Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Advertisements

NOWOCZESNY SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA PAŹDZIERNIKA.
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA kwietnia 2013.
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
Mediacje pracownicze
Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Prawa i obowiązki ucznia.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
OBOWIĄZKI UCZNIA.
PRAWA UCZNIA.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Problemy wychowawcze szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
w praktyce pedagogicznej
Współpraca w naszej szkole
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkolny system wychowawczy
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKREGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW CIECHOCINEK LUTEGO 2007r.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Zawód mediator – alternatywą dla pedagoga Urszula Wirkus III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych.
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Ochrona konsumenta usług bankowych
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Życie społeczne jednostki
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Zasady etyki prawniczej
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Szkolny plan zachowania
Promowanie praw dzieci
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
SPOSOBY NA ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Anna K. Duda Barbara Binduga
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów Konferencja szkoleniowa Wdrożenie programu „ Bliżej prawa” 20 Kwietnia 2004

Nieznajomość prawa szkodzi „ Powiedz mi , a może posłucham ,naucz mnie ,a może zapamiętam ,włącz mnie a zrobię ” Postępowanie mediacyjne oznacza naprawę tego wszystkiego , co tylko da się naprawić. Oznacza sprawiedliwość naprawczą, w której liczą się zadośćuczynienie, przeproszenie , przebaczenie tzn. także uczucia ludzi i ich emocje . W sprawiedliwości naprawczej najważniejszy jest proces, jaki zachodzi między sprawcą a ofiarą.

Mediacja Postępowanie mediacyjne to dobrowolne i poufne porozumiewanie się stron znajdujących się w konflikcie w obecności bezstronnej i neutralnej trzeciej osoby - mediatora. „ Kodeks etyki mediatora”

Mediacja Rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich ,problemów i sporów powinno odbywać się drogą negocjacji kompromisu ,porozumienia ,konsensusu . Instytucja mediacji w prawie karnym istnieje niecałe 30 lat. W naszym kraju, faktycznie , jako eksperymentalny program w sprawach o czyny karalne od 1996 roku, a formalnie została włączona do ustawy z 26 października 1982 roku ,przy czym zaczęła obowiązywać od wydania rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 roku.

Przyczyny konfliktów w szkole Uczeń - Uczeń Odmówienie odpisania pracy domowej Brak pomocy na klasówce Rywalizacja o sympatię osób Brak umiejętności rozwiązywania konfliktów za pomocą słów Odmienność poglądów ,brak tolerancji dla inności pochodzenie, różnica wieku Zazdrość, bezmyślność, nuda, obmawianie, kierowanie się pierwszym impulsem, Wyłudzanie pieniędzy Zła tradycja fali Brak jasno określonych zasad korzystania z procedur i reguł organizacyjnych Uprzywilejowanie jednostki lub grupy kosztem innych Używanie substancji psychoaktywnych Brak satysfakcji w szkole rekompensowany chęcią zaimponowania grupie rówieśniczej

Przyczyny konfliktów Uczeń - Nauczyciel Poczucie niesprawiedliwości z powodu słabo umotywowanej oceny, ocen z tzw. błahych powodów Brak jasno określonych zasad WSO – wewnętrzna potrzeba nagradzania „Zmuszanie ‘’do wycieczek Słaba komunikacja Przeświadczenie o dyskryminacji, dyskryminacja rzeczywista/ religijna, płci / Poczucie ośmieszenia w wyniku komentarza nauczyciela, „spisanie na straty” ,brak ostatniej szansy Osobowe cechy nauczyciela / nauczyciel – przyjaciel/ Sugerowanie się wyglądem ucznia Przyzwyczajenie Nauczyciela do słabych wyników ucznia Brak życzliwości, nieufność wobec podawanych powodów

Nauczyciel - Uczeń Słabe wyniki w nauce ,opuszczanie zajęć Brak kultury /forma wypowiedzi , słownictwo, przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji, mała aktywność, okazywanie złości / Rażące naruszenie regulaminu /wzgl. bezpieczeństwa, nieposłuszeństwo

