Wykorzystanie programów unijnych w przygotowaniu ucznia nowoczesnej szkoły zawodowej dla rynku pracy Europejska strategia rozwoju Zespołu Szkół Budowlanych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Projektanci Podlasia Niektóre szanse trafiają się tylko raz!
Program Leonardo da Vinci
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Numer i Nazwa Działania: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
"Dobry zawód - pewna przyszłość,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
„Zagraniczne praktyki i standardy pracy czynnikiem poprawy kompetencji zawodowych oraz zwiększenia szans na rynku pracy” Nr projektu: PL1-LEO
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
„Zostań architektem swojej przyszłości” Projekt Erasmus+
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
Projekt Leonardo da Vinci
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU II Zespół Szkół Zawodowych w Wołowie.
Zespół Szkół Technicznych w Mikołowie Podsumowanie realizacji projektów w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Projekty zrealizowane przy wsparciu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Projekt p.t.: „Mobilność i doświadczenie kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy” - realizowany przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Końskich.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Staże europejskie drogą do sukcesu
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie programów unijnych w przygotowaniu ucznia nowoczesnej szkoły zawodowej dla rynku pracy Europejska strategia rozwoju Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Płocku

Podniesienie jakości i efektywności praktycznej nauki zawodu Wyposażenie w kompetencje zawodowe i interpersonalne Doskonalenie organizacji pracy własnej i zespołowej Kształtowanie proeuropejskiej postawy uczniów Włączenie pracodawców i rodziców w proces edukacji i wychowania Włączenie pracodawców i rodziców w proces edukacji i wychowania Świadomy wybór dalszego kształcenia Cele nowoczesnej szkoły zawodowej

Zespól Szkół Budowlanych nr 1 w Płocku 3 letnia szkoła zawodowa liceum ogólnokształcące dla dorosłych od 2 klasy kwalifikacyjne kursy zawodowe dla dorosłych z kwalifikacji na poziomie technika tytuł technika szkoła policealna dla dorosłych tytuł technika w innym zawodzie matura kwalifikacyjne kursy zawodowe dla dorosłych z kwalifikacji dla innego zawodu robotniczego uprawnienia zawodowe w innym zawodzie robotniczym kwalifikacyjne kursy zawodowe dla dorosłych z kwalifikacji na poziomie technika tytuł technika liceum ogólnokształcące dla dorosłych od 2 klasy matura4 letnie technikummatura kwalifikacyjne kursy zawodowe dla dorosłych z kwalifikacji dla innego zawodu tytuł technika w innym zawodzie szkoła policealna dla dorosłych tytuł technika w innym zawodzie

W projektach unijnych od 2007 roku uczestniczyło ponad 1800 uczniów Wartość projektów ogółem: Euro oraz PLN 201 uczniów Szkoła Równych Szans 1120 uczniów POKL 1120 uczniów POKL 506 uczniów obyło zagraniczne staże zawodowe 60 uczestników w projektach wymiany doświadczeń 52 nauczycieli opiekunów zagranicznych staży i praktyk zawodowych

Zajęcia ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych Zajęcia ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze Warsztaty psychologiczno - pedagogiczne Warsztaty psychologiczno - pedagogiczne Zajęcia specjalistyczne Zajęcia specjalistyczne Doradztwo edukacyjno - zawodowe Kursy kwalifikacyjne Staże u pracodawców Projekt „Chcemy być atrakcyjni na mazowieckim rynku pracy” realizowany w ramach POKL Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Zadania projektu:

Korzyści dla uczniów Młodzież mogła skorzystać z szeregu bezpłatnych kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe: prawa jazdy kat. B i C, operatora wózków widłowych, spawania oraz kursów informatycznych z wykorzystaniem najnowszych programów w zakresie projektowania i kosztorysowania. Szkoła proponowała uczniom szereg warsztatów przygotowujących do sprawnego funkcjonowania na rynku pracy i podjęcia własnej działalności gospodarczej. Ich tematyka dotyczyła między innymi: aktywnych sposobów poszukiwania pracy, procedur zakładania własnej firmy, zasad konstruowania biznes planu, zasad rachunkowości i rozliczania podatków, poszukiwania źródeł finansowania własnej działalności. Młodzież uczestniczyła także w zajęciach specjalistycznych, w trakcie których poznawała nowoczesne metody tworzenia stron www i możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w działalności zawodowej. Przewidziano również szereg zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z matematyki, fizyki i chemii, a więc przedmiotów, które sprawiają uczniom spore kłopoty. Dla uczniów uzdolnionych przygotowano zajęcia pozalekcyjne z języków obcych, matematyki, fizyki i chemii. Kolejnym zadaniem realizowanym w ramach projektu był cykl warsztatów psychologiczno- pedagogicznych przeznaczonych dla uczniów i rodziców. W roku 2013 projekt został wzbogacony o nowe zadania: miesięczne staże zawodowe u pracodawców branży budowlanej na lokalnym rynku pracy oraz marketing w działalności gospodarczej, w ramach którego uczniowie doskonalili znajomość języka angielskiego w biznesie oraz poznawali zagadnienia dotyczące innowacyjności i ochrony własności intelektualnej w działalności gospodarczej.

