Zaburzenia przetwarzania słuchowego Szkolenie dla nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim- 5 marzec 2014
Rola dźwięku Dźwięki pobudzają rozwój motoryki dziecka, zachęcają do poszukiwania wzrokiem źródła dźwięku i dotykania przedmiotu wydającego dźwięk Samo podanie nazwy kieruje uwagę dziecka na osobę, przedmiot, zdarzenie, zjawisko
Słuchamy, ruszamy się, mówimy, czytamy dzięki uszom Świadomość ciała, koordynacja ruchowa, kontrola mięśniowa, reakcje posturalne, sekwencjonowanie, umiejetności językowe, planowanie i rozwiązywanie problemów- wszystko staje się lepsze, gdy przetwarzamy otaczające nas dźwięki
Zmysł słuchu Element obronny- ontogenicznie rozwija się jako pierwszy- włącza się dla pierwszych miesięcy życia jako odruch prestrachu na nagły, głośny dźwięk Element dyskryminacyjny- rozwija się gdy dziecko porusza się, dotyka czegoś eksperymentuje, zdobywa sensoryczne doświadczenia
Integracja wrażeń słuchowych Umożliwia dziecku nabycie zdolności do organizacji swego zachowania i wykonywania czynności dnia codziennego
Rozwój analizatora słuchowego Rozpoczyna się w dwunastym tygodniu ciąży i trwa do ok.10 roku życia Neuronalna droga słuchowa dojrzewa do 3 roku życia dziecka Integracja sensoryczna powinna zakończyć się ok.7 roku życia dziecka
Zaburzenia w przetwarzaniu bodźców słuchowych Nadreaktywność słuchowa Podreaktywność słuchowa Poszukiwanie wrażeń słuchowych Trudności w dyskryminacji bodźców słuchowych
Dziecko z nadreaktywnością na bodźce słuchowe Jest w stanie wzmożonej czujności, oczekiwania na nieprzyjemny bodziec słuchowy, jest nadmiernie wyczulone na dźwięki ciche lub wysokie Nie lubi czynności wokół uszu Unika czy wręcz ucieka od hałasu Ma lekki sen i trudności z zasypianiem Jeżeli nie może uciec od dźwięku próbuje własnym krzykiem przeciwdziałać hałasowi Chętnie słucha dźwięków wydawanych przez siebie „ogniem chce pokonać ogień”
Dziecko z podreaktywnością na bodźce słuchowe Wydaje się być nie świadome dźwięków, które inni słyszą, również tych które są drażniące dla innych Nie reaguje na szepty Chętnie wsłuchuje się w hałas uliczny oraz dźwięki urządzeń Cieszy się hałasem Samo produkuje hałas- krzycząc śpiewając, eksperymentuje z przedmiotami Rzuca przedmiotami z różną siłą Wydaje różne okrzyki
Trudności w dyskryminowaniu dźwięków Ma problemy w czytaniu na głos, nauka języków obcych, rozpoznawaniem rymów, różnicowaniem podobnie brzmiących słów, Ma niewielki zakres pamięci słuchowej, ma trudności w interpretowaniu pytań, „w przelaniu myśli na papier”, ma niewielki zasób słów, ma skłonności do fałszowania, Mówienie mało płynne, bez rytmu, bardzo cicho lub bardzo głośno
Rola półkul mózgowych Lewa półkula mózgu odpowiada za: sekwencyjne opracowywanie informacji, odkrywanie relacji pomiędzy elementami, dostrzeganie różnic, linearne przetwarzanie czasu, zapamiętywanie i i wytwarzanie informacji językowych, czytanie ze zrozumieniem Prawa półkula mózgu odpowiada za: Znaczenie tego, co zostało wypowiedziane, czyli opracowanie informacji, analizowanie wielkości, jasności, barwy, kształtu, faktury, odbiór dźwięków niewerbalnych, lokalizowanie bodźców w przestrzeni, rozpoznawanie, zapamiętywanie znaków
Asymetria półkul mózgowych Odmienny sposób przetwarzania bodźców słuchowych przez ucho lewe i prawe Osoby z lateralizacją prawouszną są skupione na treści słuchanej wypowiedzi Lateralizacja lewouszna warunkuje nastawienie na odczytywanie zabarwienia emocjonalnego
Zachowania dzieci z autyzmem Nie maja ustalonej dominacji półkulowej Często są to dzieci lewouszne- nasilone echolalie, wady wymowy, trudności w rozumieniu przekazów słownych Opóźnienia i nieprawidłowości w nabywaniu języka
Etapy stymulacji zmysłu słuchu Odbiór dźwięku Lokalizacja dźwięku w przestrzeni Rozpoznawanie i zapamiętywanie dźwięków
Dieta sensoryczna Dostosowanie otoczenia do potrzeb dziecka np. nakładanie słuchawek, izolowanie dźwięków mówiących ludzi
Autorzy szkolenia Alina Malko- terapeuta integracji sensorycznej Alla Petkov- logopeda
Dziękujemy za uwagę