Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Media, Internet, społeczeństwo
Advertisements

MIĘDZY AGORĄ A JARMARKIEM POSZUKIWANIE ZŁOTEGO ŚRODKA
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Konstruktywizm.
1 / 17 Komercyjne aspekty webcastingu z punktu widzenia nadawcy publicznego Warszawa 8 grudnia 2005 r. Warszawa, 8 grudnia 2005 r.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Socjologia mediów.
Katedra Marketingu Usług
Gazeta i czasopismo - źródło aktualnej wiedzy.
KULTURA ORGANIZACYJNA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
KRYTYCZNI WOBEC INFORMACJI
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Edmunda Bojanowskiego w Lubsku ID grupy: 98/24_P_G1 Opiekun: Jadwiga Pszonka Kompetencja:
Edukacja medialna.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Mass media, publikatory
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Cele i zadania organizacji wydarzeń pracowniczych
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Czym jest dla nas tolerancja?
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
Pojęcie instytucji społecznej
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
WOLNE MEDIA W DEMOKRACJI
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO w mediach publicznych.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
DZIENNIKARSTWO MODOWE
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Podział i funkcje mass mediów
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Praca rzecznika prasowego i biura promocji Uczelni w odczuciu rektora Ryszard Tadeusiewicz Były rektor…
Komunikowanie się dawniej i dziś
Komunikacja międzyludzka
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Komunikowanie siĘ.
Media – Czwarta władza.
Metody komunikacji.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Modele zachowań wyborczych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Państwo.
Kultura polityczna.
Zapis prezentacji:

Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata Joanna Cuber Łukasz Konieczny

Forma – podział Opis zamknięcie

Media Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) - środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat. Środki masowego przekazu to element kultury masowej.

Funkcje środków masowego przekazu Jako pierwszy funkcje środków masowego przekazu wyróżnił Harold Lasswell. Według niego (1948) 3 główne funkcje komunikowania w społeczeństwie to : nadzór nad otoczeniem koordynacja elementów systemu społecznego transmisja kultury, czyli transmisja dziedzictwa społecznego następnym pokoleniom

Funkcje środków masowego przekazu Obecnie jednak mówi się raczej o funkcji: informatywnej, interpretującej oraz kulturowej. W 1960r. Charles Wright dodał jako czwarty element rozrywkę. Rozrywka jest częścią transmisji kultury, ale posiada też wymiar psychologiczny-dostarcza ludziom relaksu i redukuje napięcia, co ułatwia im radzenie sobie z problemami życiowymi, a społeczeństwu unikanie rozpadu. Dodając piątą funkcję - mobilizację, a w jej obrębie wykorzystanie mediów do politycznej i handlowej promocji, możemy za McQuailem wskazać następujący zestaw zadań i funkcji mediów w społeczeństwie: Informacja dostarczanie informacji o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie wskazywanie rozkładu sił we władzy politycznej ułatwianie innowacji, adaptacji i rozwoju

Funkcje środków masowego przekazu Korelacja wyjaśnianie, interpretowanie oraz komentowanie znaczenia i sensu wydarzeń i informacji popieranie ustalonych norm i autorytetów socjalizacja koordynowanie jednostkowych i zbiorowych działań społecznych tworzenie consensusu społecznego i politycznego ustalanie autorytetów i nadawanie statusu społecznego Kontynuacja wyrażanie dominującej kultury oraz subkultur i nowych wydarzeń kulturalnych wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości Rozrywka organizowanie zabawy, odprężenia i relaksu redukowanie napięcia społecznego

Funkcje środków masowego przekazu Mobilizacja kampanie publiczne w sferze polityki, wojny, rozwoju ekonomicznego i religii Nie można jednak wyznaczyć rang powyższych elementów czy częstotliwości ich występowania. Odpowiedniość między funkcją a zawartością często się łączą a treść przekazu może służyć różnym funkcjom. Teoria funkcjonalistyczna jest najbardziej użyteczna do wyjaśniania integracji społecznej. Analizy zawartości wskazują, że media masowe są zwykle konformistyczne i podtrzymują tradycyjna wartości- raczej opowiadają się za poglądami większości, niż mniejszości. Gans twierdzi, że media najczęściej wyrażają to, co same uznają za wartości dominujące. Wg Murphego media wyrażają wartości prestiżowych warstw społecznych, elit wspólnot lokalnych.

Funkcje środków masowego przekazu Przykładem selektywnej funkcji integracyjnej jest teza Ferguson z 1983r., która widzi analogię między Durkheimowskim pojęciem kultu religijnego a stosunkiem między kobietami pismami i ich czytelniczkami. Pisma te tworzą swoiste wspólnoty duchowe, kult kobiecości, w którym dziennikarze są kapłanami, a czytelniczki wyznawcami. Funkcjonaliści wskazują, że nawet wiadomości są normatywne, a tym samym umacniają określoną wizję rzeczywistości. Media mimo eksponowania zbrodni, gwałtu nie są istotna przyczyną społecznej i indywidualnej dezorganizacji. W 1948 Merton i Lazarsfeld wprowadzili pojęcie „dysfunkcja narkotyzująca”- polega na tym, iż media tworzą stan społecznej apatii, przy jednoczesnym umacnianiu wśród odbiorców przekonania, że poinformowanie jest wystarczające do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Prowadzi to do pasywnej obserwacji.