Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Fundacja Aktywizacja O mnie Tomasz Hardecki Akademia Pedagogiki Specjalnej, kierunek: Pedagog specjalny – komputerowe wspomaganie kształcenia. Ponad 5000 godzin przeprowadzonych szkoleń z ON od roku 1999.
Fundacja Aktywizacja Podstawowe zasady Zanim pomożesz – zapytaj. Sam fakt bycia niepełnosprawnym nie oznacza, że dana osoba potrzebuje pomocy. Bądź taktowny inicjując kontakt fizyczny. Unikaj dotykania wózka, skutera czy laski osoby niepełnosprawnej. Nie rób żadnych założeń. Osoby niepełnosprawne same najlepiej wiedzą co mogą zrobić a czego nie.
Fundacja Aktywizacja Podstawowe zasady GDY NIE WIESZ JAK NALEŻY POSTĄPIĆ przede wszystkim staraj się zachować w sposób naturalny, unikaj okazywania nadmiernego współczucia i nie próbuj pomagać więcej niż trzeba.
Fundacja Aktywizacja Wskazówki terminologiczne Mów „osoba niepełnosprawna” a nie „niepełnosprawny”, „osoby niepełnosprawne” a nie „niepełnosprawni”. Unikaj przestarzałych określeń takich jak „upośledzony” czy „kaleka” „inwalida narządu ruchu” czy „sprawny inaczej”. Mów osoba niesłysząca a nie „głuchy”.
Fundacja Aktywizacja Wskazówki terminologiczne Zamiast „przykuty do wózka inwalidzkiego” mów „osoba korzystająca z wózka”. Unikaj negatywnych określeń w stylu „cierpiący” czy „chory”, mów „osoba z epilepsją” zamiast „osoba cierpiąca na epilepsję” czy „osoba chora na epilepsję”.
Fundacja Aktywizacja Wskazówki terminologiczne Rozmawiając z osobami niepełnosprawnymi można swobodnie używać wyrazów idiomatycznych, np. można mówić: „dobrze było cię widzieć” albo „do zobaczenia” w stosunku do osoby niewidomej. Jeśli nie masz pewności, jakich słów używać – zapytaj.
Fundacja Aktywizacja Osoby niepełnosprawne ruchowo Nie pochylaj się nad osobą w wózku żeby uścisnąć komuś dłoń. Nie pchaj, ani nie dotykaj czyjegoś wózka. Witając się z osobą, która nie ma prawej ręki, uściśnij jej lewą.
Fundacja Aktywizacja Osoby niesłyszące. Zanim rozpoczniemy rozmowę z osobą niesłyszącą lub niedosłyszącą dowiedzmy się jaką formę komunikacji preferuje - czytanie z ruchu warg czy pisemną. Zanim zaczniesz mówić do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej, upewnij się że na ciebie patrzy.
Fundacja Aktywizacja Osoby niesłyszące. Jeżeli osoba niesłysząca lub niedosłysząca nie zrozumie któregoś zdania, nie powtarzaj go a ujmij to, co chcesz powiedzieć inaczej. Mów z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy. Mów wyraźnie.
Fundacja Aktywizacja Osoby niesłyszące. Jeśli nie rozumiesz, co mówi osoba niesłysząca lub niedosłysząca, poinformuj ją o tym. W razie czego napisz to, co chcesz powiedzieć na kartce. Nie ma potrzeby, żeby mówić głośno do osoby używającej aparatu słuchowego.
Fundacja Aktywizacja Osoby o odmiennym wyglądzie Jeżeli widzisz osobę, która wygląda inaczej, po prostu uśmiechnij się do niej.
Fundacja Aktywizacja Osoby z epilepsją (padaczką) Jeśli ktoś dostaje ataku padaczki, nic nie można zrobić, aby ten atak powstrzymać. Jeśli osoba ta przewróciła się, upewnij się, że jej głowa jest bezpieczna i czekaj, aż atak minie. Gdy atak minie, osoba ta może czuć się zawstydzona i przestraszona. Spróbuj zapewnić jej odosobnione miejsce, aby mogła się uspokoić.
