Zaburzenia przetwarzania słuchowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Metoda integracji sensorycznej
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
NeuroDevelopmental Treatment
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Specyficzne trudności w uczeniu się
Rola projektów eTwinning w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Konferencja „TACY SAMI”
Percepcja słuchowa.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Metoda Alfreda A. Tomatisa audio - psycho - fonologia
STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
Umiejętność obserwacji.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
SŁUCH.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Słuch i hałas.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nowoczesne techniki uczenia się
Metody komunikowania się
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Szkodliwość hałasu w szkole
Integracja sensoryczna
czyli stymulacja audio - psycho - lingwistyczna
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Zaburzenia przetwarzania słuchowego Szkolenie dla nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim- 5 marzec 2014

Rola dźwięku Dźwięki pobudzają rozwój motoryki dziecka, zachęcają do poszukiwania wzrokiem źródła dźwięku i dotykania przedmiotu wydającego dźwięk Samo podanie nazwy kieruje uwagę dziecka na osobę, przedmiot, zdarzenie, zjawisko

Słuchamy, ruszamy się, mówimy, czytamy dzięki uszom Świadomość ciała, koordynacja ruchowa, kontrola mięśniowa, reakcje posturalne, sekwencjonowanie, umiejetności językowe, planowanie i rozwiązywanie problemów- wszystko staje się lepsze, gdy przetwarzamy otaczające nas dźwięki

Zmysł słuchu Element obronny- ontogenicznie rozwija się jako pierwszy- włącza się dla pierwszych miesięcy życia jako odruch prestrachu na nagły, głośny dźwięk Element dyskryminacyjny- rozwija się gdy dziecko porusza się, dotyka czegoś eksperymentuje, zdobywa sensoryczne doświadczenia

Integracja wrażeń słuchowych Umożliwia dziecku nabycie zdolności do organizacji swego zachowania i wykonywania czynności dnia codziennego

Rozwój analizatora słuchowego Rozpoczyna się w dwunastym tygodniu ciąży i trwa do ok.10 roku życia Neuronalna droga słuchowa dojrzewa do 3 roku życia dziecka Integracja sensoryczna powinna zakończyć się ok.7 roku życia dziecka

Zaburzenia w przetwarzaniu bodźców słuchowych Nadreaktywność słuchowa Podreaktywność słuchowa Poszukiwanie wrażeń słuchowych Trudności w dyskryminacji bodźców słuchowych

Dziecko z nadreaktywnością na bodźce słuchowe Jest w stanie wzmożonej czujności, oczekiwania na nieprzyjemny bodziec słuchowy, jest nadmiernie wyczulone na dźwięki ciche lub wysokie Nie lubi czynności wokół uszu Unika czy wręcz ucieka od hałasu Ma lekki sen i trudności z zasypianiem Jeżeli nie może uciec od dźwięku próbuje własnym krzykiem przeciwdziałać hałasowi Chętnie słucha dźwięków wydawanych przez siebie „ogniem chce pokonać ogień”

Dziecko z podreaktywnością na bodźce słuchowe Wydaje się być nie świadome dźwięków, które inni słyszą, również tych które są drażniące dla innych Nie reaguje na szepty Chętnie wsłuchuje się w hałas uliczny oraz dźwięki urządzeń Cieszy się hałasem Samo produkuje hałas- krzycząc śpiewając, eksperymentuje z przedmiotami Rzuca przedmiotami z różną siłą Wydaje różne okrzyki

Trudności w dyskryminowaniu dźwięków Ma problemy w czytaniu na głos, nauka języków obcych, rozpoznawaniem rymów, różnicowaniem podobnie brzmiących słów, Ma niewielki zakres pamięci słuchowej, ma trudności w interpretowaniu pytań, „w przelaniu myśli na papier”, ma niewielki zasób słów, ma skłonności do fałszowania, Mówienie mało płynne, bez rytmu, bardzo cicho lub bardzo głośno

Rola półkul mózgowych Lewa półkula mózgu odpowiada za: sekwencyjne opracowywanie informacji, odkrywanie relacji pomiędzy elementami, dostrzeganie różnic, linearne przetwarzanie czasu, zapamiętywanie i i wytwarzanie informacji językowych, czytanie ze zrozumieniem Prawa półkula mózgu odpowiada za: Znaczenie tego, co zostało wypowiedziane, czyli opracowanie informacji, analizowanie wielkości, jasności, barwy, kształtu, faktury, odbiór dźwięków niewerbalnych, lokalizowanie bodźców w przestrzeni, rozpoznawanie, zapamiętywanie znaków

Asymetria półkul mózgowych Odmienny sposób przetwarzania bodźców słuchowych przez ucho lewe i prawe Osoby z lateralizacją prawouszną są skupione na treści słuchanej wypowiedzi Lateralizacja lewouszna warunkuje nastawienie na odczytywanie zabarwienia emocjonalnego

Zachowania dzieci z autyzmem Nie maja ustalonej dominacji półkulowej Często są to dzieci lewouszne- nasilone echolalie, wady wymowy, trudności w rozumieniu przekazów słownych Opóźnienia i nieprawidłowości w nabywaniu języka

Etapy stymulacji zmysłu słuchu Odbiór dźwięku Lokalizacja dźwięku w przestrzeni Rozpoznawanie i zapamiętywanie dźwięków

Dieta sensoryczna Dostosowanie otoczenia do potrzeb dziecka np. nakładanie słuchawek, izolowanie dźwięków mówiących ludzi

Autorzy szkolenia Alina Malko- terapeuta integracji sensorycznej Alla Petkov- logopeda

Dziękujemy za uwagę