PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Instytucje i organy UE Podstawy prawa UE 2012/13
Advertisements

Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień
Instytucje i kompetencje Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej prawo pierwotne - stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego prawo pierwotne - stanowione przez państwa.
POJĘCIE, GAŁĘZIE I ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE DR ADW. MAŁGORZATA PASZKOWSKA
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
dr Aleksandra Sołtysińska
Procedura ustawodawcza
Instytucje i organy UE. Ramy instytucjonalne Artykuł 13 1.Unia dysponuje ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Stanowienie prawa UE w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej
Warszawa, 23 luty 2011 r. Procedura budżetowa w UE – wnioski dla polskiej administracji.
Wdrażanie aktów delegowanych przykłady
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
AKTY DELEGOWANE Bożena Hejduk Departament Prawa Gospodarczego Rządowe Centrum Legislacji Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wpływ Traktatu z Lizbony na współpracę Prezydencji z Parlamentem Europejskim Arkadiusz Toś, Promocja Józef Piłsudski (XX) Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Komisja europejska.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Władza ustawodawcza.
System instytucjonalny Unii Europejskiej
SYSTEM INSTYTUCJONALNY Unii Europejskiej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Historia Integracji Europejskiej
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Instytucje i organy UE.
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Polska w Unii Europejskiej
Prawo administracyjne – źródła prawa
Część III Anna Przyborowska-Klimczak. Artykuł Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do osiągania następujących celów: - zachowania,
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
RADA (UNII EUROPEJSKIEJ) (HISTORIA, SPOSÓB POWOŁYWANIA, SKŁAD, FUNKCJE, FORMY DZIAŁANIA ) Kramarska Emilia Mirgos Katarzyna Świtalska Paulina.
Karol Osiak Ewelina Obrębska Damian Jackiewicz
Patrycja Wąsik Ewelina Pietruszewska
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 2 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Funkcjonowanie Unii Europejskiej. UE jako organizacja międzynarodowa.
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Konstytucyjny system źródeł prawa
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Ppmie : zasady działania Unii pomocniczość, proporcjonalność lojalna współpraca © Łukasz Stępkowski.
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Instytucje UE r..
Instytucje UE.
Organizacje międzynarodowe
Instytucje UE.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Zapis prezentacji:

PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE AKTY PRAWODAWCZE (USTAWODAWCZE) Zwykła procedura prawodawcza Specjalne procedury prawodawcze AKTY NIEPRAWODAWCZE (POZA USTAWODAWCZE) AKTY DELEGOWANE AKTY WYKONAWCZE

STANOWIENIE AKTÓW USTAWODAWCZYCH ZWYKŁA PROCEDURA – art. 294 TFUE inicjatywa legislacyjna : KE – przedstawia projekt PE i Radzie Pierwsze czytanie PE uchwala stanowisko i przekazuje je Radzie Rada Zatwierdza stanowisko PE – akt przyjęty w brzmieniu, który odpowiada stanowisku PE Nie zatwierdza stanowiska PE, Rada przyjmuje własne stanowisko w pierwszym czytaniu przekazuje je PE - Rada informuje PE o powodach przyjęcia ww. stanowiska - KE informuje PE o swoim stanowisku Drugie czytanie Jeżeli PE (głosy większosci członków) w ciągu 3 miesięcy Zatwierdzi stanowisko Rady lub nie wypowie się – dany akt przyjety w brzmieniu, które odpowiada stanowisku Rady

STANOWIENIE AKTÓW USTAWODAWCZYCH ZWYKŁA PROCEDURA – art. 294 TFUE Odrzuci stanowisko Rady – akt jest nieprzyjęty Zaproponuje poprawki do stanowiska Rady – zmieniony w ten sposób tekst jest przekazany Radzie i Komisji, która wydaje opinię w przedmiocie poprawek Rada w ciągu 3 miesiecy od otrzymania poprawek PE Przyjmie wszystkie poprawki – akt uważa się za przyjety nie przyjmie wszystkich poprawek – przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącym PE zwołuje komitet pojednawczy Rada stanowi większością kwalifikowaną Rada stanowi jednomyślnie w sprawie poprawek, które stały się przedmiotem negatywnej opinii Komisji Procedura pojednawcza Komitet pojednawczy: członkowie Rady i PE w równej liczbie Termin: 6 tygodni od zwołania Podstawa: stanowiska PE i Rady w drugim czytaniu KE- uczestniczy w pracach i działa na rzecz zbliżenia stanowisk PE i Rady Jeżeli w ciągu 6 tygodni od zwołania komitet pojednawczy nie zatwierdzi wspólnego projektu – akt uważa się za nieprzyjęty

STANOWIENIE AKTÓW USTAWODAWCZYCH ZWYKŁA PROCEDURA – art. 294 TFUE Trzecie czytanie – komitet pojednawczy zatwierdza wspólny projekt PE i Rada mają 6 tygodni od zatwierdzenia na przyjęcie danego aktu zgodnie z tym projektem PE stanowi większością oddanych głosów Rada stanowi większością kwalifikowaną – przyjęcie aktu W przeciwnym razie proponowany akt uważa się za nieprzyjety

STANOWIENIE AKTÓW USTAWODAWCZYCH SPECJALNA PROCEDURA – art. 289 ust STANOWIENIE AKTÓW USTAWODAWCZYCH SPECJALNA PROCEDURA – art. 289 ust. 2 TFUE Inicjatywa legislacyjna: państwa członkowskie Parlament Europejski Bank Centralny Trybunał Sprawiedliwości Europejski Bank Inwestycyjny Środki prawne: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje Instytucje uchwalające: Parlament z udzialem Rady Rada z udziałem Parlamentu Przebieg danej specjalnej procedury ustawodawczej okreslony jest przez konkretny przepis TFUE, przy czym procedury te mogą różnic się od siebie! Istotna rola mechanizmu nadzorowania przez parlamenty narodowe państw członkowskich przestrzegania zasady proporcjonalności

AKTY NIEPPRAWODAWCZE/ POZAUSTAWODAWCZE akty, które nie są przyjęte na podstawie zwykłej lub specjalnej procedurze prawodawczej oraz decyzje Rady przyjęte na podstawie art. 24 i art. 26 TFUE Wiążące prawnie akty Komisji lub Rady o charakterze delegowanym lub wykonawczym Zasady stanowienia aktów delegowanych i aktów wykonawczych określone w art. 290 i art. 291 TFUE Procedury stanowienia tego typu aktów w każdym przypadku określają właściwie postanowienia Traktatów

AKTY DELEGOWANE Art. 290 TFUE akty o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu prawodawczego Akty Komisji wydane na podstawie kompetencji delegowanych jej przez Radę lub Parlament, pochodne w stosunku do aktu delegującego

AKTY WYKONAWCZE Art. 291 TFUE brak definicji Jest wydawany przez Komisję, lub w wyjątkowych okolicznościach przez Radę, i tylko wówczas gdy konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii