Rosz ha-Szana Jom Kippur Święta żydowskie Rosz ha-Szana Jom Kippur
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana to słowo hebrajskie. W Biblii święto to nazywa się Świętem Trąbek. Pierwszy dzień kalendarza żydowskiego przypada pierwszego dnia miesiąca Tiszri. W czasie tego święta nie wolno wykonywać codziennych prac. To święto pogodne. Ciekawy jest obyczaj dzielenia się płatkami jabłek maczanych w miodzie, przez co przyszły rok ma stać się słodki i szczęśliwy. Na stole zostaje położona głowa ryby, bo „rosz” znaczy ryba. Leży na nim również okrągła chałwa, która symbolizuje pomyślność. Zostaje zjedzony owoc granatu. Ma 613 nasion – tyle, ile jest przykazań w Torze.
Szofar W synagodze roznosi się dźwięk "szofaru" – rogu kozła lub barana. Słychać trzy dźwięki: tekija (ciągły), szewarim (trzy krótkie) i terua (dziewięć krótkich dźwięków). Są one odzwierciedleniem trojakiego symbolicznego znaczenia święta Rosz ha-Szana: rocznicy stworzenia świata, sądu nad ludźmi i dnia odnowienia więzi między Bogiem a Izraelem.
Szofar – jest wykonany z rogu baraniego Szofar – jest wykonany z rogu baraniego. Używa się go w czasie Rosz ha-Szana.
Jom Kippur Jom Kippur, Święto Pojednania, zwane też Dniem Sądu, bo w dniu tym: „Pan rozstrzygnął o losie wszystkich, co do których miał jeszcze jakieś wątpliwości w Rosz ha-Szana i zapisał ich w księgach życia lub śmierci”. W dniu tym wyznawcy judaizmu, od 13. roku życia, poszczą i cały dzień spędzają w bóżnicach, modląc się o odpuszczenie grzechów popełnionych w minionym roku (...). W dniu tym Bóg może wybaczyć grzechy popełnione wobec Niego i Jego przykazań, ale nie wobec innych ludzi. Grzesznik powinien się do nich zwrócić, a kiedy oni wybaczą, Bóg takie grzechy odpuści. Nazwa tego święta, Dzień Pojednania, odnosi się więc także do zgody i pojednania między ludźmi. (za: Kulgman A., Żyd – co to znaczy, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 2003).
Jom Kippur Kippur to hebrajskie słowo. Wywodzi się od kappara i tłumaczy się je jako „przebaczenie”. Najpierw w synagodze odmawiana jest Kol nidre, której zadaniem jest zlikwidowanie pochopnych przysiąg złożonych wobec Boga. Następnie po cichu odmawia się modlitwę Aszamnu – zgrzeszyliśmy. Al chet to wyznanie grzechów wobec ludzi. Za zmarłych odmawiana jest Izkor. Jako ostatnią odmawia się modlitwę Neila, czyli zamykanie wrót. Bóg przesiada się z tronu sądu na tron miłosierdzia. Słychać: otwórz nam, Panie, bramy łaski.
"Żydzi modlący się w synagodze podczas Jom Kippur"
Życzenia Zapamiętaj życzenia: - Ketiwa towa (Dobrego zapisu w Księdze Życia!) - Hatima towa (Obyś został zapisany, i zapieczętowany, na Dobry Rok!) - Gam le-mar (Nawzajem!)