sąd Administracyjny wydał.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
JAK ZAŁOŻYĆ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ?. Co to jest ta działalność gospodarcza?
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Specjalność: Rachunkowość i podatki
Jak legalnie zatrudnić pracownika - cudzoziemca w rolnictwie?
Jak to się zaczęło…? pilotażowy projekt i system bonów szkoleniowych w Małopolsce.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Doradca podatkowy nieodłączny partner Twojego biznesu
Twój e-PIT prosty i przyjazny.
Zapis prezentacji:

Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych unikania opodatkowania i ograniczenie unikania opodatkowania ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 1 1

Kontrola podatkowa w urzędach skarbowych – stan dotychczasowy Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Kontrola podatkowa w urzędach skarbowych – stan dotychczasowy 2013 rok Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 2 2

Model reakcji w zależności od sytuacji Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Model reakcji w zależności od sytuacji Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 3 3

Podstawowe założenia systemu weryfikacji Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Podstawowe założenia systemu weryfikacji Z perspektywy przedsiębiorców: wsparcie uczciwego podatnika, zapewnienie uczciwej konkurencji, zmniejszenie ilości i uciążliwości kontroli. Z perspektywy administracji podatkowej: ograniczenie unikania opodatkowania, właściwe wykorzystanie zasobów. Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 4 4

Realizacja założeń dla kontroli urzędów skarbowych Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Realizacja założeń dla kontroli urzędów skarbowych Mniej, ale lepiej przygotowanych kontroli, 2. Nie ilość, a jakość finalna, 3. Więcej współpracy z przedsiębiorcami, 4. Weryfikacja okresów bieżących. Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 5 5

Realizacja założeń dla urzędów skarbowych Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Realizacja założeń dla urzędów skarbowych Narzędzia realizacyjne: Analiza ryzyka Reakcja przez kontakt telefoniczny / e-mailowy, Czynności sprawdzające, Kontrola podatkowa (jako „element ostateczny” poprzedzony analizą w urzędach skarbowych), Przekazanie sprawy do kontroli skarbowej. Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 6 6

Skutki realizacji założeń dla kontroli urzędów skarbowych Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Skutki realizacji założeń dla kontroli urzędów skarbowych Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 7 7

Przyszłość Powszechność kontroli elektronicznej, Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie unikania opodatkowania Przyszłość Powszechność kontroli elektronicznej, Badanie przyczyn niewypełniania obowiązków podatkowych. Kontekst zewnętrzny: - Przepisy prawa (ułatwienia i „przywileje” dla podatników: np. skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni, likwidacja sankcji w VAT, zwiększenie limitu obrotu do VAT, wprowadzono „jedno okienko”; ograniczenia dla organów kontroli – limity czasu trwania kontroli) Opinie publiczna (likwidacja szarej strefy, zwalczanie oszustw podatkowych, zapewnienie uczciwej konkurencji) Warunki ekonomiczne (kryzys, szara strefa) Kontekst wewnętrzny: Zasoby – ograniczenia kadrowe (kontrola obejmuje ok. 2 – 3% przedsiębiorców) Narzędzia (informatyczne narzędzia analityczne – ACL, IDEA; JPK) Dostęp do danych Źródła danych: - ekonomiczne, - dane dostarczone przez podatników, - dane posiadane przez administrację, - dane od podmiotów trzecich, informacje z Internetu. Ograniczenia: - możliwość zdobycia informacji, - prawo do posiadania informacji, - możliwość właściwego połączenia danych, - możliwości używanych systemów IT, koszty związane z otrzymaniem nowych danych. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 123 45 67 fax :+48 22 123 45 67 www.mf.gov.pl 8 8