Fundacja Aktywizacja WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ Specyficzne problemy w pracy z ON
Fundacja Aktywizacja Niskie umiejętności społeczne, mała liczba lub brak kontaktów społecznych Brak dostatecznego treningu społecznego, brak kontaktu z innymi ludźmi poza najbliższa rodzina, niewychodzenie z domu, nieuczestniczenie w życiu społecznym i kulturalnym Skutek: ON nie potrafią wchodzić w prawidłowe relacje z innymi, brak im nawyku dbania o siebie. Są bierne i wycofujące się.
Fundacja Aktywizacja Obniżona samoocena, niskie poczucie własnej wartości Brak wiary we własne możliwości Brak wiary w siebie, brak im pozytywnego nastawienia, z góry nastawione są na porażkę poczucie gorszego startu. Skutek: nieumiejętność radzenia sobie ze stresem związanym z byciem ocenianym przez innych i tendencja do izolowania się.
Fundacja Aktywizacja Brak wytrwałości, „rzekome lenistwo” Szkoła, praca to aktywności ujęte w ramy czasowe. Nadają życiu rytm, zmuszają do wykonania określonych czynności w określonym czasie. Ćwiczą dyscyplinę wewnętrzną, wytrwałość, systematyczność. Brak takich doświadczeń skutkuje niewykształceniem tych niezbędnych umiejętności. Skutek: ON łatwo się zniechęcają, „odkładają” sprawy na bliżej nieokreśloną Przyszłość.
Fundacja Aktywizacja Brak samodzielności, zależność fizyczna i psychiczna od innych i współzależność Traktowanie ON w rodzinie jak dziecko. Sprawowanie permanentnej opieki przez rodziców przysłania im moment, gdy dziecko staje się dorosłą osoba, która może i powinna podejmować samodzielne decyzje. Skutki: brak umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji, Nieumiejętność organizowania własnej działalności, brak wypracowanego mechanizmu „wprowadzania wiedzy w czyn”
Fundacja Aktywizacja Problemy z motywacją Niską motywacja do pracy wynika z uwarunkowań psychologicznych i doświadczeń życiowych (wcześniejszych porażek). Podjęcie działań (praca, szkolenia) związane są bardziej z potrzebami integracji społecznej czy samorealizacji niż z potrzebą zwiększenia umiejętności czy zdobycia nowych kwalifikacji.
Fundacja Aktywizacja Zanik motywacji ON, które od dawna nie uczestniczyły w zorganizowanej długofalowej aktywności wymagającej zainwestowania pewnego wysiłku (praca, nauka w szkole, kursy), maja problem z utrzymaniem poziomu motywacji. Systematyczne uczestniczenie w zajęciach sprawia im trudność.
Fundacja Aktywizacja Mała elastyczność, lęk przed zmianami Niewielkie doświadczenia społeczne powodują, że nowe sytuacje (zmiana, przeszkoda) postrzegane są w kategorii zagrożeń. Skutek: brak elastyczności w odnoszeniu się do zmiennych sytuacji.
Fundacja Aktywizacja Nierealistyczne, wygórowane oczekiwania Niewielka wiedza o świecie „serialowa” wizja rzeczywistości Skutek: nierealistyczne, czasem wygórowane oczekiwania w stosunku do innych ludzi, często wręcz roszczeniowość.
Fundacja Aktywizacja Źródła „Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych” Publikacja zaadaptowana przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. „Wyrównywanie szans osób z niepełnosprawnością” Podręcznik metodyczny, Praca zbiorowa „Praca niepełnosprawnych - chęci i niechęci” Referat z konferencji „Miejsce osób chorych psychicznie na rynku pracy”