Jak uczyć uczniów… zgodnie z nowoczesną wiedzą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
POKAZ EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW W RAMACH REALIZOWANEGO PROJEKTU
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Zasady efektywnego uczenia się
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Jak za pomocą nowych technik poprawić wyniki nauczania o 661 procent?
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Twórcza aktywność dziecka
„Style i techniki uczenia się”
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Metody i formy pracy z 6l w klasie I
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Idea oceniania kształtującego
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Metody komunikacji ludzi
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Jak pokochać Matematykę
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Małgorzata Taraszkiewicz. historia człowieka to historia pełna odkryć i wynalazków, które zmieniają jakość życia… Historia ZMIAN.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Jak uczyć uczniów… zgodnie z nowoczesną wiedzą Prezentacja dla nauczycieli Cz.1 wstęp

Czy wiesz, że ...

Pomyśl – dlaczego? Czy każdy wybiera wszędzie i zawsze to samo? Czy to możliwe, aby WSZYSCY uczniowie, w TYM SAMYM CZASIE, uczyli się TEGO SAMEGO, w JEDYNY SPOSÓB – TAK SAMO?

Pomyśl – dlaczego? Czy na świecie są TACY SAMI LUDZIE? Czy Każdy WIE i UMIE TO SAMO? A teraz pomyśl: czy ci dorośli nie byli kiedyś dziećmi? A od kiedy zaczęli się różnić, tak, że jeden jest piekarzem, drugi - muzykiem, a trzeci – nauczycielem?

Ucz uczniów ze zrozumieniem procesu uczenia się i różnic między ludźmi!

Co każdy nauczyciel powinien wiedzieć na temat nowoczesnej edukacji?

od siebie i Ciebie w zakresie Ludzie (uczniowie) mogą różnić się od siebie i Ciebie w zakresie tzw. menu uczenia się

Jeżeli nie bierzesz tego pod uwagę… To znaczy, że lekceważysz inne style uczenia się – inne niż własny! Możesz niesprawiedliwie oceniać uczniów, za brak podobieństwa do Ciebie i Twojego stylu uczenia się! Eliminujesz ze strefy sukcesu szkolnego pewne dzieci lub nawet… Utrudniasz im uczenie się!

Każdy umie się uczyć!

Każdego można nauczyć niemal wszystkiego… Trzeba tylko: Zrozumieć różne style uczenia się i … Dostosować narzędzia nauczania do stylu uczenia się uczniów!

Droga od informacji Przekazywanej przez nauczyciela do tejże informacji przetworzonej w głowie ucznia na wiedzę i umiejętności, może być:  prosta i pełna sukcesów (kiedy stosuje się metody nauczania preferowane przez ucznia)  lub długa i kręta, pełna niepowodzeń (kiedy uczeń jest zmuszany uczyć się nie-w swoim-stylu uczenia się!

DROGA ta wiedzie przez… naturalne filtry, które w znacznej mierze są uzasadnione neurologicznie (jako cecha trwała)

1. Ludzie różnią się… Preferencjami sensorycznymi Jedni łatwiej i szybciej przyswajają informacje wizualnie (wzrokowo) i mają lepszą pamięć wzrokową Drudzy - łatwiej i szybciej przyswajają informacje audytywnie (słuchowe) i mają lepszą pamięć słuchową A jeszcze inni - łatwiej i szybciej przyswajają informacje kinestetycznie (poprzez dotyk, ruch i działanie), a najlepiej pamiętają to, co dotknęli, odczuli, wykonali.

Preferencje sensoryczne Są osoby o dominacji wzrokowej, słuchowej, kinestetycznej lub mieszanej. Każda z nich inaczej się zachowuje, ubiera, zapamiętuje inne rzeczy, używa innych słów, ma inne predyspozycje naturalne, nieco inaczej lubi się uczyć.

Czyli każdy może odbierać i nadawać nieco inne programy

Preferencje sensoryczne tak mogą rozkładać się w klasie

Preferencje sensoryczne Lubimy ludzi podobnych do nas samych! Ludzie, którzy mają preferencje sensoryczne inne od naszych – mogą nas drażnić! Może nas drażnić ich sposób zachowania, utrzymywania porządku, sposób mówienia, styl uczenia się itd. Chyba, że zrozumiemy, że możemy dużo się od siebie wzajemnie nauczyć!

2. Ludzie różnią się Dominacją półkuli mózgowej U jednych bardziej dominuje półkula lewa (naukowa, logiczna) U drugich bardziej dominuje prawa półkula (artystyczna, całościowa)

Dominacja półkuli mózgowej Ludzie z dominującą półkulą lewą lubią litery i liczby, cechuje ich logika sekwencyjna, przywiązanie do norm, wzorów, punktualność, staranność. Raczej odtwarzają. Czasem mistrzowsko! Ludzie z dominującą półkulą prawą lubią ruch, muzykę i emocję, cechuje ich logika mozaikowa, łamią normy i wzory. Żyją poza czasem i obowiązkami. Tworzą. Czasem mistrzowsko!

