Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Nikola Falińska 1b
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
informacje i wskazówki dla rodziców
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Podstawy Pomocy Psychologicznej
O aktywności dorosłych i seniorów
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
w praktyce pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Osoba niepełnosprawna
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Szkoła bez przemocy.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Kurs e-learningowy Ekspert Wellness Wprowadzenie do wszystkich naszych kursów Interpretacja Filozofii Wellness Niezbędny do zaliczenia każdego egzaminu.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Fundacja Aktywizacja O mnie  Tomasz Hardecki  Akademia Pedagogiki Specjalnej, kierunek: Pedagog specjalny – komputerowe wspomaganie kształcenia.  Ponad 5000 godzin przeprowadzonych szkoleń z ON od roku 1999.

Fundacja Aktywizacja Podstawowe zasady  Zanim pomożesz – zapytaj. Sam fakt bycia niepełnosprawnym nie oznacza, że dana osoba potrzebuje pomocy.  Bądź taktowny inicjując kontakt fizyczny. Unikaj dotykania wózka, skutera czy laski osoby niepełnosprawnej.  Nie rób żadnych założeń. Osoby niepełnosprawne same najlepiej wiedzą co mogą zrobić a czego nie.

Fundacja Aktywizacja Podstawowe zasady  GDY NIE WIESZ JAK NALEŻY POSTĄPIĆ przede wszystkim staraj się zachować w sposób naturalny, unikaj okazywania nadmiernego współczucia i nie próbuj pomagać więcej niż trzeba.

Fundacja Aktywizacja Wskazówki terminologiczne  Mów „osoba niepełnosprawna” a nie „niepełnosprawny”, „osoby niepełnosprawne” a nie „niepełnosprawni”.  Unikaj przestarzałych określeń takich jak „upośledzony” czy „kaleka” „inwalida narządu ruchu” czy „sprawny inaczej”.  Mów osoba niesłysząca a nie „głuchy”.

Fundacja Aktywizacja Wskazówki terminologiczne  Zamiast „przykuty do wózka inwalidzkiego” mów „osoba korzystająca z wózka”.  Unikaj negatywnych określeń w stylu „cierpiący” czy „chory”, mów „osoba z epilepsją” zamiast „osoba cierpiąca na epilepsję” czy „osoba chora na epilepsję”.

Fundacja Aktywizacja Wskazówki terminologiczne  Rozmawiając z osobami niepełnosprawnymi można swobodnie używać wyrazów idiomatycznych, np. można mówić: „dobrze było cię widzieć” albo „do zobaczenia” w stosunku do osoby niewidomej.  Jeśli nie masz pewności, jakich słów używać – zapytaj.

Fundacja Aktywizacja Osoby niepełnosprawne ruchowo  Nie pochylaj się nad osobą w wózku żeby uścisnąć komuś dłoń.  Nie pchaj, ani nie dotykaj czyjegoś wózka.  Witając się z osobą, która nie ma prawej ręki, uściśnij jej lewą.

Fundacja Aktywizacja Osoby niesłyszące.  Zanim rozpoczniemy rozmowę z osobą niesłyszącą lub niedosłyszącą dowiedzmy się jaką formę komunikacji preferuje - czytanie z ruchu warg czy pisemną.  Zanim zaczniesz mówić do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej, upewnij się że na ciebie patrzy.

Fundacja Aktywizacja Osoby niesłyszące.  Jeżeli osoba niesłysząca lub niedosłysząca nie zrozumie któregoś zdania, nie powtarzaj go a ujmij to, co chcesz powiedzieć inaczej.  Mów z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy.  Mów wyraźnie.

Fundacja Aktywizacja Osoby niesłyszące.  Jeśli nie rozumiesz, co mówi osoba niesłysząca lub niedosłysząca, poinformuj ją o tym.  W razie czego napisz to, co chcesz powiedzieć na kartce.  Nie ma potrzeby, żeby mówić głośno do osoby używającej aparatu słuchowego.

Fundacja Aktywizacja Osoby o odmiennym wyglądzie  Jeżeli widzisz osobę, która wygląda inaczej, po prostu uśmiechnij się do niej.

