Microsoft Operations Framework (MOF) Grzegorz Sobolewski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

nowoczesny system zarządzania przedsiębiorstwem
Program Royalty – korzyści i wymagania.
Zarządzanie usługami IT
Project management w procesie budowy grona

„Migracja środowisk Microsoft NT/Active Directory/Exchange oraz SharePoint do nowych wersji przy użyciu narzędzi Quest Software” Grzegorz Szafrański Product.
Rozwiązania Quest dla zarządzania Windows
Kielce na rynku od 2001 r.. Kolporter Info SA Kielce 2006 Zakres działalności: OPROGRAMOWANIE - produkcja, sprzedaż, instalacja i serwis INSIGNUM.
Czy warto wdrażać ISO w Banku Spółdzielczym
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
EControl – prostsze zarządzanie tożsamością pracowników Twórz Zarządzaj Audytuj Wolfgang Berger Omni Technology Solutions
Horyzontalne scenariusze pracy
ADAM Active Directory w trybie aplikacyjnym
Rafal Lukawiecki, Project Botticelli
Wdrożenie portalu korporacyjnego w oparciu o MOSS2007
Budowanie rozwiązań biznesowych na platformie MOSS 2007
Zarządzanie projektem informatycznym
Service Level Agreement
MOF Microsoft Operations Framework
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SOS SYSTEM OBSŁUGI SZKOŁY
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Platforma .Net i Vs.Net.
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Wdrażanie ERP Firmy w województwie podlaskim: Małe i średnie - Symfonia Małe i średnie - Symfonia Duże - SAP Duże - SAP.
„Migracja środowisk Novell NDS/eDirectory oraz Novell Groupwise do środowiska Microsoft Active Directory oraz Microsoft Exchange przy użyciu narzędzi Quest.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rational Unified Process
Systemy zarządzania treścią CMS
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
1/18 LOGO Profil zespołu. 2/18 O nas Produkcja autorskich rozwiązań informatycznych dla małych i średnich firm w zakresie systemów: Baz danych Aplikacji.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
SZPIF – Harmonogram, Opis narzędzi, Schemat bazy danych
Licencjonowanie rodziny System Center 2012
Licencjonowanie Lync 2013 Poziom 200.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
… iSCSI … Windows Server 2012 Łukasz Dylewski.
WSPARCIE DLA BIZNESU / STR. 2 Mikołaj Gomółka UpGreat Systemy Komputerowe Sp. z o.o Poznań, ul Ostrobramska 22 Tel Faks: 0-61.
CDN OPT!MA integracja z Systemem Microsoft Office 2003.
Quest Software Case klienta Migracja Lotus Notes do Exchange
Microsoft Solution Framework
„Korzystaj z nowych możliwości” Grzegorz Kowalik, NAV.COM
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Podstawy modeli i programów licencyjnych Microsoft.
Licencjonowanie narzędzi dla programistów
Rozdział 1: Wprowadzenie do systemu Windows 2000 i podstaw sieci
7-8 listopada 2007 Central European Outsourcing Forum
Obsługa procesów biznesowych w MOSS 2007 Na przykładzie procesu obsługi zleceń Paweł Wróbel.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Praktyka zarządzania portfelem projektów
Internetowego Biura Rachunkowego
Urządzenia 1 mld smartfonów do 2016 r., 350 mln z nich jest używanych w pracy Ludzie 82 % populacji online korzysta z sieci społecznościowych Chmura.
Service Oriented Architecture
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Technologie w marketingu Business Intelligence w marketingu, czyli jak zamienić dane w decyzje biznesowe Technologie w marketingu czyli jak skutecznie.
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
Zarządzanie dostawcami i umowy SLA
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Kompleksowe usługi UDT
Wdrożenie Foglight w Urzędzie Dozoru Technicznego
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Temat: Porównanie technologii php,c# oraz javascript na przykładzie webaplikacji typu społecznościowy agregator treści Autor: Wojciech Ślawski.
Zapis prezentacji:

