LEKCJA Z OBRAZEM William Blake STWORZENIE ŚWIATA Część II.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
czyli Słowacki pół żartem, pół serio
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
czyli Wprowadzenie do filozofii
Po czym poznać Kościół?.
Prerafaelici.
Czy chrześcijanie są tolerancyjni?
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Droga książki od pisarza do czytelnika
Granice poznania. Granice poznania.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Fraktale Zobaczyć świat w ziarenku piasku, Niebiosa w jednym kwiecie z lasu. W ściśniętej dłoni zamknąć bezmiar, W godzinie - nieskończoność czasu.
O bezużyteczności filozofii?
LEKCJA OPTYKI Z WYKORZYSTANIEM BADAŃ WITELONA
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
Sam na sam z dziełem sztuki…
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Pieter Bruegel „Miesiące”
Autor: Justyna Radomska
Małgorzata Trzcielińska
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Moje zainteresowania Malarstwo.
Jak przygotować dobrą prezentacje???
Sierpień 2013 Słowo Życia «Jeśli miłujecie tych tylko, którzy was miłują, jakaż za to [należy się] wam wdzięczność? Przecież i grzesznicy okazują miłość
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Nowa prezentacja ćwiczenie Gdzie te notatki będą drukowane?
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
Na Ziemi nie ma tych lądów, rzek i mórz! To sztuczne obrazy!
Słowo Życia Listopad 2011 “Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny” (Mt 25,13)
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Malarstwo obrazem epoki
Drogi Boże piszę chociaż kilka słów…
Wędrowiec lub Syn marnotrawny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Powrót syna marnotrawnego
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
VIRGIN MOBILE ACADEMY PODPOWIADAMY, JAK W PIĘCIU KROKACH PRZYGOTOWAĆ PREZENTACJĘ KONKURSOWĄ.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało.
SYMBOLIZM.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Co to jest Biblia?.
SATANIZM Jest to termin określający przekonania i ideologie, charakteryzujące się wierzeniami związanymi z Szatanem lub filozofią akcentującą opozycyjną.
Instrukcja wypełnienia aplikacji – przeczytaj proszę uważnie
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
KARTEZJUSZ i PASCAL
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Zapis prezentacji:

LEKCJA Z OBRAZEM William Blake STWORZENIE ŚWIATA Część II

Drogi Uczniu Dzisiaj stawiam Cię przed trudnym zadaniem. Będzie to analiza i interpretacja grafiki W. Blake’a Stworzenie Świata. Pracę ułatwi Ci pokaz. Krok po kroku pokaz będzie pomagał w opisie pracy, także w jej odczytaniu. Wszystkie zadania wykonuj na karcie pracy, zgodnie z instrukcją. Nie spiesz się, Jeżeli chcesz, możesz powrócić do danego slajdu posługując się „nawigatorem”. Slajdy od 14. do 18. to dodatki. Nie ze wszystkimi musisz się zapoznawać. Dotarcie do nich ułatwią Ci hiperłącza. Życzę powodzenia.

Kilka słów o autorze obrazu Angielski poeta, myśliciel, malarz, rytownik; przedstawiciel wczesnego romantyzmu; twórczość Blake’a opierała się na własnym hermetycznym systemie filozoficznym (wpływ chrześcijańskiej moralistyki, mistycyzmu J. Boehmego i E. Swedenborga, wydarzeń rewolucji francuskiej); w jego utworach tekst i rysunek stanowią integralną całość [...]. William Blake (1757-1827), http://www.american-buddha.com/blake.pix.1.jpg

T wórczość plastyczna B T wórczość plastyczna B. obejmowała, poza cyklami ilustracji do utworów własnych, m.in. ryciny gotyckich nagrobków z Westminsteru (1772), ilustracje do dzieł E. Younga, G. Chaucera, J. Miltona, Dantego i Biblii (najbardziej znane do Księgi Hioba (1823-85); stosował technikę ręcznie kolorowanego miedziorytu, tempery i akwareli; jego prace zostały ocenione w pełni dopiero przez prerafaelitów i wywarły silny wpływ na współczesne malarstwo angielskie. T wórczość literacka Blake’a obejmuje: dzieła prozą , poematy — tzw. księgi prorocze, cykl «kosmiczny» (The First Book of Urizen, 1794, The Book of Los 1795 i in.) oraz Milton (1804-08), Jerusalem (1804-20), zbiory liryków (Pieśni niewinności, 1798, Pieśni doświadczenia, 1794). wg Encyklopedii Powszechnej Uzupełnienie informacji o Blake’u znajdziesz na slajdach 15, 16, (wiadomości) 17, 18 (obrazy).