Fundacja Aktywizacja Osoby z epilepsją (padaczką)  Jeśli ktoś dostaje ataku padaczki, nic nie można zrobić, aby ten atak powstrzymać. Jeśli osoba ta przewróciła się, upewnij się, że jej głowa jest bezpieczna i czekaj, aż atak minie.  Gdy atak minie, osoba ta może czuć się zawstydzona i przestraszona. Spróbuj zapewnić jej odosobnione miejsce, aby mogła się uspokoić.

Fundacja Aktywizacja WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ Specyficzne problemy w pracy z ON

Fundacja Aktywizacja Niskie umiejętności społeczne, mała liczba lub brak kontaktów społecznych  Brak dostatecznego treningu społecznego,  brak kontaktu z innymi ludźmi poza najbliższa rodzina,  niewychodzenie z domu,  nieuczestniczenie w życiu społecznym i kulturalnym  Skutek: ON nie potrafią wchodzić w prawidłowe relacje z innymi, brak im nawyku dbania o siebie. Są bierne i wycofujące się.

Fundacja Aktywizacja Obniżona samoocena, niskie poczucie własnej wartości  Brak wiary we własne możliwości  Brak wiary w siebie,  brak im pozytywnego nastawienia, z góry nastawione są na porażkę  poczucie gorszego startu.  Skutek: nieumiejętność radzenia sobie ze stresem związanym z byciem ocenianym przez innych i tendencja do izolowania się.

Fundacja Aktywizacja Brak wytrwałości, „rzekome lenistwo”  Szkoła, praca to aktywności ujęte w ramy czasowe. Nadają życiu rytm, zmuszają do wykonania określonych czynności w określonym czasie. Ćwiczą dyscyplinę wewnętrzną, wytrwałość, systematyczność. Brak takich doświadczeń skutkuje niewykształceniem tych niezbędnych umiejętności.  Skutek: ON łatwo się zniechęcają, „odkładają” sprawy na bliżej nieokreśloną Przyszłość.

Fundacja Aktywizacja Brak samodzielności, zależność fizyczna i psychiczna od innych i współzależność  Traktowanie ON w rodzinie jak dziecko.  Sprawowanie permanentnej opieki przez rodziców przysłania im moment, gdy dziecko staje się dorosłą osoba, która może i powinna podejmować samodzielne decyzje.  Skutki: brak umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji,  Nieumiejętność organizowania własnej działalności,  brak wypracowanego mechanizmu „wprowadzania wiedzy w czyn”

Fundacja Aktywizacja Problemy z motywacją  Niską motywacja do pracy wynika z uwarunkowań psychologicznych i doświadczeń życiowych (wcześniejszych porażek).  Podjęcie działań (praca, szkolenia) związane są bardziej z potrzebami integracji społecznej czy samorealizacji niż z potrzebą zwiększenia umiejętności czy zdobycia nowych kwalifikacji.

Fundacja Aktywizacja Zanik motywacji  ON, które od dawna nie uczestniczyły w zorganizowanej długofalowej aktywności wymagającej zainwestowania pewnego wysiłku (praca, nauka w szkole, kursy), maja problem z utrzymaniem poziomu motywacji.  Systematyczne uczestniczenie w zajęciach sprawia im trudność.

Fundacja Aktywizacja Mała elastyczność, lęk przed zmianami  Niewielkie doświadczenia społeczne powodują, że nowe sytuacje (zmiana, przeszkoda) postrzegane są w kategorii zagrożeń.  Skutek: brak elastyczności w odnoszeniu się do zmiennych sytuacji.

Fundacja Aktywizacja Nierealistyczne, wygórowane oczekiwania  Niewielka wiedza o świecie  „serialowa” wizja rzeczywistości  Skutek: nierealistyczne, czasem wygórowane oczekiwania w stosunku do innych ludzi, często wręcz roszczeniowość.

Fundacja Aktywizacja Źródła „Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych” Publikacja zaadaptowana przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. „Wyrównywanie szans osób z niepełnosprawnością” Podręcznik metodyczny, Praca zbiorowa „Praca niepełnosprawnych - chęci i niechęci” Referat z konferencji „Miejsce osób chorych psychicznie na rynku pracy”