Microsoft Operations Framework (MOF) Grzegorz Sobolewski

2Cele Zrozumieć typowe problemy organizacyjne przeszkadzające w produkcji oprogramowania oraz jego wsparciu operacyjnym Zrozumieć typowe problemy organizacyjne przeszkadzające w produkcji oprogramowania oraz jego wsparciu operacyjnym Zrozumieć jak ramy pracy opublikowane przez Microsoft pozwalają usunąć te przeszkody Zrozumieć jak ramy pracy opublikowane przez Microsoft pozwalają usunąć te przeszkody

3 Plan prezentacji Typowe problemy Typowe problemy Cykl życia oprogramowania Cykl życia oprogramowania Microsoft Solutions Framework Microsoft Solutions Framework Microsoft Operations Framework Microsoft Operations Framework

4 Typowe ilości porażek w IT Projekty tworzenia oprogramowania (The Standish Group) Trudności i „wyzwania” Sukces Porażka 28% 46% 26%

5 “When projects fail, it’s rarely technical.” Jim Johnson, The Standish Group Korzenie porażek Oddzielenie celu od funkcji Oddzielenie celu od funkcji Oddzielenie biznesu od technologii Oddzielenie biznesu od technologii Brak wspólnego języka i procesu Brak wspólnego języka i procesu Niezdolność pracy zespołowej Niezdolność pracy zespołowej Procesy nieelastyczne na zmiany Procesy nieelastyczne na zmiany Rozwiązanie? Rozwiązanie?  Dobra i przetestowana rama pracy!

6 Modele życia IT z MS Microsoft Operations Framework Microsoft Solutions Framework Operuj Wdróż Buduj Planuj

7 Czym jest rama pracy (framework)? W odróżnieniu od metodologii, rama pracy to zestaw „narzędzi” czyli dobrych metod pracy W odróżnieniu od metodologii, rama pracy to zestaw „narzędzi” czyli dobrych metod pracy Czy to dobre? Czy to dobre?  Tak, bo ramy łatwiej się używa, są elastyczniejsze i mniej ograniczające  Tak, bo się dobrze łączą z metodologiami, (jak RUP, Prince 2, itd.)  Nie, bo musisz wybierać czego w nich nie używać – dostosowanie do potrzeb

8 MSF i MOF Microsoft Solutions Framework Microsoft Solutions Framework  Stworzona w 1991, ostatnie duże zmainy w 1999 i na początku 2003  Do tworzenia oprogramowania i wdrażania infrastruktur Microsoft Operations Framework Microsoft Operations Framework  Stworzona w 1999 w oparciu o dojrzały ITIL (IT Infrastructure Library)  Odświeżona w grudniu 2002  Do zarządzania etapem wsparcia operacyjnego systemów informatycznych

9 MSF – Microsoft Solutions Framework

10 Elementy kluczowe MSF Model Zespołu Zarządzanie Ryzykiem Czas Zasoby Zakres Model Procesu Jakość

11 MOF – Microsoft Operations Framework

12 MOF, Microsoft i Świat Microsoft bezwzględnie chce pomóc klientom lepiej operować systemami opartymi o ich i inne technologie… Microsoft bezwzględnie chce pomóc klientom lepiej operować systemami opartymi o ich i inne technologie… …w sposób oparty na doświadczeniach przemysłu …w sposób oparty na doświadczeniach przemysłu …udokumentowanych w IT Infrastructure Library (ITIL) …udokumentowanych w IT Infrastructure Library (ITIL) …które Microsoft pomaga rozwijać. …które Microsoft pomaga rozwijać.

