LEKCJA Z OBRAZEM William Blake STWORZENIE ŚWIATA Część II
Drogi Uczniu Dzisiaj stawiam Cię przed trudnym zadaniem. Będzie to analiza i interpretacja grafiki W. Blake’a Stworzenie Świata. Pracę ułatwi Ci pokaz. Krok po kroku pokaz będzie pomagał w opisie pracy, także w jej odczytaniu. Wszystkie zadania wykonuj na karcie pracy, zgodnie z instrukcją. Nie spiesz się, Jeżeli chcesz, możesz powrócić do danego slajdu posługując się „nawigatorem”. Slajdy od 14. do 18. to dodatki. Nie ze wszystkimi musisz się zapoznawać. Dotarcie do nich ułatwią Ci hiperłącza. Życzę powodzenia.
Kilka słów o autorze obrazu Angielski poeta, myśliciel, malarz, rytownik; przedstawiciel wczesnego romantyzmu; twórczość Blake’a opierała się na własnym hermetycznym systemie filozoficznym (wpływ chrześcijańskiej moralistyki, mistycyzmu J. Boehmego i E. Swedenborga, wydarzeń rewolucji francuskiej); w jego utworach tekst i rysunek stanowią integralną całość [...]. William Blake (1757-1827), http://www.american-buddha.com/blake.pix.1.jpg
T wórczość plastyczna B T wórczość plastyczna B. obejmowała, poza cyklami ilustracji do utworów własnych, m.in. ryciny gotyckich nagrobków z Westminsteru (1772), ilustracje do dzieł E. Younga, G. Chaucera, J. Miltona, Dantego i Biblii (najbardziej znane do Księgi Hioba (1823-85); stosował technikę ręcznie kolorowanego miedziorytu, tempery i akwareli; jego prace zostały ocenione w pełni dopiero przez prerafaelitów i wywarły silny wpływ na współczesne malarstwo angielskie. T wórczość literacka Blake’a obejmuje: dzieła prozą , poematy — tzw. księgi prorocze, cykl «kosmiczny» (The First Book of Urizen, 1794, The Book of Los 1795 i in.) oraz Milton (1804-08), Jerusalem (1804-20), zbiory liryków (Pieśni niewinności, 1798, Pieśni doświadczenia, 1794). wg Encyklopedii Powszechnej Uzupełnienie informacji o Blake’u znajdziesz na slajdach 15, 16, (wiadomości) 17, 18 (obrazy).
Stworzenie Świata (miedzioryt kolorowany techniką akwareli) Nim przejdziemy do analizy i interpretacji obrazu, zapoznaj się z opinią na temat jego twórczości. William Blake ze swego przeżywania świata wywiódł przekonanie, że stworzenie było pomyłką, albowiem rozszczepiło pierwotną jedność, oddzielając światłość od ciemności, dobro od zła, kobietę od mężczyzny... Stworzenie Świata (miedzioryt kolorowany techniką akwareli) 23.3 x 16.8 cm; British Museum, Londyn http://www.epsilones.com/imagenes/artesplasticas/blake-ancianodias.jpg
Świata Stworzenie
Kolorystyka obrazu Zad. 7. Jakie barwy zastosował malarz dla ukazania najważniejszych elementów swojego obrazu ? Zad. 8. Jakie treści niesie zastosowanie takich właśnie barw?
Kompozycja i kolorystka Zad. 9. Jaką wartość kompozycyjną mają zastosowane barwy? a b. c
a. Skąd wyłania się Bóg? Zadanie 10. b. O czym świadczy jego wygląd? c. Jaką wymowę ma jego pochylona sylwetka?
Zadanie 11. Dlaczego cyrkiel? a. Kto używa cyrkla? b. Jaki sposób myślenia o przyszłym dziele cechuje ludzi posługujących się cyrklem? Udzielone odpowiedzi na dwa powyższe pytania powinny pomóc Ci w opracowaniu trzeciego: c. Co myślał Bóg o Ziemi i jej przyszłych mieszkańcach (wg interpretacji Blake’a) ?
Zadanie 12 Poniższe fragmenty obrazu zwracają uwagę na sposób namalowania włosów Boga i otaczającej Go przestrzeni. a. Czym jest ta przestrzeń? b. Dlaczego w podobny sposób zostały namalowane?
Zadanie 13. Czy zgadzasz się z poniższą opinią Zadanie 13. Czy zgadzasz się z poniższą opinią? Uzasadnij swoje zdanie na jej temat. „Niechęć Blake’a do naukowego postrzegania świata posuwa się tak daleko, że poeta oskarża Boga, iż stworzył świat według zasad matematyki, jakby z zimnym cyrklem w dłoni. (...) Poruszająca jest grafika Blake’a Stworzenie Świata,na której Bóg – sam uwięziony w tajemniczej i palącej czerwieni – wyznacza granice niepojętej ciemności, wykrawając z niej świat zgodnie z zasadą geometrycznej miary.”
Blake był przede wszystkim gnostykiem i to w dwojakim rozumieniu tego terminu. Był głównie nosicielem, praktykiem zasady gnozy: poznania Boga i świata duchowego za pośrednictwem wrodzonych mu, „spontanicznych” zatem, a nie „wyćwiczonych” — zdolności imaginatywnych („wizjonerskich”), inspiratywnych i intuitywnych; znaczy to, że obcował z istotami duchowymi zarówno przez wizje-obrazy, jak przez natchnienie (wewnętrzny „glos”) i bezpośrednie przenikanie ontyczne. Dodatki Slajd nr 3
Istotę filozofii Blake’a stanowi konflikt Rozumu i Wyobraźni. W czasach Blake’a poezja i filozofia romantyczna usiłowały w tej walce przeważyć szalę na rzecz Wyobraźni. Wyobraźnię uzupełnia u niego wizja — życie w prawdzie, osiągnięcie stanu bliskiego świętości, stąd dla niego religia była tym samym, co sztuka, Jezus był Artystą, Autorem Biblii. Dodatki Slajd nr 3
Dodatki http://www.tate.org.uk/collection/N/N05/N05063_9.jpg Stworzenie Adama Dodatki http://www.tate.org.uk/collection/N/N05/N05063_9.jpg Slajd nr 3
Newton Dodatki http://www.biografiasyvidas.com/monografia/newton/fotos/blake.jpg Slajd nr 3
Grudka i Kamyk (z cyklu "Pieśni doświadczenia") Dodatki Miłość nie służy tylko celom swoim, Rozkosz jej własna nic dla niej nie znaczy; Innych obdarza hojnie swym spokojem I umie Niebo wznieść w Piekieł rozpaczy. Tak zaśpiewała drobna Grudka Gliny, Gdy tratowały ją racice stada; Lecz Kamyk w strudze pośrodku doliny Piosnką w tym samym rytmie odpowiada: Miłość chce służyć tylko celom swoim Rozkosz swą własną z cudzych cierpień klei: Innych zaraża swoim niepokojem I umie Piekło wznieść w Niebios nadziei
Wyrocznie niewinności Świat zobaczyć w Ziarenku Piasku, Niebo w Dzikiej Roślinie, Nieskończoność uchwycić w ręku, A Wieczność w godzinie. Rudzika w klatce uwięzienie, Wprawia Niebiosa w oburzenie. (fr.) Dodatki
Moje refleksje po spotkaniu z grafiką Blake’a Zadanie domowe Moje refleksje po spotkaniu z grafiką Blake’a Stworzenie Świata