1. „Bezpieczeństwo” Uczeń przed podjęciem jakichkolwiek działań ratowniczych musi zadbać o własne bezpieczeństwo, czyli rozejrzeć się wokół i zobaczyć czy nic mu nie grozi (np. czy nie ma ostrych przedmiotów, czy nie ma w pobliżu źródła ognia, czy nie nadjeżdża samochód, czy nie ma kabli w których płynie prąd itp.) Jeśli czuje się zagrożony, musi wołać o pomoc i szukać jej u osoby dorosłej. Nie podejmuje bezpośredniej akcji ratowniczej. Hasło: Nie pomożesz nikomu, jeśli tobie coś się stanie! 2. „Krwotok z nosa” Podczas krwotoku z nosa poszkodowanego należy posadzić z głową pochyloną do przodu. Nie odchylamy głowy do tyłu. Poszkodowany powinien oddychać ustami oraz wydmuchać zawartość z nosa. Uciskamy nos tuż poniżej części kostnej. Do czoła i karku przykładamy zimne okłady. Jeżeli krwotok jest masywny, nie ustępuje, trwa dłużej niż 30 minut, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem. Hasło: Nie odchylaj głowy do tyłu!
3. „Zranienia” Każda rana powoduje ból, krwawienie i możliwość zakażenia. Każdą ranę pozostawiamy w stanie, w jakim ją zastaliśmy, przykrywając jedynie możliwie szybko jałowym materiałem opatrunkowym. Nie nakładamy na ranę waty, ligniny, chusteczki higienicznej, itp. W czasie opatrywania ranny powinien leżeć lub co najmniej siedzieć. Przesiąkniętego opatrunku nie ściągamy, a jedynie nakładamy nowy opatrunek na wierzch i bandażujemy. Hasła: Rany nie wolno dotykać ani przemywać (wyjątek stanowią oparzenia termiczne i chemiczne)! Nie wolno usuwać ciał obcych tkwiących w ranie, gdyż zapobiegają krwawieniu!
5. „Wzywanie pomocy” Uczeń uczy się jak powinien prawidłowo i szybko wezwać pomoc. Jeżeli w pobliżu znajdują się osoby dorosłe, to natychmiast zawiadamia je o zaistniałym wypadku. Jeżeli w pobliżu nie ma osób dorosłych musi zadzwonić po pomoc lub udzielić jej sam. Numery alarmowe: Policja 997 Straż pożarna 998 Pogotowie 999 Jednolity nr alarmowy UE 112 Meldunek o wypadku powinien zawierać następujące dane: Przedstaw się i powiedz ile masz lat. Powiedz, że w pobliżu nie ma żadnej dorosłej osoby. Powiedz, gdzie się znajdujesz. Powiedz, co się stało (np. sąsiad spadł z drabiny, jest wypadek samochodowy). Powiedz, dlaczego potrzebujesz pomocy. Hasła: Uważnie słuchaj, co mówi osoba, z którą rozmawiasz przez telefon! Spokojnie odpowiadaj na każde pytanie, które ci zadaje! Nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki!
„Burza mózgów” – jak pomóc gdy ktoś się skaleczy. Prezentacja apteczki i jej zawartości
Rozsypanka obrazkowa- „ Co tu nie pasuje?”. Dzieci podzielone na grupy mają wybrać obrazki które nie pasują do zawartości apteczki.
Scenki sytuacyjne „Udzielamy pierwszej pomocy”. Sytuacja 1: Mama Oli prasuje. Nagle dzwoni telefon. Mama stawia bezpiecznie żelazko i idzie odebrać telefon. Pod nieobecność mamy Ola podchodzi do deski i sprawdza palcem, czy żelazko jest naprawdę gorące. Oparzyła się i zaczyna płakać.( W jaki sposób należy Oli udzielić pierwszej pomocy?)
Sytuacja 2: Dzieci biegają po ogrodzie. Nagle Franek potknął się o korzeń, upadł i zdarł kolano. (Co należy zrobić?)
Sytuacja 3: Dziewczynki skaczą przez skakankę. Nagle Krysi zaczyna lecieć krew z nosa. (Jak musimy postąpić?)
Karty pracy – kolorowanie obrazków- apteczki