Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny, cz.2 Model punktu ksero.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Dr inż. Bożena Mielczarek
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny. Zadanie domowe nr 5.
Wprowadzenie do Areny. Zadanie domowe nr 5
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny. Zadanie domowe nr 5.
Środki transportu zgłoszeń
Dr inż. Bożena Mielczarek
Symulacja zysku Sprzedaż pocztówek.
Modelowanie lokowania aktywów
Symulacja cen akcji Modelowanie lokowania aktywów.
Dr inż. Bożena Mielczarek
ANALITYCZNE MODELE SYSTEMÓW KOLEJKOWYCH
Typy prywatne 1 Typy prywatne W Adzie typy prywatne (private types) służą do bezpiecznego udostępniania danych zdefiniowanych w pakiecie, z którego korzysta.
Wykład 5 Przedziały ufności
TEORIA KOLEJEK opracowanie na podstawie :
TEORIA KOLEJEK opracowanie na podstawie :
TEORIA KOLEJEK opracowanie na podstawie :
Zadanie 1.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 4: Generowanie zdarzeń  Dr inż. Halina Tarasiuk p. 337, tnt.tele.pw.edu.pl.
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ AMW
"Jeżeli istnieje sposób, by zrobić coś lepiej, znajdziemy go..."
Instrukcja USOS Rejestracja na zajęcia obieralne wersja by Marek Opacki.
Moduł Lojalnościowy. Czyli zatrzymanie klienta przy naszym zakładzie optycznym.
Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie.
Dr inż. Bożena Mielczarek
Wprowadzenie do Areny, cz.2 Model punktu ksero.
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny, cz.2 Model punktu ksero.
Ćwiczenia 3: System kolejkowy
Automatyka i Robotyka Systemy czasu rzeczywistego Wykład 4.
Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie.
Statystyka – zadania 4 Janusz Górczyński.
Jak tworzyć algorytmy.? Sposób krok po kroku..
Dr inż. Bożena Mielczarek
Regulamin przedmiotów: Modelowanie symulacyjne Modelowanie i prognozowanie symulacyjne Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 311 B1
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny. Zadanie domowe nr 5.
Sprawdzian w szóstej klasie
mgr inż. Mariola Stróżyk
Systemy kolejkowe - twierdzenie Little’a
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Wykład 7 Synchronizacja procesów i wątków
Symulacja dyskretna Dr inż. Bożena Mielczarek. Model podstawowy (Książka rozdz.8.2) Zadanie: Wyroby wprowadzane są na halę produkcyjną zgodnie z rozkładem.
Zadanie 1.
Symulacja dyskretna Dr inż. Bożena Mielczarek. Model nr 2. (Książka rozdz.8.3, str )  Wyroby napływają w tempie opisanym rozkładem wykładniczym.
Smart Portal – podstawy użytkowania. W celu uruchomienia aplikacji Smart Portal, należy: -uruchomić nowe okno przeglądarki internetowej, -wpisać w pole.
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny Model punktu ksero.
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny. Ryzy papieru.
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Wykład 5 Przedziały ufności
Literatura Dr Agnieszka Systemy masowej obsługi 7 Koronacki J.,.
Edytory tekstowe stron WWW
1 Kwotoreduktor Stacjonarny w sieci Plus. 2 Wszystkie stawki brutto Oferta z telefonem - umowa na 24 miesiące Opłaty za połączenia naliczane są za pierwszą.
Dr inż. Bożena Mielczarek
Cafe D. Pownd. Cafe D. Pownd:  Stołówka studencka  Dla 550 studentów The National Academy of Liberal Arts  Otwarta 7:00-19:00 w dni powszednie, zamknięta.
MACHINE REPAIR Symulacja z arkuszem kalkulacyjnym Magdalena Gołowicz Agnieszka Paluch.
California Cooperative Bank Jakub Bielecki. California Cooperative Bank Plan prezentacji  1. Przedstawienie problemu  2. Założenia modelu  3. Wyniki.
Systemy odnawiania zapasu
METROLOGIA Podstawy rachunku błędów i niepewności wyniku pomiaru
SZKOLENIE KATALOG BIBLIOTECZNY
przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 ROK
Instrukcja obsługi panelu E-gwarancji
Nazwa firmy Produkty i usługi
Zapis prezentacji:

Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny, cz.2 Model punktu ksero.

