PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PIEKOSZOWIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Obecna sytuacja wychowawcza w gimnazjum
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
psychologiczno –pedagogiczne
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ASYSTENTURA RODZINY.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PIEKOSZOWIE PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PIEKOSZOWIE Świadczy bezpłatne usługi w zakresie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej 26-065 Piekoszów, ul. Częstochowska 110 tel./fax 041 30 61 115 RODZINA DZIECKO SZKOŁA

„ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI PROBLEMOWYCH W PRAKTYCE PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PIEKOSZOWIE” 22 października 2009 rok

Poradnia jest publiczną placówką oświatową Poradnia jest publiczną placówką oświatową. Obejmujemy opieką nauczycieli, rodziców i dzieci od urodzenia do szóstego roku życia oraz uczniów ze szkół na terenie siedmiu gmin: Piekoszów, Strawczyn, Łopuszno, Miedziana Góra, Chęciny, Mniów, Sitkówka - Nowiny.

Celem działania Poradni jest:   Wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży Pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, emocjonalnych, adaptacyjnych oraz społecznych dzieci i młodzieży Wspieranie rodziców i nauczycieli w ich funkcji wychowawczej i edukacyjnej Pomoc w przezwyciężaniu różnorodnych problemów rodzinnych lub życiowych

Podejmujemy działalność: Diagnostyczną Terapeutyczno - stymulującą Konsultacyjno - doradczą Psychoedukacyjną i profilaktyczną Mediacyjną Interwencyjną Zadania realizujemy w Poradni, punktach konsultacyjnych, placówkach oświatowych z rejonu naszego działania, bądź bezpośrednio w środowisku dziecka.

Na początku każdego roku szkolnego opracowujemy szczegółową ofertę zajęć, spotkań i warsztatów, którą następnie przekazujemy do wszystkich placówek z rejonu działania Poradni. Oferta programowa zawiera propozycje naszych programów, scenariuszy zajęć, warsztatów i spotkań tematycznych.

Najczęstsze problemy z jakimi zgłaszają się klienci : trudności dydaktyczne, zaburzenia i dysharmonie rozwojowe u dzieci, w tym zaburzenia mowy, problemy emocjonalne, adaptacyjne bądź inne, dotyczące relacji społecznych, trudności natury wychowawczej.

Pomagamy naszym klientom w rozwiązywaniu problemów i sytuacji trudnych: 1. Wykorzystując zasoby własne Poradni: odpowiednio przygotowaną kadrę, posiadającą fachową wiedzę, umiejętności i doświadczenie zawodowe, dobrze wyposażoną placówkę, zaopatrzoną w specjalistyczny sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny, np. EEG Biofeedback, platforma do badania zmysłów, tablica interaktywna, stymulator mowy i inne.

2.Współdziałając z innymi instytucjami zajmującymi się pomocą dziecku i jego rodzinie: szkoły i placówki oświatowe, specjalistyczne poradnie, instytucje pomocy społecznej, placówki służby zdrowia, policja i sąd.

Od 2007 roku uczestniczymy w Programie Ograniczania Skutków Niepełnosprawności uruchomionym na mocy porozumienia PFRON i Starostwa Powiatowego w Kielcach. Pracując z osobami niepełnosprawnymi, ich rodzinami i opiekunami mamy możliwość wieloaspektowego pomagania im. W naszych działaniach dążymy do poprawy ich kondycji psychicznej, podnoszenia jakości życia oraz dochodzenia do niezależności w codziennym funkcjonowaniu. Wzmacniamy dążenia osób niepełnosprawnych do przełamywania barier w izolacji i większej aktywizacji społecznej.

Po rozeznaniu problemu podejmujemy działania właściwe dla jego rozwiązania: poszukujemy i angażujemy do współpracy odpowiednie instytucje i osoby, ustalamy zadania i zakres działań zgodnie z kompetencjami każdej placówki, wymieniamy informacje dotyczące poszczególnych etapów rozwiązywania problemu.

Przykładowe Rozwiązanie problemu dotyczącego rodziny poprzez współdziałanie poradni z różnymi instytucjami

Problem: trudności dydaktyczne, emocjonalne i wychowawcze u ucznia klasy IV SP Zgłoszenie dziecka do Poradni przez matkę Przeprowadzenie badania psychologicznego i pedagogicznego w celu określenia przyczyn jego trudności Diagnoza problemów rodzinnych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka Kontakt Poradni ze szkołą, rozeznanie sytuacji wychowawczej i ustalenie dalszych działań Złożenie przez szkołę wniosku do sądu rodzinnego Wydanie przez sąd postanowienia dotyczącego ograniczenia władzy rodzicielskiej i ustanowienie dozoru kuratora Kontakt Poradni z ośrodkiem pomocy społecznej i podjęcie właściwych działań Przyznanie rodzinie środków materialnych i specjalistycznej opieki pedagogicznej dla dziecka Udzielanie przez specjalistów Poradni różnorodnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej Monitorowanie sytuacji rodziny przez kuratora sądowego

POMOC SPOŁECZNA SĄD PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SZKOŁA Opieka pedagogiczna nad uczniem Rozeznanie sytuacji rodziny Skierowanie wniosku do sądu Wsparcie rodziny w pracy nad uzupełnianiem zaległości szkolnych dziecka PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA Diagnoza problemów dziecka Wstępna diagnoza problemów rodziny Rozeznanie sytuacji wychowawczej Pomoc w przezwyciężaniu problemów dziecka Podjęcie działań w stosunku do rodziny POMOC SPOŁECZNA Zorganizowanie pomocy materialnej dla rodziny Objęcie dziecka specjalistyczną pomocą pedagogiczną SĄD Rozeznanie sytuacji środowiska wychowującego Wydanie postanowień adekwatnych do sytuacji i potrzeb rodziny Monitorowanie podjętych działań

Współpraca i współdziałanie różnych instytucji przyczyniło się do wnikliwego i szerokiego rozeznania problemu, a następnie jego rozwiązania. Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu rodzina uzyskała pomoc materialną, prawną, psychologiczną i pedagogiczną.

Korzyści, jakie nasi klienci uzyskują dzięki stałej współpracy Poradni z instytucjami, zajmującymi się pomocą dziecku i rodzinie: fachowa pomoc psychologiczna, logopedyczna i pedagogiczna, pomoc materialna, socjalna, specjalistyczna rehabilitacja, możliwość korzystania ze specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, rehabilitacyjnego, terapeutycznego, rzetelna informacja na temat innych projektów i programów, z których nasi klienci mogą korzystać.

Korzyści, jakie odnoszą instytucje współpracując ze sobą, przy rozwiązywaniu problemów: wymiana informacji i budowanie klimatu współpracy, podział zadań do wykonania zgodnie z kompetencjami, skrócenie czasu potrzebnego na rozeznanie sytuacji i rozwiązanie problemu, monitorowanie przebiegu działań na poszczególnych etapach, weryfikowanie nietrafnych bądź nieskutecznych rozwiązań.

Potrzeby Poradni w zakresie doskonalenia systemu pomocy interdyscyplinarnej: tworzenie zespołów interdyscyplinarnych na szczeblach gminy i powiatu, powoływanie koordynatorów zespołów, tworzenie procedur dotyczących współpracy i przepływu informacji między instytucjami, wyposażenie w wiedzę na temat zakresu działań i kompetencji poszczególnych instytucji, korzystanie z dobrych praktyk w funkcjonowaniu zespołów interdyscyplinarnych.

Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ppp-piekoszow.pl