LEWA vs PRAWA

Dominacja półkuli mózgowej Lubimy ludzi podobnych do nas samych! „Artystyczni bałaganiarze” mogą mieć kłopoty z porozumiewaniem się z „analitycznymi intelektualistami” I odwrotnie! Chyba, że zrozumiemy, że możemy dużo się od siebie wzajemnie nauczyć!

Dominacje półkul tak mogą rozkładać się w klasie

Profilem inteligencji wielorakich 3. Ludzie różnią się Profilem inteligencji wielorakich 1. lingwistyczna (werbalna) 2. logiczno-matematyczna (numeryczno-logiczna) 3. muzyczna 4. wizualno-przestrzenna 5. kinestetyczna (inteligencja ciała) 6. przyrodniczo-ekologiczna 7. interpersonalna 8. intrapersonalna (refleksyjna, duchowa) (wg teorii Howarda Gardnera)

profil wielorakich inteligencji Każdy jest inny! U każdego człowieka profil wielorakich inteligencji jest nieco inny lub bardzo inny!

Wielorakie inteligencje Lubimy ludzi podobnych do nas samych! Nauczyciel języka polskiego - może lubić ucznia z wysoką inteligencją lingwistyczną! Nauczyciel matematyki - może lubić ucznia z wysoką inteligencją matematyczną!

Wielorakie inteligencje Nauczyciel języka obcego - może lubić ucznia z wysoką inteligencją lingwistyczną i muzyczną! Dzieci z wysoką inteligencją interpersonalną, kinestetyczną, intrapsychiczną lub „nie-szkolnym” profilem inteligencji mogą mieć spore kłopoty w szkole!

4. Odpowiednie stany emocjonalne Uczenie się najlepiej przebiega w odpowiednim klimacie do uczenia się! Inaczej - odpowiednim stanie fizycznym i emocjonalnym dla uczącego się! Odpowiednim stanie skupienia!

Odpowiedni stan skupienia To znaczy, że uczeń powinien być m.in.: pozytywnie nastawiony do nauki zainteresowany odpowiednio (!) zrelaksowany zintegrowany z rozgrzanymi „mięśniami uczenia się” nawodniony + umieć zidentyfikować cel i sens (korzyści) uczenia się!

Podsumowanie tej części

Osobiste menu uczenia się każdego z nas zależy od…

Dlatego nauczyciel powinien: Znać swój własny styl uczenia się (jeśli tego nie wiesz, nieświadomie narzucasz własny styl uczenia się uczniom!) Zdiagnozować style uczenia się uczniów w klasie (jeśli tego nie robisz, to dzieje się tak jakby lekarz wypisywał leki na dolegliwość bez zbadania pacjenta!)

Lub aby dbać o potrzeby wszystkich uczniów w klasie: Ucz polisensorycznie: podawaj materiał wzrokowo, słuchowo i ruchowo Ucz obupółkulowo: słowa, liczby, fakty łącz z ruchem, emocjami, kolorem, muzyką. Wykorzystuj wyobraźnię. Ucz wielointeligentnie: dbaj o rozwijanie wszystkich 8 rodzajów inteligencji Uwzględniaj właściwe stany skupienia! (stany fizyczno-emocjonalne)!

Dlaczego w szkole preferowani są uczniowie z dominacją 1) słuchowo-wzrokową 2) i lewej półkuli mózgowej 3) oraz dominacją Inteligencji lingwistycznej i matematyczno-logicznej? Przecież taki wzór dominacji ma zaledwie 6-8% ludzi Czy pozostali są skazani na niepowodzenia?

prezentacje z internetu Na temat edukacji dzieci w XXI wieku Na temat kreatywności i szkoły Na temat kreatywności w edukacji szkolnej - znakomity wykład sir Kena Robinsona (w 2 częściach)

Ku refleksji… Koń zawsze był, jest i będzie a samochód to przelotna moda! - powiedział doradca bankowy Forda, zniechęcając go do inwestowania w samochodowy przemysł Pomyśl o tym, zanim odrzucisz nowoczesne podejście do edukacji! Żyjemy już w XXI wieku!

Dziękujemy za uwagę Te oklaski są dla Ciebie! Fundacja Instytut Nowoczesnej Edukacji www.ine.com.pl

Polecamy lekturę do kupienia

Rewolucja w uczeniu G.Dryden, J.Vos

cdn.

Opracowanie: Małgorzata Taraszkiewicz Rysunki, zdjęcia i animacje: Jerzy Kępiński Tomasz Ślęzak Karolina Czarska oraz ze zbiorów Internetu