Współpraca międzynarodowa realizacja zagranicznych staży dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej, realizacja zagranicznych praktyk zawodowych dla uczniów technikum, realizacja zagranicznych projektów wymiany doświadczeń dla nauczycieli i kadry zarządzającej oświatą. Partnerzy zagraniczni Internationaler Bund (Verbund Brandenburg) we Frankfurcie nad Odrą, VITALIS Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH w Schkeuditz koło Lipska. Łącznie od 2008 roku w zagranicznych stażach i praktykach zawodowych uczestniczyło 506 uczniów. W ramach już zawartych umów w latach 2015 – 2016 zagraniczne staże zrealizuje dodatkowo 48 uczniów technikum ZSB nr 1 w Płocku. W projektach wymiany doświadczeń uczestniczyło 60 osób – nauczyciele i kadra zarządzająca oświatą.

Wyjazd każdej grupy poprzedzony jest kursem językowym organizowanym przez szkołę. Podczas wyjazdów uczestnicy projektów doskonalą swoje umiejętności zawodowe i językowe. Uczą się budować oraz utrzymywać prawidłowe relacje interpersonalne oraz dobre kontakty z członkami zespołu podczas wykonywania zadań zawodowych. Mają możliwość poznania dorobku kulturowego regionu. Pogłębiają swoje umiejętności i kompetencje w zakresie samooceny i analizy swojej osobowości, autoprezentacji oraz budowania swojej przyszłej ścieżki kariery zawodowej. Wszyscy uczestnicy projektów zagranicznych otrzymują certyfikaty w języku niemieckim i polskim oraz dokumenty Europass – Mobility (w językach: polskim, niemieckim i angielskim) potwierdzające nabyte umiejętności zawodowe, językowe, interpersonalne i osobiste. Dokumenty Europass uznawane są na terenie całej Unii Europejskiej. Zagraniczne staże i praktyki zawodowe dla uczniów realizowane w ramach programów: - „Uczenie się przez całe życie” - Leonardo da Vinci – IVT, - POKL Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, - ERASMUS+ Akcja 1: Mobilność Edukacyjna.

Wizerunek szkoły w środowisku lokalnym Przełamanie stereotypów Spójność edukacyjna Wymiana doświadczeń Efekty dydaktyczno- wychowawcze Efekty osobiste i interpersonalne dla uczestników Korzyści z realizacji międzynarodowych staży i praktyk

Poprawa wizerunku szkoły środowisku lokalnym Szkoła stała się bardziej atrakcyjna, ponieważ umożliwia zdobycie dodatkowych kwalifikacji oraz rozwój kompetencji osobistych uczniów, co znacznie zwiększa ich szanse na rynku pracy. Realizacja projektów unijnych stanowi istotny element decydujący o wyborze szkoły. Szkoła stała się szkołą pozytywnego wyboru. Przełamywanie w środowisku lokalnym stereotypów dotyczących uczniów szkoły zawodowej Realizacja kolejnych projektów udowodniła, że z uczniami szkół zawodowych można zrobić bardzo wiele, że są to wartościowe i kreatywne osoby, z którymi można podejmować działania znacząco wykraczające poza podstawowy zakres zadań szkoły.

Poprawiła się spójność edukacyjna Dzięki projektom uczniowie rozpoczynający naukę otrzymują ofertę zajęć wyrównawczych, służących uzupełnieniu zaległości edukacyjnych. W trakcie kolejnych lat nauki mają możliwość rozwijania i poszerzenia swoich zainteresowań. Otrzymują też ofertę poszerzenia swoich kompetencji zawodowych oraz uzyskania dodatkowych kwalifikacji, potwierdzonych dokumentami państwowymi. Mają możliwość odbycia zawodowego stażu zagranicznego, potwierdzonego dokumentem Europass. Jednym z priorytetów szkoły jest indywidualizacja pracy z uczniem, z uwzględnieniem jego potrzeb i zainteresowań. Uczniowie sami deklarują chęć uczestnictwa w konkretnej formie wsparcia. Ponadto w całym cyklu kształcenia uczniowie i ich rodzice mogą korzystać z doradztwa psychologiczno – pedagogicznego oraz doradztwa edukacyjno – zawodowego ułatwiającego prawidłowo zaplanować dalszą ścieżkę rozwoju.

