Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Advertisements

Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
WSPÓŁPRACA POLICJI ZE SZKOŁĄ, RODZICAMI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wychowanie Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZKOŁA jest miejscem, w którym powinny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości wszystkich.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Działania interwencyjne podjęte kroki
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
WYBRANE FORMY WSPÓŁPRACY POLICJI Z PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Działalność szkoły w świetle prawa
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Sytuacje kryzysowe w szkole
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIELETNICH ZA CZYNY KARALNE I PRZEJAW DEMORALIZACJI
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KOMENDA POWIATOWA POLICJI w Mońkach KOMENDA POWIATOWA POLICJI w Mońkach Zespół ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii Sekcji Prewencji Działania.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
Działania interwencyjne podjęte kroki
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI i MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ i DEMORALIZACJĄ DZIAŁDOWO PAŹDZIERNIK 2013 R.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
ZROZUMIEĆ SZKOŁĘ Samorządowe Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kożuchowie r.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi Kielce, 22 października 2009 roku

Do ustawowych zadań Policji należy inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie przestępczości i patologiom społecznym oraz współdziałanie w tym zakresie z przedstawicielami administracji publicznej, instytucjami i organizacjami społecznymi, a więc również ze szkołą.

Wybrane uregulowania prawne dot. realizowanych działań profilaktycznych Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej”; Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży; Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2006-2010; Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2006 – 2010; Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006 – 2010; Narodowy Plan Działań na Rzecz Dzieci i Młodzieży 2004 – 2012 „Polska dla Dzieci” i Narodowa Strategia Działań na Rzecz Młodzieży na lata 2008-2013; Krajowy Plan Działań Przeciwko Handlowi Ludźmi na lata 2009-2010; Krajowy Program Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV na lata 2007-2011.

Obszar działań w ramach programu „Razem Bezpieczniej” Bezpieczeństwo w szkole ograniczenie liczby przestępstw i wykroczeń w szkołach i ich otoczeniu, natychmiastowa reakcja na przypadki zaistniałej przemocy.

Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości Wśród Dzieci i Młodzieży Cele Programu: usprawnienie i zwiększenie trafności oraz skuteczności oddziaływań szkoły w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją wypracowanie metod współpracy szkoły z Policją. Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją.

UWAGA Policja powinna być wzywana do szkoły w sytuacjach, o których mowa w "Procedurach (...)" albo, gdy wyczerpane zostaną środki możliwe do zastosowania przez szkołę w określonej sytuacji, w których obecność policji jest konieczna, każda, dotycząca uczniów wizyta policjanta w szkole, powinna być wcześniej zasygnalizowana dyrektorowi, lub uzgodniona z innym pracownikiem szkoły.

Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, ma społeczny obowiązek zawiadomienia o tym rodziców/opiekunów, szkoły, sądu rodzinnego, policji. Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu czynu karalnego przez nieletniego, ma społeczny obowiązek zawiadomić sąd rodzinny lub policję. (Art. 4 u.p.n.)

Dyrektor szkoły ma obowiązek prawny zawiadomienia organów ścigania o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu. Nie dopełniając tego obowiązku ponosi on odpowiedzialność karną (Art. 231 k.k.)

Podstawy prawne stosowanych procedur: 1) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U. z 1982 r. Nr 35 poz. 228 z p. zm. - tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109 z / oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /. 2) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1231/ 3) Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. z 2005 r. Nr  179, poz. 1485/. 4) Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz. U. z 2002 r., Nr 7 poz. 58 z późn. zm./ 5) Zarządzenie Nr 590 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 października 2003 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich. 6) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm./ 7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz. 226/.

Postępowanie nauczyciela wobec ucznia - sprawcy czynu karalnego/przestępstwa niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły, ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia, przekazanie sprawcy (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi szkoły, lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę, powiadomienie rodziców ucznia-sprawcy, niezwłoczne powiadomienie Policji również w przypadku, gdy sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana, zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa, lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich Policji.

Postępowanie nauczyciela wobec ucznia - który stał się ofiarą czynu karalnego udzielenie pierwszej pomocy (przedmedycznej), bądź zapewnienia jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza w przypadku kiedy ofiara doznała obrażeń, niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły, powiadomienie rodziców ucznia, niezwłoczne wezwanie Policji w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia, w przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych, innych niebezpiecznych substancji lub przedmiotów, należy zapewnić bezpieczeństwo przebywającym na terenie szkoły osobom, uniemożliwić dostęp osób postronnych do tych przedmiotów i wezwać Policję - tel. 997 lub 112.

