„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Kielce, grudzień 2011.
Advertisements

Rodzice w szkole Andrzej Pery Warszawa, marzec 2012.
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Szkoła, a demokracja..
Samorząd Uczniowski.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Realizacja praw dziecka w szkole
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Rada Rodziców jako organ szkoły
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Prawa i obowiązki ucznia.
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Samorząd UCZNIOWSKI.
Samorząd Uczniowski.
Czyli demokracja w szkole
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
RODZICE W SZKOLE.
DYSKUSJA PANELOWA.
Samorządna Organizacja Uczniowska. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ustawa o systemie oświaty (uchwalone przez Sejm prawo regulujące.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?

„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie „Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie. Pytaj, co ty możesz zrobić dla Ameryki” J. F. Kennedy – Prezydent USA  

Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ustawa o systemie oświaty (uchwalone przez Sejm prawo regulujące zasady funkcjonowania oświaty) - mówi, że Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły (art. 55). Członkiem samorządu uczniowskiego stajemy się automatycznie w chwili przyjęcia do szkoły. Przestajemy nim być w momencie, gdy szkołę opuszczamy. Niezależnie od tego, jak bardzo jesteś zaangażowany w życie szkoły – masz prawo wpływać na to, co się w niej dzieje. Możesz z tego prawa korzystać na różne sposoby – organizując szkolną drużynę piłki nożnej lub tworząc stronę internetową itp. Te i wiele innych działań uczniowskich to właśnie aktywność samorządu uczniowskiego – możliwości jest tyle, że każdy może znaleźć coś dla siebie.

Samorząd uczniowski jest organizacją działająca na rzecz uczniów i zarządzana przez uczniów. Jest organizacją niezależną od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii czy ugrupowań politycznych. To uczniowie decydują, jakimi sprawami samorząd będzie się zajmował. Dlatego pole działania samorządu jest właściwie nieograniczone. Samorząd reprezentuje interesy uczniów wobec nauczycieli, rodziców, administracji oświatowej. Samorząd poprzez swoje działanie wywiera wpływ na życie szkoły, może współdecydować o sprawach jej dotyczących. Ustawa o systemie oświaty mówi, że Samorząd jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów. Samorząd jest organizacją demokratyczną. Uczniowie w sposób nieskrępowany wybierają swoich przedstawicieli, mogą uczestniczyć w tworzeniu i realizacji programu pracy samorządu. Daje to każdemu uczniowi szansę znalezienia swojego miejsca w szkole.

UPRAWNIENIA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO uchwalanie regulaminu samorządu uczniowskiego (zgodnego ze statutem szkoły), samodzielne ustalania w regulaminie zasad wyboru i działania organów samorządu, wybór opiekuna samorządu, przedstawianie opinii i wniosków do rady szkoły, dyrektora i rady pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły, uczestnictwo w pracach rady szkoły (rada szkoły to rodzaj organu szkolnego, który jest powoływany w celu rozwiązywania wszelkich wewnętrznych spraw danej szkoły; w jej skład rady wchodzi co najmniej 6 osób wybranych w równej liczbie spośród członków rady pedagogicznej, ogółu rodziców oraz ogółu uczniów), reprezentowanie uczniów w realizacji ich praw do: wydawania gazetki szkolnej, informacji o programie nauczania, umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, organizacji życia szkolnego, organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, przedstawianie wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, wnioskowanie o dokonanie zmian w statucie szkoły

Prawa uczniów w szkole: Żyjemy w demokratycznym i praworządnym kraju – wasza szkoła więc też powinna być demokratyczna i praworządna. Istnieje szereg aktów prawnych, które zapewniają wam określone prawa, z których możecie (a nawet powinniście! ) korzystać w szkole i w codziennym życiu. Nieznajomość prawa szkodzi, więc warto wiedzieć jakie ma się prawa: Prawo do edukacji (art. 70 KRP1 ; art. 28, 29 i 42 KoPD2 ; art. 1 UoSO3). CO TO OZNACZA DLA WAS? – uniemożliwia wyrzucenie was ze szkolnych murów dopóki nie osiągniecie 18 roku życia. Żaden dyrektor, kurator oświaty czy nawet minister edukacji nie może pozbawić was prawa do zdobywania wykształcenia. Mogą was co najwyżej przenieść do innej szkoły, ale nigdy pozbawić szansy na dalsze kształcenie.  Prawo do pozyskiwania informacji o sobie i znajomości swoich praw (art. 51, 54, 64 KRP; art. 13, 29, 42 KoPD; art. 55 UoSO; § 4 Sr 4). CO TO OZNACZA DLA WAS? – Prawo to nakłada na dyrekcję szkoły obowiązek informowania was o waszych uprawnieniach i zapewnienia wam możliwości korzystania z waszych praw w szkole. Macie również prawo do informacji i uzasadnienia decyzji was dotyczących (ocena z zachowania, przeniesienie do innej klasy).

Prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych (art. 53 KRP; art. 12 i 14 KoPD; rozp. MEN z dn. 14.04.19925 ). Zakaz naruszania godności ucznia, poniżającego traktowania i wszelkich form przemocy fizycznej lub psychicznej (art. 30, 40, 41 KRP; art. 2, 19, 28, 34, 35, 37, 39 KoPD; § 36.1 Sr). CO TO OZNACZA DLA WAS? – w szkole nie wolno stosować kar naruszających godność i nietykalność cielesną ucznia, co oznacza, że wszelkie uderzenia lub publiczne obrażanie, poniżanie, wyśmiewanie, stosowanie presji psychicznej (szantaż) jest zakazane i podlega karze. Prawo do swobodnego zrzeszania się i wpływania na życie szkoły (art. 58 KRP; art. 15 KoPD; art. 3 UPoS6; art. 55, 56 UoSO). CO TO OZNACZA DLA WAS? – możliwość organizowania się i działania w różnego rodzaju kołach zainteresowań, stowarzyszeniach, klubach, jak również uczestnictwo w pracach samorządu uczniowskiego. Wszelkie uwagi, propozycje i opinie składane w imieniu wszystkich uczniów przez zarząd samorządu uczniowskiego muszą zostać przez dyrekcję szkoły rozważone i wzięte pod uwagę. Prawo do równego traktowania w szkole i równość wobec prawa (art. 32 KRP; art. 2, 23 KoPD). CO TO OZNACZA DLA WAS? – pracownicy szkoły nie mogą traktować was gorzej niż innych ze względu na np. wiarę, wygląd, sytuację finansową, talenty i uzdolnienia i są zobowiązani sprawiedliwie i według tej samej miary traktować (oceniać, nagradzać, karać) wszystkich uczniów.