Audyt komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej na przykładzie jednostki samorządu terytorialnego Opracowanie: Elżbieta Paliga Kierownik Biura Audytu Wewnętrznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norweski Mechanizm Finansowy
Advertisements

ORGANIZACJA PRACY WŁASNEJ I SZEFA
PRZYJMOWNIE I WYSYŁANIE KORESPONDENCJI
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
SYSTEM KANCELARYJNY.
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
T: System Kancelaryjny.
Rodzaje dokumentów biurowych
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Zebranie jako forma wymiany informacji
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Plan komunikacji PO KL - założenia
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Plan wdrażania systemu e-Obiegu MunSol
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
Rozdzielanie i załatwianie spraw
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Systemy Kancelaryjne ..
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Nowa, elektroniczna instrukcja kancelaryjna.
Zastosowanie normatywnego systemu do zarządzania informacją i dokumentacją górniczą ArchiDeMeS DMG Krzysztof Anders, Jerzy Nowicki, Marian Poniewiera.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Ministerstwo Finansów
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ETAPY WDROŻENIE SYSTEMU ELEKTRONICZNEGO ZARZĄDZANIA DOKUMENTACJĄ
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
HARMONOGRAM WDRAŻANIA APLIKACJI MUNSOL W GMINIE KRAPKOWICE
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Rodzaje dokumentów biurowych
Funkcje pracy biurowej
Zebranie jako forma wymiany informacji. Zebrania: są ważnym elementem komunikowania się w jednostkach organizacyjnych. W trakcie, których przekazywane.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Obieg dokumentów w instytucji publicznej o akademickim rodowodzie Mariusz Mysiakowski Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Prezentacja systemu eDokumenty
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Audyt komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej na przykładzie jednostki samorządu terytorialnego Opracowanie: Elżbieta Paliga Kierownik Biura Audytu Wewnętrznego - Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej

Plan prezentacji Rozpoczęcie zadania audytowego Co należy wiedzieć Metodyka Podsumowanie

Rozpoczęcie zadania audytowego Przed rozpoczęciem audytu muszą być spełnione trzy warunki, które są fundamentem efektywności: Wsparcie ze strony kierownictwa - bez takiego wsparcia nie ma sensu go rozpoczynać; Zagwarantowanie publikacji wyników - pracownicy mają prawo je poznać; Wykorzystanie wyników w celu poprawy komunikacji.

Rozpoczęcie zadania audytowego Uregulowania prawne Art. 68 uofp Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności: - efektywności i skuteczności przepływu informacji. Standardy kontroli zarządczej: Grupa D Informacja i komunikacja

Standardy kontroli zarządczej – Grupa D Informacja i komunikacja badanie potrzeb informacyjnych pozyskiwanie informacji przetwarzanie informacji dostarczenie informacji administrowanie/zarządzanie informacjami archiwizacja informacji (przechowywanie) informacji

Standardy kontroli zarządczej – Grupa D Informacja i komunikacja ,,System komunikacji powinien umożliwiać przepływ informacji wewnątrz jednostki, zarówno w kierunku pionowym jak i poziomym. Efektywny system komunikacji powinien zapewnić nie tylko przepływ informacji, ale także ich właściwe zrozumienie przez odbiorców”.

Co należy wiedzieć…..

Co należy wiedzieć….. Komunikacja to inaczej transmisja informacji, rozumienie i oddziaływanie, interakcja, element procesu wymiany wiedzy i informacji. Istotą procesu komunikowania się jest przepływ informacji pomiędzy różnymi podmiotami. Służy on uzgodnieniu przez wszystkich uczestników tego procesu wspólnego i tego samego rozumienia sytuacji lub stanu. Tylko wtedy komunikowanie się jest skuteczne, jeśli definicja danej sytuacji jest rozumiana w taki sam sposób przez wszystkich uczestników procesu wymiany informacji.

Co należy wiedzieć…..

Co należy wiedzieć…..

Co należy wiedzieć….. Tort ,,Szymuś, mój synek, kilka dni temu obchodził 1 urodziny. Z lenistwa postanowiłam zamówić tort, bo piec mi się nie chciało. Zadzwoniłam więc do cukierni, odezwał się Pan. Spytałam czy mogę zamówić tort. Nie ma sprawy, jaki? Taki nasączany alkoholem, z wiśniami... Aaa, węgierski, tak? -spytał Pan Tak – odparłam - tylko proszę nasączyć tort mniejszą ilością alkoholu niż zazwyczaj, bo to będzie kinderbal! Ok, a jaki napis by Pani chciała? Hmm, no jaki?! Szymon -1 ROK! Tylko mniej alkoholu, niech Pan pamięta!! Ok, do odbioru o 14, do zobaczenia! Do zobaczenia”. Efekt rozmowy i zamówienia widoczny na zdjęciu.

