Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
Kształcenie specjalne
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Miej uszy i oczy, serce i duszę szeroko otwarte
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Dojrzałość szkolna dziecka
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Integracja w kształceniu zawodowym
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Europejski Tydzień Autyzmu 1-7 grudnia 2013 r.
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
Prezentacja multimedialna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
AUTYZM.
OPINIE/ORZECZENIA WNIOSKI ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Osoba niepełnosprawna
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Lublinie
Autyzm.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Aleksandra Kiełbania I G
Dziecko z zespołem Aspergera
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Komunikacja dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.
Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Autyzm i zespół Aspergera
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Prezentacja multimedialna Opracowano na podstawie artykułu Małgorzaty Błotnickiej Dziecko z autyzmem jako przybysz z innej planety opublikowanego na
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach ANALIZA I INTERPRETACJA DIAGNOZY I ZALECEŃ ZAWARTYCH W OPINIACH I ORZECZENIACH

UCZEŃ Z AUTYZMEM Charakterystyka i wskazania do pracy w szkole Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach UCZEŃ Z AUTYZMEM Charakterystyka i wskazania do pracy w szkole mgr Maria Włoczyk psycholog

Autyzm: jest to zaburzenie rozwojowe, na podłożu neurobiologicznym, należy do „całościowych zaburzeń rozwoju” pojawia się we wczesnym dzieciństwie,

Leo Kanner twórcą terminu „autyzm wczesnodzieciecy”- Częstość występowania autyzmu: - 15 dzieci na 10 000, Autyzm a płeć: - stosunek liczby chłopców do dziewcząt wynosi 3:1 lub 4:1 - przewaga liczebna chłopców w grupie dzieci z normą intelektualną, - proporcja płci 1:1 w grupie dzieci z głębokim stopniem upośledzenia

Kryteria diagnostyczne wg DSM-IV-TR (2000) oraz ICD-10 (1992r) nieprawidłowości w rozwoju społecznym, zwłaszcza w zdolności do uczestniczenia w naprzemiennych interakcjach społecznych, deficyty i dysfunkcje w porozumiewaniu się – zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym, obecność sztywnych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań

Zaburzenia obserwowane w zachowaniu dzieci z autyzmem Interakcje społeczne: - ograniczone zdolności naśladowania, - brak lub ograniczony kontakt wzrokowy, - ignorowanie innych osób lub słabe reagowanie na ich obecność, - brak zainteresowania zabawą społeczną, - preferowanie samotności, - małe zainteresowanie kontaktem fizycznym z inną osobą, - zubożona mimika

Zaburzenia obserwowane w zachowaniu dzieci z autyzmem Komunikacja: opóźnienie lub brak rozwoju mowy, rzadkie wykorzystywanie gestykulacji do komunikowania się, nie tworzenie wspólnego pola uwagi, niezdolność do ukierunkowywania uwagi innych osób

Ograniczone, sztywne wzorce zachowania i zainteresowań: stereotypie ruchowe / przybieranie niezwykłej pozy, niewłaściwy sposób wykorzystywania przedmiotów / nietypowa zabawa, przywiązanie do niezwykłych obiektów, niezwykłe zainteresowania wzrokowe, nietypowe reakcje na dźwięki, brak wrażliwości na ból, zimno lub gorąco, nadwrażliwość smakowa

Jak postępować z dzieckiem autystycznym w szkole? Każde zajęcia powinny przebiegać wg stałego schematu. Polecenia są formułowane jasno, zwięźle, konkretnie. Należy unikać obszernego omawiania – podać, co jest ważne, a co mniej. Podawać jak najwięcej informacji pisemnych.

Jak postępować z dzieckiem autystycznym w szkole? Udzielać pomocy przy odpowiedziach. Używać rozpoznawalnych i zrozumiałych gestów w celu przerwania echolalii lub zachowań stereotypowych. Umożliwiać dziecku odpoczynek w kąciku wyciszenia w przypadku manifestowanego zmęczenia, niechęci do pracy. W przypadku niewłaściwych reakcji udzielić wskazania co ma zrobić.