Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Czy „przemoc w rodzinie” to przestępstwo? Opole, 7 listopada 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Przepis prawa karnego Prawo karne materialne:
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Odpowiedzialność dyscyplinarna i ochrona prawna nauczycieli
Przemoc w rodzinie w województwie
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Wybrane kategorie przestępstw z Kodeksu karnego ścigane z urzędu.
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
REALIZACJA ZADAŃ W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE PRZEZ KOMENDĘ MIEJSKĄ POLICJI W NOWYM SĄCZU Opracowanie: asp. mgr Barbara Leśniak.
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
KOALICJA PRZECIWKO PRZEMOCY „SZANSA”
Przemoc w rodzinie Omówienie przepisów kodeksowych w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 czerwca 2010 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu.
Procedura Niebieskiej Karty w praktyce szkolnej
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
  „Zakres i przesłanki związania sądu administracyjnego wyrokiem sądu w sprawie karnoskarbowej” dr Piotr Stanisławiszyn Zakład Prawa Finansowego.
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W USTAWACH Z ZAKRESU PRAWA SPOŁECZNEGO W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I „ZASAD TECHNIKI PRAWODAWCZEJ” Serock, 18 września.
Kolizja a wypadek drogowy
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Zasady i funkcje prawa karnego
ZAWIADOMIENIE O PRZEMOCY W RODZINIE
Zbieg przepisów i przestępstw
Przemoc ma twarz „przemoc i prawo”
Właściwość sądów administracyjnych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI
Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
Działanie prokuratury i orzecznictwo sądów powszechnych
Ćwiczenia II dr Katarzyna Łucarz. Jest to czyn Zawiniony - zachodzi możliwość przypisania winy sprawcy czynu zabronionego pozbawienia wolności. grzywny.
Komenda Miejska Policji w Toruniu. Przemoc w rodzinie jest jednym z najgroźniejszych zjawisk patologicznych. Powoduje ona destrukcję rodziny i ma negatywny.
Struktura przestępstwa w prawie karnym
Przestępstwa w cyberprzestrzeni
Obrona konieczna.
Nowelizacja kodeksu karnego – najważniejsze zmiany po 1 lipca 2015 r.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Temat 3: Pojęcie nieletniego i jego trzy desygnaty
Turystyka i rekreacja Prawo – I rok studia niestacjonarne  Materiały pomocnicze do zajęć 2 godz. (e-learning) Temat: Prawo karne Zalecana literatura:
Istota regulacji zawartej w art. 11 § 1 k.k. sprowadza się do tego, iż ten sam czyn stanowić może tylko jedno przestępstwo - niezależnie od tego, znamiona.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
Najważniejsze zagadnienia prawa rodzinnego oraz podstawowe zagadnienia dotyczące przemocy w rodzinie i procedury Niebieskiej Karty Agnieszka Olszewska.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
Mgr Magdalena Debita Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Zajęcia 1. mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
Przemoc ma twarz „przemoc i prawo”
Rola kuratora sądowego w pracy z osobą stosującą przemoc w rodzinie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Ubezpieczenie wypadkowe
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Cyberprzemoc a odpowiedzialność prawna. Czym jest cyberprzemoc
Przedawnienie i zatarcie skazania
Pierwsze „Prawo Jazdy”
Zapis prezentacji:

Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Czy „przemoc w rodzinie” to przestępstwo? Opole, 7 listopada 2012 r.

Po raz pierwszy polskie prawo definiuje pojęcie przemocy w rodzinie Artykuł 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz z późn. zm.) zawiera definicję pojęcia przemocy w rodzinie. Jest to pierwsza definicja tego terminu w przepisach polskiego prawa powszechnie obowiązującego. Wcześniejszy brak definicji przemocy w rodzinie w systemie prawa utrudniał przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, gdyż była ona zjawiskiem niedookreślonym przez prawo.

Definicja Przemoc w rodzinie - należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób (osobę najbliższą w rozumieniu KK oraz inną osobę wspólnie zamieszkującą lub gospodarującą), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą

Brak przestępstwa „przemoc w rodzinie” w Kodeksie Karnym Ustawodawca nie wprowadził ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nowego typu przestępstwa, zwanego przemocą w rodzinie, którego znamiona polegałyby na przemocy w rodzinie. Definicja określona w art. 2 pkt 2 ustawy nie została stworzona na potrzeby prawa karnego, lecz ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i ma znaczenie w szczególności w kontekście obowiązków realizacji określonych zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie przez organy administracji publicznej. Definicja przemocy w rodzinie, zawarta w art. 2 pkt 2 ustawy, nie odnosi się do zakresu zachowań penalizowanych przez art. 207 k.k., gdyż przepis ten określa przestępstwo znęcania się, nie zaś przestępstwo przemocy w rodzinie.