Postępowanie nauczyciela podejrzewającego, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków : powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy, odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie. wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej. powiadamia rodziców ucznia-sprawcy, zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji - decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu dyrektorem szkoły/placówki.

Postępowanie Dyrektora, gdy na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków: zawiadamia Policję, gdy rodzice ucznia odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat, ma obowiązek powiadomienia o tym Policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego, jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, ma obowiązek powiadomienia Policji, gdy na terenie szkoły uczeń, który ukończył 17 lat spożywa alkohol. Czyn ten wyczerpuje znamiona wykroczenia z art. 43 ust. 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Postępowanie nauczyciela podejrzewającego, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk: ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Czynności te winien wykonać w obecności innej osoby (wychowawcy, pedagoga, dyrektora). Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla Policji, powiadamia dyrektora szkoły o swoich spostrzeżeniach a rodziców/opiekunów ucznia wzywa do natychmiastowego stawiennictwa, po dobrowolnym wydaniu przez ucznia substancji, zabezpiecza ją i przekazuje bezzwłocznie do jednostki Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami, w przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.

Postępowanie nauczyciela znajdującego na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk: zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji. W zakresie działań pedagogicznych próbuje ustalić, do kogo należy znaleziona substancja, powiadania o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, wzywa Policję, po przyjeździe Policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i informacje dotyczące szczegółów zdarzenia. 

Metody współpracy szkoły z policją W ramach długofalowej pracy profilaktyczno - wychowawczej szkoła i  policja utrzymują stałą, bieżącą współpracę w zakresie profilaktyki zagrożeń. Koordynatorami współpracy powinni być: pedagog/psycholog szkolny/koordynator ds. bezpieczeństwa oraz specjalista ds. nieletnich i patologii właściwej jednostki policji. Do współpracy ze szkołą zobowiązany jest także dzielnicowy, w rejonie którego znajduje się szkoła/placówka. Pracownicy szkoły wyznaczeni do współpracy z policją, specjaliści ds. nieletnich i patologii oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu, by móc na bieżąco wymieniać informacje i rozwiązywać problemy związane z bezpieczeństwem i dobrem uczniów.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, z dnia 31 stycznia 2003 roku § 9 - zobowiązuje placówki oświatowe do podejmowania działań interwencyjnych polegających na powiadomieniu rodziców i Policji w sytuacjach kryzysowych § 10 – zobowiązuje placówki oświatowe do opracowania strategii działań wychowawczych i interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży

Formy współpracy policji ze szkołą: spotkania pedagogów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów szkół ze specjalistami ds. nieletnich i patologii, podejmujące tematykę zagrożeń przestępczością oraz demoralizacją dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym, spotkania tematyczne młodzieży szkolnej z udziałem policjantów m.in. na temat odpowiedzialności nieletnich za popełniane czyny karalne, prawnych aspektów narkomanii, wychowania w trzeźwości, na temat zasad bezpieczeństwa, zachowań ryzykownych oraz sposobów unikania zagrożeń, kreowanie właściwych postaw, spotkania policjantów z rodzicami uczniów – m.in. edukacja prawna, rozmowy profilaktyczne w związku z nienależytym sprawowaniem opieki nad dzieckiem, informowanie policji o zdarzeniach na terenie szkoły wypełniających znamiona przestępstwa/wykroczenia, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży, niezwłoczne reagowanie na każdy sygnał o przypadkach przemocy szkolnej, wspólny udział - szkoły i policji w lokalnych programach profilaktycznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom oraz zapobieganiem demoralizacji i przestępczości nieletnich, wypracowanie skutecznych metod działania.

Oczekiwane efekty współpracy policji i szkoły ograniczenie przemocy i przestępczości, rozpoznanie negatywnych zjawisk, obniżenie poziomu strachu i agresji, podniesienie poziomu bezpieczeństwa, wzrost prestiżu szkoły i policji w społeczeństwie.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach podinsp. Bożena Bielaszka