Uczeń - Rodzice Nieposłuszeństwo ,brak szacunku Słabe wyniki w nauce ,nieadekwatne do oczekiwań, słaba praca Późne powroty do domu Niewłaściwe towarzystwo Brak pomocy w zajęciach domowych Strój Patologie

Kodeks etyki mediatora Mediator w swojej pracy powinien kierować się ZASADAMI DOBRA STRON tzn. : 1.FACHOWOŚCI –obowiązuje go nabywanie wiedzy i umiejętność posługiwania się posiadaną wiedzą zgodnie z dobrem i interesami obu stron

Kodeks mediatora 2.DOBROWOLNOŚCI –dobrowolna zgoda stron na mediację musi zostać wyrażona na początku pierwszego spotkania .Strony powinny zostać poinformowane ,że mogą wycofać się na każdym etapie postępowania. Nie wolno wywierać na nie żadnej presji, aby zgodziły się na mediację. Warunek pełnej dobrowolności jest bezwzględny; odróżnia to mediacje od sądu i arbitrażu.

Kodeks etyki mediatora 3. BEZSTRONNOŚCI – Strony w mediacji mają równe prawa i powinny być traktowane jednakowo z zachowaniem godności i szacunku. Niedopuszczalne jest aby mediator pozostawał ze stronami w stanie pokrewieństwa lub jakichkolwiek innych związkach.

Kodeks etyki mediatora 4.NEUTRALNOŚCI – wobec przedmiotu sporu. Mediator nie narzuca stronom własnych rozwiązań , nawet gdy – jak sądzi –byłyby najlepsze.

Kodeks etyki mediatora 5.POUFNOŚCI- wszystko co się dzieje w czasie prowadzenia mediacji jest poufne i nie może być przekazywane żadnej instytucji lub osobie prywatnej. Dokumentacja przechowywana w związku z prowadzonymi mediacjami musi być zabezpieczona przed osobami niepowołanymi. W przypadku poważnych przestępstw mediator powinien poinformować odpowiednie organy.

Kodeks etyczny mediatora 6. BEZINTERESOWNOŚCI – mediator nie może czerpać żadnych korzyści materialnych z tego co jest przedmiotem negocjacji między stronami . Nie może mieć także żadnego osobistego interesu z faktu zawarcia ugody czy sposobu i form w jakich zostanie zawarta.

Kodeks etyczny mediatora 7.AKCEPTOWALNOŚCI – mediator powinien być zaakceptowany przez strony – reguły i procedury muszą być podane na początku negocjacji.

Kodeks etyki mediatora 8. SZACUNKU –mediator dba o zapewnienie bezpiecznych warunków rozmów. Mediacja powinna być prowadzona w odpowiednim tempie w czasie wyznaczonym przez możliwości i życzenia stron. Musi zapewnić SATYSFAKCJĘ PROCEDURALNĄ /WŁAŚCIWY SPOSÓB PROWADZENIA MEDIACJI /,MERYTORYCZNĄ /ZADOŚĆUCZYNIENIE / I PSYCHOLOGICZNĄ /POCZUCIE AUTORSTWA STRON WOBEC OSIĄGNIĘTEGO ROZWIĄZANIA I LEPSZE SAMOPOCZUCIE PO PRZEPROWADZONEJ MEDIACJI.

Kto może zostać mediatorem Rozporządzenie MS z dnia 13 czerwca 2003 r. Kwalifikacje moralno – etyczne : Uczciwość i bycie godnym zaufania Umiejętność koncentrowania się , skupienia Łatwość w nawiązywaniu kontaktu z innymi , otwartość Umiejętność aktywnego słuchania Umiejętność okazywania szacunku innym Cierpliwość Tolerancja Życzliwość Działanie bez przemocy

Mediator – rozporządzenie Osoba godna zaufania Posiada obywatelstwo polskie i korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich Ukończyła 26 lat Nie była karana za przestępstwo umyślne Posiada umiejętności likwidowania konfliktów oraz wystarczającą wiedzę oraz daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków Została wpisana do wykazu sądów okręgowych