Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Zarządzania
Advertisements

BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
Socjologia kultury dr Barbara Przywara.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
M. Skotnicki Środowisko a rozwój społeczno-gospodarczy Grzegorz Łach, Aleksander Tittenbrun, Wojciech P. Wilczewski.
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Kulturowe podstawy życia społecznego
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Kulturapojęcie i problem
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Materializm a idealizm
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
Prawo do udziału w życiu kulturowym
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
XII wyjazdowe spotkanie klubu MBA - 20/21 czerwca 2009 Bukowina Tatrzańska Poszukiwanie kultury, czyli, XII kulturalne :) spotkanie wyjazdowe Klubu MBA.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Naród i postawy wobec narodu
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
…– myślę o najbliższych
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Teoria i praktyka kształcenia
Harmonia i ład społeczny
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Teorie jako struktury –
Sposoby komunikacji.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Ustrój administracji publicznej
Po co sie komunikowac?  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Kultura zachowania i słowa
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Metody Komunikacji.
Etyka Patrycja Zalewska.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Metoda WebQuest.
KLASA Społeczno-prawna
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona

KULTURA JAKO POJĘCIE WARTOŚCIUJĄCE Do kultury tradycyjnie zaliczano korzystne dla praktyki urządzenia i wynalazki, aprobowane zasady moralne i obyczaje akceptowane w danym kręgu. Zgodnie z takim poglądem do kultury należy tylko to, co jest oceniane pozytywnie, „właściwe” i „stosowne” zachowanie, dobre maniery, wychowanie, wykształcenie, wiedza i sztuka. To, co odbiega od aprobowanych reguł, nawet jeśli jest szeroko rozpowszechnione i typowe dla całych społeczeństw lub kręgów społecznych jest z kultury wyłączone, „niekulturalne” W świadomości potocznej, publicystyce, debatach politycznych i naukowych pojawia się problem oceny kultur i ich porównywania. Pojawiają się tutaj rozmaite stereotypy wynikające z etnocentryzmu, trudno też proponować jakieś uniwersalne kryteria umożliwiające podobne porównania. Istotna staje się też refleksja nad stanowiskiem skrajnie relatywistycznym, reprezentowanym przez postawę postmodernistyczną.

KULTURA JAKO PRODUKT SPOŁECZNY Współczesne rozumienie kultury odrzuca z jednej strony ostrą opozycję między nią a naturą, z drugiej – eliminując pogląd o metafizycznej genezie kultury – związano jej powstawanie z genetycznie określonymi ludzkimi właściwościami. Kultura nie jest zarazem indywidualnym wytworem człowieka, lecz produktem współżycia ludzi, ich wzajemnych relacji w życiu zbiorowym, a trwając przez pokolenia może się rozwijać i wzbogacać w procesie międzypokoleniowej transmisji. „Źródła kultury pochodzą z natury gatunku ludzkiego, ale jej rozwój historyczny oddala poszczególne pokolenia coraz bardziej od tych źródeł, a dystansu tego nie da się pokonywać indywidualnym wysiłkiem. Człowiek z natury jest zdolny do tworzenia i przyjmowania kultury, ale dopiero za sprawą wychowania dokonuje się jego wprowadzenie do udziału w osiągniętym już dorobku kultury. To drugie narodziny człowieka – jego narodziny w kulturze” (A. Kłoskowska)

DEFINICYJNE PROBLEMY KULTURY Edward Tylor (1871): Kultura lub cywilizacja jest to złożona całość obejmująca wiedzę, wierzenia, sztukę, prawo, moralność, obyczaje oraz wszystkie inne zdolności i nawyki nabyte przez człowieka jako członka społeczeństwa Stefan Czarnowski: kultura jest zobiektywizowanym dorobkiem wspólnym szeregowi grup społecznych i dzięki swojej obiektywności zdolny rozszerzać swój zasięg w czasie i przestrzeni. Podstawowym czynnikiem kształtującym kulturę jest ludzka praca Ralph Linton: „Kultura jest konfiguracją wyuczonych zachowań i ich rezultatów, których elementy są podzielane (wspólne) i przekazywane przez członków danego społeczeństwa”

DEFINICYJNE PROBLEMY KULTURY (2) Już Johann G. Herder pisał, iż „Nie ma nic bardziej nieokreślonego niż kultura” Alfred Kroeber i Clyde Kluckhohn w pracy „Kultura. Krytyczny przegląd jej koncepcji i definicji” podali 178 określeń kultury, dzieląc wszystkie definicje na sześć typów: opisowo-enumeracyjny historyczny genetyczny normatywny psychologiczny strukturalny

DEFINICYJNE PROBLEMY KULTURY (3) typ opisowo-enumeracyjny: definicje zaliczane do niego w członie definiowanym (definiens) zawierają wyliczenie (enumerację) lub opis (deskrypcję) tego, co stanowi kulturę (definiendum) Schemat takich definicji: KULTURA to A+B+C+D…