Co należy wiedzieć…..

Metodyka Cel zadania audytowego - dokonanie przeglądu stosowanych w Urzędzie narzędzi służących komunikacji oraz informowania społeczności lokalnej o istotnych dla niej sprawach. Ocenie poddano efektywność i skuteczność stosowanych narzędzi. Badaniu zostały poddane także regulacje wewnętrzne w obszarze komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz struktura organizacyjna pod kątem sprawności komunikacji i zakresu przekazywanych informacji.

1. Przyjęte procedury w zakresie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Metodyka 1. Przyjęte procedury w zakresie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej - zapoznanie pracowników jednostki z przyjętymi zasadami/procedurami w zakresie komunikacji. 2. Narzędzia komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej - stosowane narzędzia komunikacji, - dostępność narzędzi, - dostarczanie informacji dla wszystkich osób uczestniczących w procesie, interpretacja podanej informacji, - organizacja spotkań pracowników z kierownikami, - integracyjne spotkania.

Metodyka 3. Realizacja spraw w systemie elektronicznym - zasady realizacji spraw, nieterminowego załatwienia sprawy, - załatwienie sprawy przez niewłaściwa osobę/dział, brak śladu sposobu załatwienia sprawy.

KWESTIONARIUSZ KONTROLI WEWNĘTRZNEJ Metodyka KWESTIONARIUSZ KONTROLI WEWNĘTRZNEJ Efektywność komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Nr zadania   Audytor wewnętrzny Elżbieta Paliga Podpis: Data:. TAK NIE UWAGI KORESPONDENCJA Czy w dziale jest wyznaczona osoba zajmująca się czynnościami kancelaryjnymi? Jeśli tak, to kto: Czy osoba wykonująca te czynności ma odpowiedni zapis w zakresie czynności? Czy wszystkie pisma przychodzące do działu z Sekretariatu są właściwie skierowane?

Metodyka Czy ma Pani bezpośredni kontakt z przełożonym? Narzędzia komunikacji wewnętrznej Czy ma Pani bezpośredni kontakt z przełożonym?   Czy ma Pani dostęp do: - Dyrektora Wydziału - właściwego z-cy Dyrektora. Do kogo zwraca się Pani z istniejącym problemem? Czy o zaistniałym problemie wpływającym na działalność jednostki informowany jest właściwy z-ca dyrektora lub Dyrektor Wydziału? Czy jest Pani informowana o wprowadzonych zarządzeniach Dyrektora Wydziału lub przepisach wewnętrznych?

Metodyka Czy informacja jest otrzymywana we właściwej formie, pełna i rzetelna?   Czy istnieją sytuacje przetrzymywania informacji? Co najbardziej utrudnia w przepływie informacji? Co można usprawnić w obecnym przepływie informacji?

Metodyka

Metodyka

Metodyka Lp Pytanie Tak Nie Nie dotyczy Uwagi 1. Czy BIP zawiera aktualne i kompletne informacje o programach w zakresie realizacji zadań publicznych (w tym strategie i plany rozwoju, programy „branżowe”, budżet itp.)   2. Czy BIP zawiera aktualne informacje o strukturze organizacyjnej urzędu 3. Czy BIP zawiera aktualne i kompletne informacje teleadresowe do wszystkich komórek organizacyjnych urzędu (adres, nr pokoju, tel., fax, e-mail)? 4. Czy BIP zawiera aktualne informacje o osobie i kompetencjach kierownika jednostki 5. Czy BIP zawiera aktualne dane teleadresowe do kontaktu z kierownikiem jednostki, jego zastępcami ? 6. Czy BIP zawiera aktualne informacje o terminach przyjmowania stron przez kierownika jednostki, zastępców kierownika jednostki umawiania spotkań?

