Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Samorząd Uczniowski.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Prawa i obowiązki ucznia.
Od bierności ku aktywności,
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Samorząd UCZNIOWSKI.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
RODZICE W SZKOLE.
Samorządna Organizacja Uczniowska. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ustawa o systemie oświaty (uchwalone przez Sejm prawo regulujące.
Samorząd Uczniowski.
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
- DEBATA - CZY POTRZEBNY JEST NAM SAMORZĄD W PLACÓWCE? Dnia r., na terenie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kwidzynie odbyła się debata.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zmiany w prawie oświatowym
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zapis prezentacji:

Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii oraz ugrupowań politycznych.

Jakie uprawnienia posiada Samorząd szkolny? Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: 1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami; 2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu; 3)prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań; 4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej; 5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem; 6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Skąd pochodzi pojęcie samorządu uczniów? Genealogia pojęcia samorządu uczniów, samorządu młodzieży jest prastara. Aleksander Kamiński wyprowadza ją z następujących źródeł: - odwiecznej funkcji dziecięcych pomocników, których powoływano w szkołach lub internatach celem utrzymania ładu wśród młodzieży, - praktykowanych w Europie prób nauczenia poglądowego przez organizowanie "republik szkolnych", "sejmików", "sądów", - w epoce renesansu - kółek uczniowskich organizowanych dla uczniów najzdolniejszych, - z dawnych wzorów samorządności młodzieży uniwersyteckiej /od średniowiecza poczynając/,która w swoich założeniach usiłowała zaspokoić wielorakie potrzeby studenckiego życia - dydaktyczne, samopomocowe, zawodowe.

Jakie były początki samorządów w Polsce? Zarodki samorządów w Polsce pojawiają się w końcu XVIII i na początku XIX wieku. Należymy w tym okresie do przodujących krajów świata dzięki ożywionemu ruchowi samorządności i postępowi naszej myśli pedagogicznej wśród działaczy Komisji Edukacji Narodowej. Do najpiękniejszych wyników pracy samorządów należy zaliczyć system Warszawskiej Szkoły Rycerskiej, koncepcję wielostronnego samorządu opracowaną przez Hugona Kołłątaja, jak również teorię samorządu uczniowskiego przedstawioną przez Bronisława Trentowskiego w dziele "Chowanna…"

Samorząd w okresie międzywojennym Idea samorządów uczniowskich jako metody wychowawczej miała w okresie międzywojennym w naszym szkolnictwie wielu zwolenników. Zadania stawiane przed szkołą wymagały uaktywnienia ucznia. Szkoła mogła najskuteczniej realizować je poprzez samorządne formy działania jej wychowanków. Dlatego też w okresie międzywojennym w szkolnictwie polskim nastąpił znaczny rozwój samorządu uczniowskiego. Całkowita swoboda, jaką pozostawiono szkołom w tym zakresie sprzyjała bogactwu prób i form.

Kilka zasad tworzenia i funkcjonowania samorządu 1. Tworząc samorząd należy postępować organicznie, tzn. stopniowo, cierpliwie, biorąc pod uwagę realne potrzeby środowiska. 2. Doradzać a nie narzucać. 3. Trzymać się granic rozsądku, tzn. pozwolić młodzieży próbować, ale w takich granicach, by to im nie zaszkodziło. 4. U podstaw działalności i rozwoju samorządu musi leżeć własne, samodzielne przemyślenie każdego problemu. 5. Każde nowe uprawnienie, każdy wyższy stopień autonomii można przyznać młodzieży dopiero wtedy, gdy dowiedzie, że już na to zasługuje. 6. Stwarzać atmosferę chętnej radosnej pracy.

Janusz Korczak Aleksander Kamiński

Hugo Kołłątaj

W prezentacji wykorzystano: Materiały z dyskusji, Zasoby Internetu.