Efekty zawodowe dla uczestników Poznanie technologii, technik i materiałów budowlanych oraz organizacji pracy stosowanych w innym kraju Unii. Doskonalenie języka obcego zawodowego w rzeczywistych warunkach pracy. Efekty osobiste i interpersonalne dla uczestników Nawiązanie nowych kontaktów, przyjaźni młodzieży z różnych krajów o różnym statusie społecznym i finansowym. Wzajemne poznawanie się w działaniu, które wśród młodzieży inicjuje kreatywność, rozwija umiejętność współpracy. Młodzież widzi sens w dalszej pracy, nauce, rozwijaniu się (uczenie się przez całe życie), co przekłada się także na najbliższe środowiska lokalne. Kształtowanie proeuropejskich postaw obywatelskich. Uzupełniamy te działania mniejszymi, ale też istotnymi projektami, których celem jest przygotowanie uczniów do rozpoczęcia własnej działalności zawodowej i ułatwienie wyboru odnośnie dalszej drogi edukacyjnej.

Efekty dydaktyczno – wychowawcze Możliwość lepszego poznania ucznia Dwu lub trzytygodniowy pobyt w trakcie staży przez całą dobę z grupą uczniów pozwala nauczycielom na zaobserwowanie ich zachowań i postaw w sytuacjach innych, niż zajęcia lekcyjne. Czasami efektem takiego bliższego poznania jest odkrycie prawdziwych przyczyn wszelkich niepożądanych zachowań, z jakimi możemy się zetknąć w szkole. Stwarza to szansę nauczycielom i uczniom na bardziej otwartą postawę wobec siebie, a przez to na lepsze rezultaty pracy dydaktycznej i wychowawczej, a dzięki temu na odniesienie sukcesu edukacyjnego. Jednym z podstawowych kryteriów stosowanych w procesie rekrutacji uczniów uczestniczących w projektach jest pozytywna postawa uczniowska. Wśród młodzieży powstała zdrowa rywalizacja, która zaowocowała wzrostem frekwencji i średniej ocen. Spadła też liczba zachowań negatywnych wśród uczniów, co przyczyniło się do uzyskania przez szkołę certyfikatu „Szkoły bez przemocy”.

Międzynarodowa wymiana doświadczeń dla nauczycieli i kadry zarządzającej oświatą realizowana w ramach programów: - programu „Uczenie się przez całe życie” - Leonardo da Vinci – VETPRO, - POKL Priorytet III Wysoka Jakość Systemu Oświaty, Działanie 3.3 – Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Główne cele: - wymiana doświadczeń w zarządzaniu pracą instytucji związanych ze szkolnictwem zawodowym w Polsce i w Niemczech, - rozwijanie i testowanie procedur zapewnienia jakości w szkoleniu i kształceniu zawodowym, - promowanie poradnictwa i doradztwa zawodowego, - poznanie i wymiana doświadczeń w zakresie współpracy szkoły zawodowej z przedsiębiorstwami w celu efektywnego przygotowania ucznia do rynku pracy, - poznanie i porównanie przez nauczycieli form i metod pracy w szkołach zawodowych w obu krajach, - rozwój umiejętności pedagogicznych nauczycieli kształcenia zawodowego. Efekty: - opracowanie i wdrożenie wieloletniego programu rozwoju szkoły, - opracowanie i wdrożenie wieloletniego programu doradztwa zawodowego, - podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkole, przy wsparciu osób zarządzających oświatą, organizujących doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz przedsiębiorstw, a także instytucji partnerskich z Niemiec.

Projekty unijne, a w szczególności projekty zagranicznych staży zawodowych realizowane przez Zespół Szkół Budowlanych nr 1 Płocku pomogły zrozumieć całemu środowisku, że nie jesteśmy gorsi pod względem postępu technicznego i technologicznego a nasi uczniowie mogą być dobrymi pracownikami lub partnerami w biznesie, a także rozpocząć samodzielną działalność zawodową na terenie całej Europy. Strategia rozwoju szkoły zakłada przygotowanie absolwentów do uczenia się przez całe życie, podnoszenia kwalifikacji oraz akumulacji efektów ucznia się, zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji i Europejskim Systemem Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym - ECVET. Podsumowanie