1 Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania Nagrywanie i omawianie lekcji
Cele stosowania procedury: Uzyskanie informacji o procesie uczenia się uczniów podczas lekcji i wykorzystanie tych informacji do modyfikowania sposobów pracy z uczniami. Poszukiwanie dowodów na widoczne uczenie się uczniów.
Lekcje nagrywa nauczyciel, który chce doskonalić swój warsztat pracy. Nagrane lekcje poddawane są ukierunkowanej obserwacji, po której nauczyciel otrzymuje informację zwrotną od obserwatorów. Nagrywanie i omawianie lekcji – po co?
1.Nauczyciel nagrywa lekcję. 2.Nauczyciel informuje obserwatorów przedmiocie/przedmiotach obserwacji oraz przekazuje inne istotne, jego zdaniem, informacje na temat lekcji. Nagrywanie i omawianie lekcji – jak?
3. Obserwatorzy oglądają nagranie całej lekcji lub jej fragmentu, obserwując wybranych uczniów, wykorzystując arkusz obserwacji. Lekcja lub jej fragmenty mogą być odtwarzane wielokrotnie. Nagrywanie i omawianie lekcji – jak?
4.Obserwatorzy przekazują informację zwrotną nauczycielowi. 5.Nauczyciel prowadzący lekcję wykorzystuje wnioski z IZ do zaplanowania zmian w procesie nauczania. N agrywani e i omawiani e lekcji – jak?
1.Wzajemne obserwacje nagranych lekcji pozwalają na podniesienie efektywności nauczania. 2.Wielokrotne oglądanie lekcji lub jej fragmentów oparte o wypracowany arkusz obserwacji pozwala na pogłębioną IZ. 3.Minimalna ingerencja w tok zajęć – uczniowie szybko przyzwyczajają się do kamery. 4.Rozwija się i doskonali współpraca nauczycieli. Nagrywanie i omawianie lekcji – korzyści