Przestępstwo znęcania Przestępstwo znęcania umieszczone jest w Rozdziale XXVI KK - Przestępstwa przeciwko rodzinie i opiece. Art. 207 ust. 1 KK: Kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

Istota przestępstwa Przestępstwem jest czyn zawiniony i społecznie szkodliwy (w stopniu większym niż znikomy), zabroniony pod groźbą kary przez obowiązującą ustawę karną opisującą jego znamiona. Przestępstwem, powiązanym ze zjawiskiem przemocy w rodzinie mogą być np.: –znęcanie się 207 KK, –naruszenie nietykalności cielesnej 217 KK, –zgwałcenie i in KK, –uszczerbek na zdrowiu 157 KK, –groźba karalna 190 KK.

Przemoc w rodzinie nie jest przestępstwem w rozumieniu polskiego prawa Organy administracji publicznej nie mogą więc stawiać znaku równości między zjawiskiem przemocy w rodzinie a przestępstwem (znęcania). Nie wolno zwlekać z działaniem na zasadzie domniemania niewinności, póki „przemoc” nie zostanie „udowodniona” prawomocnym wyrokiem sadu np. za przestępstwo znęcania. Organy administracji publicznej mają działać w sytuacjach określonych nie przez definicję przestępstwa (znęcania), a przez definicję przemocy w rodzinie.

Konsekwencje Wszczęcie procedury „NK” ma mieć miejsce w wyniku powzięcia podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie, a nie w wypadku posiadania na to dowodów – np. w postaci wyroku skazującego za przestępstwo. Procedura ma być realizowana w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie, a nie pewnością jej występowania. Pracownik organu administracji publicznej nie może stawiać się w roli sądu, oceniać kwestie ważne z punktu widzenia kwalifikacji danego czynu jako przestępstwo. Od momentu istnienia definicji przemocy w rodzinie, osoby zajmujące się tym zagadnieniem powinny oceniać sytuację w rodzinie z perspektywy tej definicji i od zgodności indywidualnej sytuacji z tą definicją warunkować dalsze działania.

Przykład 1 Art. 11a ustawy - jeżeli członek rodziny wspólnie zajmujący mieszkanie, swoim zachowaniem polegającym na stosowaniu przemocy w rodzinie czyni szczególnie uciążliwym wspólne zamieszkiwanie, osoba dotknięta przemocą może żądać, aby sąd zobowiązał go do opuszczenia mieszkania. Do zastosowania w/w art. nie trzeba wyroku skazującego za przestępstwo – sąd będzie oceniał czy są spełnione przesłanki przemocy w rodzinie, a nie czy jest skazujący wyrok karny np. za znęcanie. Przesłanka stosowania przemocy w rodzinie powinna zatem być badana za pomocą definicji pojęcia przemocy w rodzinie, bez odnoszenia tych zachowań do znamion czynów zabronionych określonych np. w art. 207 lub 217 k.k. Żądanie zobowiązania przez sąd danej osoby do opuszczenia mieszkania przysługuje osobie dotkniętej przemocą w rodzinie niezależnie od tego, czy sprawcy tej przemocy można zarzucić popełnienie przestępstwa.

Przykład 2 W interpretacji przestępstwa znęcania pojawia się nacisk na jego wieloczynowość i dotkliwość. W uchwale z r. (VI KZP 13/75) SN przyjął, iż: "Ustawowe określenie "znęca się" oznacza działanie albo zaniechanie, polegające na umyślnym zadawaniu bólu fizycznego lub dotkliwych cierpień moralnych, powtarzającym się w czasie albo jednorazowym, lecz intensywnym i rozciągniętym w czasie". W uzasadnieniu wyroku z r. (II KKN 17/00) SN uznał, że "znamię czasownikowe "znęca się" oznacza, iż występek ten najczęściej jest realizowany przez wielokrotne zamachy (chociaż w sytuacji wyjątkowej wystarczy jednorazowy zamach)”. Zgodnie z definicją, przemoc w rodzinie może być działaniem jednorazowym, niekoniecznie dotkliwym – wystarczy, że narusza prawa lub dobra osobiste. Definicja przemocy w rodzinie nie wymaga istnienia nierówności potencjałów między stronami – te mogą być równe, przemoc może być wzajemna i każda z osób w takiej sytuacji może być traktowana jako ofiara przemocy w rodzinie.

Podsumowanie Procedurę „NK” i inne działania z ustawy należy prowadzić w oparciu o definicję z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a nie w oparciu o domniemanie, że przemoc w rodzinie jest przestępstwem. Takie myślenie zawęża prawa ofiary i skutkuje na jej niekorzyść. „Procedura NK jest po to, aby tam gdzie nie było „przestępstwa” - procedury karnej, rodzina nie została bez pomocy. Niebieska Karta to narzędzie dla tych co nie wiedzą, ale nie chcą być bezczynni.” (Grzegorz Wrona)