„Szkoła pod Żaglami” Kapitana Krzysztofa Baranowskiego
Krzysztof Baranowski – żeglarz, kapitan jachtowy, dziennikarz, nauczyciel. Jako pierwszy Polak dwukrotnie opłynął samotnie kulę ziemską. Absolwent Politechniki Wrocławskiej (inżynier elektronik) i Studium Dziennikarskiego Uniwersytetu Warszawskiego (dziennikarz). W 1983 roku był pomysłodawcą, założycielem i prowadzącym Szkołę pod Żaglami na żaglowcu Pogoria, a w 1992 roku na żaglowcu Fryderyk Chopin.
Idea Idea Głównym celem Fundacji „Szkoła pod Żaglami” jest realizacja projektu "Dookoła Świata za Pomocną Dłoń", który krzewiąc wśród młodzieży ideę wolontariatu, nagradza najlepszych uczestnictwem w rejsie oceanicznym. Wychowanie w duchu odpowiedzialności rozpoczyna się na długo przed postawieniem żagli. Trzeba się otworzyć najpierw na drugiego człowieka, aby podołać wyzwaniom wyprawy.
Istotą uczestnictwa w rejsie jest połączenie nauki z pracą na pokładzie, połączenie poznawania świata z kształtowaniem postaw. Przez 6 tygodni młodzi ludzie stawiają czoła trzem żywiołom: nauce, swoim charakterom i oczywiście morzu.
Żywioł pierwszy: nauka Nauka na pokładzie statku daje niezwykle rezultaty. Warunki panujące na żaglowcu – tak różne od tych szkolnych - sprawiają, że młodzież staje się otwarta i bardziej kreatywna. Założeniem edukacyjnym rejsu jest to, aby uczniowie nie stracili nic z programu nauczania i po powrocie do swoich szkół byli na bieżąco z materiałem. Okazuje się bowiem, że wraz z oddalaniem się statku od stałego lądu, zapotrzebowanie na wiedzę raptownie wzrasta. Nauka na pokładzie statku daje niezwykle rezultaty. Warunki panujące na żaglowcu – tak różne od tych szkolnych - sprawiają, że młodzież staje się otwarta i bardziej kreatywna. Założeniem edukacyjnym rejsu jest to, aby uczniowie nie stracili nic z programu nauczania i po powrocie do swoich szkół byli na bieżąco z materiałem. Okazuje się bowiem, że wraz z oddalaniem się statku od stałego lądu, zapotrzebowanie na wiedzę raptownie wzrasta. Żywioł drugi: charakter Uczestnicy rejsu będą musieli zdać egzamin z odpowiedzialności, wytrwałości, pracy zespołowej, zmierzyć się z własnymi słabościami, poradzić sobie ze stresem. Uczestnicy rejsu będą musieli zdać egzamin z odpowiedzialności, wytrwałości, pracy zespołowej, zmierzyć się z własnymi słabościami, poradzić sobie ze stresem. Żywioł trzeci: morze Morza nie da się ujarzmić, o tym wie każdy wilk morski, ale pod okiem Kapitana Baranowskiego i ten żywioł zostanie na pewno nieco „obłaskawiony”. Nie każdy musi od razu połknąć bakcyla żeglowania, ale z całą pewnością wszyscy będą z dreszczykiem emocji opowiadać kolegom o swojej morskiej przygodzie! Morza nie da się ujarzmić, o tym wie każdy wilk morski, ale pod okiem Kapitana Baranowskiego i ten żywioł zostanie na pewno nieco „obłaskawiony”. Nie każdy musi od razu połknąć bakcyla żeglowania, ale z całą pewnością wszyscy będą z dreszczykiem emocji opowiadać kolegom o swojej morskiej przygodzie!
Trasa rejsu
Nabór do kolejnej edycji Szkoły pod Żaglami dotyczy uczniów, którzy są obecnie w drugiej klasie gimnazjum. Czym trzeba się wykazać? I etap: wolontariat I etap: wolontariat Uczniowie II klas gimnazjum, którzy zgłoszą swój udział w projekcie, zobowiązani są w trakcie roku szkolnego nieść pomoc osobom niepełnosprawnym, chorym i potrzebującym, które wskaże im najbliższa placówka Caritas-u, regionalny punkt kontaktowy ZHP lub inne organizacje społeczne Uczniowie II klas gimnazjum, którzy zgłoszą swój udział w projekcie, zobowiązani są w trakcie roku szkolnego nieść pomoc osobom niepełnosprawnym, chorym i potrzebującym, które wskaże im najbliższa placówka Caritas-u, regionalny punkt kontaktowy ZHP lub inne organizacje społeczne
II etap: kwalifikacje sportowe II etap: kwalifikacje sportowe Najbardziej aktywni wolontariusze wezmą udział w kwalifikacje sportowych, w trakcie których wyłoniona zostanie 30-osobowa grupa, która w kolejnym roku szkolnym spędzi semestr III klasy gimnazjalnej ucząc się i pracując na pokładzie żaglowca płynącego w rejs oceaniczny. W trakcie kwalifikacje finałowych zostanie sprawdzony m.in. stan zdrowia i sprawność fizyczna (podciąganie na drążku, bieg, pływanie). Wiedza żeglarska nie jest wymagana. Ci, którzy nie zakwalifikują się do grupy finałowej, ale wyróżnią w trakcie kwalifikacje, wezmą udział w krótszych rejsach żeglarskich ew. otrzymają inne nagrody i wyróżnienia.
Jak wygląda dzień w szkole pod żaglami? 1)Uczniowie podzieleni są na trzy równe zespoły (zwane wachtami) i pełnią służbę pokładową zmieniając się co 4 godziny. W tym rytmie mają 4 godziny służby i 8 godzin odpoczynku. W okresie od śniadania do obiadu (5 godzin) uczniowie są w klasie na zajęciach szkolnych, prowadzonych przez kolejnych nauczycieli zgodnie z rozkładem lekcji
2) W czasie, gdy żaglowiec jest na morzu lekcje trwają każdego dnia bez wyjątku. W czasie postoju w porcie na pokładzie pozostaje szczątkowa wachta portowa. Reszta załogi ma wolne i może jechać na wycieczkę, iść do miasta czy na plażę. Zazwyczaj kadra przygotowuje wcześniej plan wycieczkowy, a na miejscu wynajmuje autokar dla załogi. Kadra Szkoły pod Żaglami składa się z Kapitana, trzech Oficerów i nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
Źródło: zaglami/media-o-szkole-pod-zaglami.html zaglami/media-o-szkole-pod-zaglami.htmlhttp://szkolapodzaglami.org.pl/ zaglami/media-o-szkole-pod-zaglami.htmlhttp://szkolapodzaglami.org.pl/ zaglami/media-o-szkole-pod-zaglami.html
Dziękujemyza uwagę ! uwagę !