Stworzenie Świata (miedzioryt kolorowany techniką akwareli) Nim przejdziemy do analizy i interpretacji obrazu, zapoznaj się z opinią na temat jego twórczości. William Blake ze swego przeżywania świata wywiódł przekonanie, że stworzenie było pomyłką, albowiem rozszczepiło pierwotną jedność, oddzielając światłość od ciemności, dobro od zła, kobietę od mężczyzny... Stworzenie Świata (miedzioryt kolorowany techniką akwareli) 23.3 x 16.8 cm; British Museum, Londyn http://www.epsilones.com/imagenes/artesplasticas/blake-ancianodias.jpg

Świata Stworzenie

Kolorystyka obrazu Zad. 7. Jakie barwy zastosował malarz dla ukazania najważniejszych elementów swojego obrazu ? Zad. 8. Jakie treści niesie zastosowanie takich właśnie barw?

Kompozycja i kolorystka Zad. 9. Jaką wartość kompozycyjną mają zastosowane barwy? a b. c

a. Skąd wyłania się Bóg? Zadanie 10. b. O czym świadczy jego wygląd? c. Jaką wymowę ma jego pochylona sylwetka?

Zadanie 11. Dlaczego cyrkiel? a. Kto używa cyrkla? b. Jaki sposób myślenia o przyszłym dziele cechuje ludzi posługujących się cyrklem? Udzielone odpowiedzi na dwa powyższe pytania powinny pomóc Ci w opracowaniu trzeciego: c. Co myślał Bóg o Ziemi i jej przyszłych mieszkańcach (wg interpretacji Blake’a) ?

Zadanie 12 Poniższe fragmenty obrazu zwracają uwagę na sposób namalowania włosów Boga i otaczającej Go przestrzeni. a. Czym jest ta przestrzeń? b. Dlaczego w podobny sposób zostały namalowane?

Zadanie 13. Czy zgadzasz się z poniższą opinią Zadanie 13. Czy zgadzasz się z poniższą opinią? Uzasadnij swoje zdanie na jej temat. „Niechęć Blake’a do naukowego postrzegania świata posuwa się tak daleko, że poeta oskarża Boga, iż stworzył świat według zasad matematyki, jakby z zimnym cyrklem w dłoni. (...) Poruszająca jest grafika Blake’a Stworzenie Świata,na której Bóg – sam uwięziony w tajemniczej i palącej czerwieni – wyznacza granice niepojętej ciemności, wykrawając z niej świat zgodnie z zasadą geometrycznej miary.”

Blake był przede wszystkim gnostykiem i to w dwojakim rozumieniu tego terminu. Był głównie nosicielem, praktykiem zasady gnozy: poznania Boga i świata duchowego za pośrednictwem wrodzonych mu, „spontanicznych” zatem, a nie „wyćwiczonych” — zdolności imaginatywnych („wizjonerskich”), inspiratywnych i intuitywnych; znaczy to, że obcował z istotami duchowymi zarówno przez wizje-obrazy, jak przez natchnienie (wewnętrzny „glos”) i bezpośrednie przenikanie ontyczne. Dodatki Slajd nr 3

Istotę filozofii Blake’a stanowi konflikt Rozumu i Wyobraźni. W czasach Blake’a poezja i filozofia romantyczna usiłowały w tej walce przeważyć szalę na rzecz Wyobraźni. Wyobraźnię uzupełnia u niego wizja — życie w prawdzie, osiągnięcie stanu bliskiego świętości, stąd dla niego religia była tym samym, co sztuka, Jezus był Artystą, Autorem Biblii. Dodatki Slajd nr 3

Dodatki http://www.tate.org.uk/collection/N/N05/N05063_9.jpg Stworzenie Adama Dodatki http://www.tate.org.uk/collection/N/N05/N05063_9.jpg Slajd nr 3

Newton Dodatki http://www.biografiasyvidas.com/monografia/newton/fotos/blake.jpg Slajd nr 3

Grudka i Kamyk (z cyklu "Pieśni doświadczenia") Dodatki Miłość nie służy tylko celom swoim, Rozkosz jej własna nic dla niej nie znaczy; Innych obdarza hojnie swym spokojem I umie Niebo wznieść w Piekieł rozpaczy. Tak zaśpiewała drobna Grudka Gliny, Gdy tratowały ją racice stada; Lecz Kamyk w strudze pośrodku doliny Piosnką w tym samym rytmie odpowiada: Miłość chce służyć tylko celom swoim Rozkosz swą własną z cudzych cierpień klei: Innych zaraża swoim niepokojem I umie Piekło wznieść w Niebios nadziei

Wyrocznie niewinności Świat zobaczyć w Ziarenku Piasku, Niebo w Dzikiej Roślinie, Nieskończoność uchwycić w ręku, A Wieczność w godzinie. Rudzika w klatce uwięzienie, Wprawia Niebiosa w oburzenie. (fr.) Dodatki

Moje refleksje po spotkaniu z grafiką Blake’a Zadanie domowe Moje refleksje po spotkaniu z grafiką Blake’a Stworzenie Świata