Założenia  W Centrum stoją dwie kopiarki (Szybka i Wolna) oraz jedna bindownica. Urządzenia te obsługiwane są przez dwóch pracowników. Ponadto, trzeci pracownik zajmuje się wyłącznie pobieraniem opłat.  Czas kopiowania: Czas kopiowania na kopiarce szybkiej można opisać rozkładem normalnym o średniej 1.6 sekundy i odchyleniu 0.3 sekundy na stronę Czas kopiowania na kopiarce wolnej to NORM(3.8, 1.6) sekundy na stronę  Do Centrum przychodzą klienci dwóch typów: Klient Ksero przychodzi zgodnie z rozkładem wykładniczym (EXPO) o średniej 10 minut i prosi o skopiowanie od 1 do 50 stron. Klient Oprawa przychodzi zgodnie z rozkładem wykładniczym (EXPO) o średniej 10 minut i prosi o skopiowanie od 1 do 50 stron a następnie o oprawę. Klienci (obu typów) przychodzą grupowo po 1, 2 lub 3 osoby TRIA(1,2,3)

Założenia - reguły  Wybór kopiarki jeżeli liczba stron do kopiowania jest mniejsza lub równa 30 i w kolejce do szybkiej kopiarki czeka dwa lub więcej zleceń, wtedy pomimo dużej liczby stron do kopiowania wybierana jest kopiarka wolna  Oprawa Oprawa składa się z trzech procesów:  Nr 1 - przygotowanie stron (tylko Pracownik): UNIF(1,2) minut  Nr 2 – oprawa właściwa (Pracownik + Bindownica): UNIF(2,4) minut  Nr 3 – zakończenie oprawy (tylko Pracownik): UNIF(2,4) minut  Pracownicy Pracownicy (dwaj) obsługują kopiarki i bindownicę, ZAWSZE w pierwszej kolejności wybierając oprawą, a dopiero w drugiej kolejności – kserowanie. Kasjer (jeden) pobierający opłaty  Opłata Klient oddaje dokument do kserowania (i oprawy) a sam w tym samym czasie idzie zapłacić do kasy. Dopiero po przedstawieniu dowodu opłaty może odebrać zlecenie. Pobranie opłaty trwa około NORM(2.1,0.6) minuty.  Punkt jest czynny przez 10 godzin dziennie.

Cel badań  Zdarzały się niedawno skargi klientów na zbyt długi czas oczekiwania w kolejce.  Należy przeanalizować: Czas pobytu w systemie Czas oczekiwania we wszystkich kolejkach i oddzielnie w każdej kolejce Długość kolejek Wykorzystanie maszyn i pracowników  Należy zbudować wykres dynamiczny śledzący długość kolejek

Model: nowe elementy  Każdy klient „uruchamia” dwa równoległe procesy: proces kopiowania i proces płacenia. Klient opuszcza punkt ksero gdy OBA procesy zakończą się.  Wykorzystamy dwa nowe bloki: BATCH i SEPARATE.  Dzięki tym blokom: (1) zamienimy jeden proces na dwa równoległe, oraz (2) będziemy mieli pewność, że klient nam nie ucieknie bez uiszczenia zapłaty

Model: nowe elementy  Blok ASSIGN: służy do nadawania wartości atrybutom, zmiennym,…  Zdefiniujemy dwa atrybuty: Liczba stron Czas Poczatek do zarejestrowania momentu pojawienia się w systemie  Zmiana ikonki zgłoszenia w bloku ASSIGN: klient ma ikonkę postaci ludzkiej a zlecenie wygląd kartki papieru  Większa liczba identycznych stanowisk: moduł Resource  Zajmowanie i zwalnianie stanowiska w odrębnych procesach: w jednym Seize Delay (tylko zajmowanie), a w drugim Delay Release (tylko zwalnianie)  Blok RECORD może pełnić: (a) rolę licznika zliczając wszystkie zgłoszenia, które przez ten blok przejdą (b) odmierza czas jaki upłynął od wskazanego momentu

Model Warunek logiczny wyboru kopiarki Zmiana ikony zgłoszenia Nadawanie wartości atrybutom Czy skierować do oprawy?