13 Ulepszyć się da! DMR, firma koncernu Fujitsu, zbadała 70 firm (30% z ponad pracowników) i odkryła, że coroczne regularne koszta wspierania informatyki można zmniejszyć o nawet 65% po 4 latach. Typowe ulepszenia procesów prowadziły do redukcji kosztów operowania IT o $770 na użytkownika na rok. (Źródło: DMR Consulting, a Fujitsu company (2001). IT Service Effectiveness Survey) DMR, firma koncernu Fujitsu, zbadała 70 firm (30% z ponad pracowników) i odkryła, że coroczne regularne koszta wspierania informatyki można zmniejszyć o nawet 65% po 4 latach. Typowe ulepszenia procesów prowadziły do redukcji kosztów operowania IT o $770 na użytkownika na rok. (Źródło: DMR Consulting, a Fujitsu company (2001). IT Service Effectiveness Survey)

14 MOF i ITIL IT Infrastructure Library (ITIL) IT Infrastructure Library (ITIL)  Dobre metody pracy (best practices) w zarządzaniu i obsłudze informatyki  Niezależne od technologii  Zaprojektowane by je dopasowywać do potrzeb MOF nie zastępuje ITIL ale jest jego adaptacją zgodną z zaleceniami, dopasowaną dla organizacji używających technologii Microsoft MOF nie zastępuje ITIL ale jest jego adaptacją zgodną z zaleceniami, dopasowaną dla organizacji używających technologii Microsoft IT Infrastructure Library Wskazówki dla technologii Microsoft Microsoft Operations Framework (MOF)

15 MOF jest dostępny jako... Pracując ze swymi partnerami, Microsoft stworzył dla Microsoft Operations Framework: Pracując ze swymi partnerami, Microsoft stworzył dla Microsoft Operations Framework:  Wskazówki i wiedzę  Operations guides (podręczniki obsługi operacyjnej) dla: Windows, Exchange, SQL Server, SMS, MOM  Serwisy  Szkolenia  Kursy MOC  Gotowe rozwiązania

16 IT Infrastructure Library (ITIL) Sponsorowane przez brytyjską agencję Sponsorowane przez brytyjską agencję  Central Computer & Telecommunications Agency (CCTA), teraz Office of Government Commerce (OGC) Początki we wczesnych latach 90-tych Początki we wczesnych latach 90-tych ITIL jest zbiorem najlepszych metod pracy i doświadczeń przedsiębiorst polegających na informatyce ITIL jest zbiorem najlepszych metod pracy i doświadczeń przedsiębiorst polegających na informatyce

17 ITIL – więcej... Oficjalnie „sprzedawany” (książki) przez The Stationery Office (TSO) w UK Oficjalnie „sprzedawany” (książki) przez The Stationery Office (TSO) w UK Grupa użytkowników to słynne IT Service Management Forum (ITSMF) Grupa użytkowników to słynne IT Service Management Forum (ITSMF) Organizacje powinny dopasować ITIL przed jego implementacją Organizacje powinny dopasować ITIL przed jego implementacją  MOF tego przykładem, nie jest 100% ITIL Niezależny od platformy Niezależny od platformy

18 Modele MOF Communication Operations Partner Security Release Infrastructure Support Changing OperatingSupporting Optimizing Release Readiness Review Release Approved Review SLA Review Operations Review Identify 1 Analyze 2 Plan 3 Control 5 Track 4 Retired Risks List Risk Assessment Document Top n Risks Model Ryzyka Model Procesu Model Zespołu

19 Model procesu w MOF Cykl z 4 fazami Cykl z 4 fazami Zarządzanie oparte o ryzyko Zarządzanie oparte o ryzyko  Unikamy wielu potencjalnie kosztownych błędów Zmiany OperacjeWsperianie Optymizcja Przegląd Gotowości Release Akceptacja Release Przegląd SLA Service Level Agreement Przegląd Operacyjny

20 Proces: Faza Zmian Changing Quadrant Service Management Functions Zarządzanie zmianami Zarządzanie zmianami Zarządzanie konfiguracją Zarządzanie konfiguracją Zarządzanie wdrażaniem Zarządzanie wdrażaniem Changing Release Readiness Review Release Approved Review Wprowadź nowe serwisy, technologie, systemy, aplikacje, sprzęt i procesy