Metodyka Czy sposób prezentacji zbioru uchwał zawiera informacje o przedmiocie uchwały, co umożliwia selekcję uchwał przed zapoznaniem się z treścią linku prowadzącego do treści dokumentu?   Czy dostępne są mechanizmy przeszukiwania katalogu uchwał według słów kluczowych? Czy dostępne są mechanizmy przeszukiwania katalogu uchwał według dat przyjęcia uchwał? Czy dostępne są mechanizmy przeszukiwania katalogu uchwał według numerów uchwał? Czy BIP zawiera treści zarządzeń kierownika jednostki? Czy zarządzenia te są publikowane na bieżąco (nie później niż na tydzień po dniu uchwalenia regulacji)?

Metodyka – podsumowanie wyników

Metodyka – podsumowanie wyników Kwadrat I - “Zapobiegaj u źródła” Rodzaje ryzyka w tym kwadracie zaliczają się do podstawowych i najważniejszych. Są to takie rodzaje ryzyka, które zagrażają osiągnięciu celów jednostki. Są one znaczące, jeśli chodzi o konsekwencje, a prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest znaczne. Powinny być zredukowane lub wyeliminowane poprzez zastosowanie kontroli zapobiegawczych. Kontrole te powinny podlegać ocenie i badaniu. Kwadrat II - “Wykryj i monitoruj” Rodzaje ryzyka w tym kwadracie są znaczące, ale prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest mniejsze. Te rodzaje ryzyka powinny być cyklicznie monitorowane, by upewnić się, że są właściwie zarządzane przez jednostkę i prawdopodobieństwo ich wystąpienia pozostanie niskie. Powinno się zastosować kontrole wykrywające, by zapewnić, że rodzaje ryzyka o dużym znaczeniu będą wykryte, zanim pojawią się ich konsekwencje. Ta grupa ryzyka jest druga co do ważności.     

Metodyka – podsumowanie wyników Kwadrat III - “Monitoruj” Rodzaje ryzyka w tym kwadracie mają mniejsze znaczenie, ale prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest duże. Powinny być monitorowane, by zapewnić, że są właściwie zarządzane oraz że ich znaczenie nie wzrośnie przy zmieniających się warunkach działania. Kwadrat IV - “Minimalna kontrola” Rodzaje ryzyka w tym kwadracie nie są znaczące i prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest niskie. Wymagają minimalnego monitoringu i kontroli chyba, że następna ocena ryzyka wykaże, że przeszły do innej kategorii.  

Podsumowanie Cechy dobrej komunikacji: ❖ mówienie do ludzi i – przede wszystkim – słuchanie tych, z którymi zamierzamy się porozumiewać, ❖ zapoznanie się z tym, jak ludzie (odbiorcy docelowi) ˝ mówią, ❖ dążenie do zrozumienia, w jaki sposób myślą nasi odbiorcy, ❖ konsultowanie się z osobami, które mają bezpośredni kontakt z docelowymi odbiorcami; ewentualnie przeprowadzanie prostych badań w celu zdobycia większej ilości informacji,

Podsumowanie Cechy dobrej komunikacji: nie należy zakładać, że w pełni rozumiemy potrzeby lub sposób myślenia docelowych odbiorców – na przykład sposób postrzegania przez ludzi drażliwych problemów, takich jak korupcja, itp…, ❖ wiedza na temat kanałów, jakimi informacja dociera do ludzi, ❖ prosty język, unikanie żargonu, słów wielosylabowych oraz skrótów, ❖ pamiętanie o tym, by wiadomości były krótkie i na temat, ❖ obserwowanie zmieniających się nastawień i nastrojów, ❖ jawność i otwartość.

Podsumowanie Dziewięć kroków do sukcesu 1. Poznaj osoby zajmujące najwyższe stanowiska. 2. Ustal, jakie są główne cele i zadania swojej instytucji, zorientuj się, które z nich mają priorytetowy charakter. 3. Opracuj plany komunikacyjne dla każdego z zadań. 4. Wprowadź system spotkań informacyjnych. 5. Sporządź terminarz nadchodzących wydarzeń. 6. Nawiąż współpracę z biurem ministra, wiceministra lub wojewody; upewnij się, czy pracownicy tych biur mają terminarz i notatki ze spotkań informacyjnych. 7. Bądź obecny na cotygodniowych spotkaniach powierzonych planowaniu procesu komunikacji; a jeśli takich spotkań nie ma, spraw, by były organizowane. 8. Ustal, jakie media interesuję się Twoją instytucją i jej zadaniami i nawiąż z nimi kontakt. 9. Sporządzaj ocenę środków masowego przekazu prowadząc systematyczny monitoring doniesień prasowych.

Dziękuję za uwagę Elżbieta Paliga - Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej – epaliga@dabrowa-gornicza.pl