Model Typ zgłoszenia Losowa liczba osób TNOW to wewnętrzna zmienna Areny pokazująca aktualny czas zegara symulacyjnego. Inne zmienne Areny: Help  Arena Help Topics  Contents  Using Variables, Functions, and Distributions  Variables Nazwy atrybutów są IDENTYCZNE dla obu typów zgłoszeń Zdefiniowanie początkowej ikony zgłoszenia

Expression Builder - blok DECIDE Expression Builder wywołujemy prawym przyciskiem myszy, gdy kursor jest na dowolnym polu typu „Expression” (Wyrażenie)

Model – blok DECIDE (liczba stron = 2) NQ(Nazwa kolejki) to funkcja zwracająca liczbę zgłoszeń oczekujących w kolejce (liczba stron = 2)

Separate i Batch Tworzona jest dokładna kopia zgłoszenia oryginalnego Kopie są łączone wg numeru zgłoszenia: wykonane odbitki trafiają do właściciela

Proces - opłata

Proces - kopiowanie Do kserowania potrzebne są JEDNOCZEŚNIE dwa zasoby: pracownik i kopiarka Czas trwania kopiowania

Model Zmiana wyglądu ikony W TRAKCIE symulacji Sprawdzenie jakiego typu jest klient W Centrum pracuje dwóch pracowników wykonujących te same czynności: kserowanie i oprawę

Model – bloki Process Bindowanie ma wyższy priorytet niż kserowanie: Pracownik w pierwszej kolejności wybierze proces bindowania Tylko Seize Delay: Pracownik NIE JEST zwalniany Pracownik został zajęty w poprzednim procesie: tu zajmowana i zwalniana jest bindownica Tylko Delay Release: Pracownik jest tutaj zwalniany

Model – blok RECORD Blok RECORD może działać jako zwykły licznik (Type = Count) lub może służyć do zapamiętywania czasu jaki upłynął od wskazanego momentu (Type=Time Interval). Type—Typ naliczanej statystyki (tally lub count). Count zmniejszy lub zwiększy wartość statystyki o wskazaną wartość. Entity Statistics wygeneruje ogólne statystyki związane ze zgłoszeniem. Time Interval policzy i zapamięta różnicę pomiędzy wskazanym atrybutem a bieżącym czasem symulacji. Time Between wyznaczy i zapamięta czas pomiędzy wejściem dwóch kolejnych zgłoszeń do modułu. Expression wyznaczy wartość podanego wyrażenia. W atrybucie Czas Poczatek zapamiętano chwilę, od której namierzany jest upływ czasu Tutaj naliczamy czas jaki upłynąl od momentu zapisanego w Czas Poczatek do chwili obecnej

Zadanie domowe  Do baru typu Fast food klienci przybywają pojedynczo według rozkładu wykładniczego o średniej 5 minut aby zjeść obiad (60% przychodzących klientów) lub napić się kawy.  Połowa „kawoszy” zamawia kawę na wynos.  Klienci, którzy chcą zjeść posiłek lub wypić kawę na miejscu, najpierw sprawdzają czy są wolne miejsca w jadalni i jeżeli są, to je zajmują, a jeżeli nie – opuszczają bar. (UWAGA! Funkcja NR(stanowisko obsługi) zwraca liczbę zajętych kanałów obsługi). W sali jest dostępnych 20 miejsc siedzących. Zajmowanie miejsc w jadalni trwa 2 minuty.  Po zajęciu miejsca, klienci zamawiają, płacą i odbierają potrawę przy tym stanowisku obsługiwanym przez 2 pracowników (rozkład trójkątny (3,5,6) minut, jedna kolejka).  Zjedzenie przepysznej potrawy zajmuje niezwykle przyjemne TRIA(15,25,35) minut, natomiast wypicie kawy – TRIA(10,20,40) minut.

Zadanie domowe  Uruchom symulację dla 10 powtórzeń po 8 godzin każde. Jednostki bazowe – minuty  Ilu klientów zrezygnowało?  Jak długa jest kolejka do stanowiska zamawiania/płacenia?  Ile czasu upływa od przyjścia do zakończenia posiłku?  Ilu jest klientów zadowolonych i niezadowolonych?  Należy zbudować wykres śledzący liczbę wolnych miejsc w jadalni