21 Proces: Faza Operacji Operating Quadrant Service Management Functions Zarządzanie systemem Zarządzanie systemem Administracja serwisami directory Administracja serwisami directory Job scheduling (wsady) Job scheduling (wsady) Administracja siecią Administracja siecią Zarządzanie drukarkami Zarządzanie drukarkami Zarządzanie bezpieczeństwem Zarządzanie bezpieczeństwem Śledzenie i sterowanie procesem Śledzenie i sterowanie procesem Zarządzanie przechowalniami danych Zarządzanie przechowalniami danych Operating Operations Review Wykonuj codzienne zadania efektywnie i skutecznie

22 Proces: Faza Wspierania Supporting Quadrant Service Management Functions Zarządzanie incydentami Zarządzanie incydentami Zarządzanie problemami Zarządzanie problemami Oddział obsługi Oddział obsługi Supporting SLA Review Szybko rozwiązuj incydenty, problemy i inne zapytania

23 Proces: Faza Optymalizacji Optimizing Quadrant Service Management Functions Zarządzanie poziomem serwisów (service level) Zarządzanie poziomem serwisów (service level) Zarządzanie dostępnością i niezawodnością Zarządzanie dostępnością i niezawodnością Zarządzanie wydajnością i pojemnością Zarządzanie wydajnością i pojemnością Zarządzanie finansowe Zarządzanie finansowe Przygotowanie na katastrofy Przygotowanie na katastrofy Zarządzanie siłą roboczą Zarządzanie siłą roboczą Optimizing Przygotuj zmiany które zoptymalizują koszta obsługi informatycznych systemów, wydajność, niezawodność i dostępność

24 Model Zespołu w MOF Opisuje Opisuje  Jak stworzyć zespół obsługi IT  Zadania i wymagane zdolności dla ról  Jakościowe cele skutecznych zespołów  Wskazówki dla rozporoszony ch środowisk Komunikacja Operations Partner Security Release Infrastruc- ture Support

25 Dokument (lub baza) oszacowania ryzka uwidacznia ten proces i pomaga planować pracę i unikać problemów Już nie- ryzyka Risk Assessment Document Priorytety exposure 3. Plany 5. Steruj 2. Analiza 1. Znajdź Zdania o ryzyku 4. Śledź Proces zarządzania ryzykiem

26 Więcej URL... Active Directory Operations Guide tory/adops.asp tory/adops.asp Security Operations Guide for Exchange 2000 Server ault.asp ault.asp Security Operations Guide for Windows 2000 Server 0/staysecure/default.asp 0/staysecure/default.asp Microsoft Operations Manager 2000 Operations Guide uide/default.asp uide/default.asp Microsoft Systems Management Server 2.0 Product Operation Guide og.asp og.asp MOF Self-Assessment tool The Windows 2000 Operations Guide Series opsguide/opsguide.asp opsguide/opsguide.asp Patterns and practices books:

27Podsumowując Najtypowsze problemy utrudniające tworzenie dużego oprogramowania i obsługę oddziałów informatyki są związane z ludźmi i procesami Najtypowsze problemy utrudniające tworzenie dużego oprogramowania i obsługę oddziałów informatyki są związane z ludźmi i procesami Ramy takie jak MSF i MOF rozwiązują wiele z tych problemów Ramy takie jak MSF i MOF rozwiązują wiele z tych problemów Nikt nie może sobie pozwolić by zignorować te duże oszczędności i ulepszenia Nikt nie może sobie pozwolić by zignorować te duże oszczędności i ulepszenia To co widzieliśmy to nie były zwykłe instrukcje ale bardziej profesjonalne know how To co widzieliśmy to nie były zwykłe instrukcje ale bardziej profesjonalne know how