Czy płeć jest ważna?  W sensie psychologicznym? Jak brzmi pierwsze nasze pytanie gdy rodzi się dziecko?  W sensie filozoficznym? Na marginesie tradycyjnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

C.R.A.Z.Y reż. Jean-Marc Vallée Kanada 2006
Wykład I Co to jest socjologia?.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Konstruktywizm.
Filozofowie analityczni
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Język angielski na lekcjach historii
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Pytania problemowe do wykładów 1-7
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Ideologia, krytyka ideologii
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Duże dzieci – wielkie sprawy
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
Wprowadzenie do studiów kulturowych
Stereotypy wykład.
Socjologia kultury 5LBD i 5 LBD-GK Leszek Baran
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Zadawanie pytań.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Filozoficzno-Teologiczne
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Komunikacja międzyludzka
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Wykład I: Pytania o logikę
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
KLASA Społeczno-prawna
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Współczesne kierunki polityki społecznej
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Czy płeć jest ważna?  W sensie psychologicznym? Jak brzmi pierwsze nasze pytanie gdy rodzi się dziecko?  W sensie filozoficznym? Na marginesie tradycyjnych rozważań nad podmiotem, który ma być neutralny względem płci. o W sensie kulturowym? Wydaje się być wszechobecna i skomercjalizowana.

NAJWAŻNIEJSZY ELEMENT TOŻSAMOŚCI? One day I’ll grow up, I’ll be a beautiful girl But for today I am a child, for today I am a boy

PŁEĆ CZYNI RÓŻNICĘ ! Royal Society of London (1660) Parisian Académie Royale des Sciences (1666) Akademie der Wissenschaften (1700)

KOBIETY STANOWIĄ POŁOWĘ POPULACJI NA ŚWIECIE WYKONUJĄ 2/3 PRZEPRACOWANYCH GODZIN NA ŚWIECIE ZARABIAJĄC 10% CAŁEGO ŚWIATOWEGO DOCHODU, POSIADAJĄ MNIEJ NIŻ 1% ŚWIATOWEJ WŁASNOŚCI

Co to jest teoria feministyczna? Dotycząca kobiet, poszerzona o aspekt kobiecy, problematyz ująca kobiecoś ć …

Tło badawcze Perspektywa białego, piśmiennego bogatego człowieka zachodniego świata!

Dręczące pytania:  Dla jakich kobiet formułuje się projekt emancypacyjny?  O kim mówimy, mówiąc o kobietach?  Kogo chcemy uwolnić i od czego?

opresja Szeroko rozumiany system powiązanych ze sobą sił, zależności i barier, który: 1) Organizuje ludzi w uprzywilejowane grupy oraz grupy podrzędne i marginalizowane. 2) Utrzymuje swoich członków przez systematyczne blokowanie i penalizowanie ich działań.

Bariery: prawo, zwyczaje, wartości, praktyka, presja społeczna itd. To bardzo miłe iść razem na spacer, nie uważasz?

opresja  Późno-nowoczesny dyskurs nauk społecznych  Psychologia stereotypów i uprzedzeń (zinternalizowanie)  Socjologia inności  Kategoria INNEGO w filozofii

opresyjne Wydarzenia, działania i idee, które wyrażają wzorce powyższego systemu…  np. opresyjny jest nie tyle sam fakt ciąży i posiadania dziecka, ile jego patriarchalny kontekst (A. Rich)

dyskryminacja  Pojęcie socjologiczne odnoszące się do traktowania osoby lub grupy według jej przynależności klasowej, kategorialnej, płciowej itd.  Zachowanie w stosunku do powyższych, które polega na wykluczeniu i niedopuszczaniu do możliwości, które są dostępne innym grupom.

dyskryminacja Ma charakter nielegalny, kiedy nie istnieją sensowne, wiarygodne, uzasadnione podstawy do postępowania dyskryminacyjnego. Do 1970 w USA wszelka dyskryminacja dotycząca płci była uznana za sensowną!

Dyskryminacja : discriminatio Nancy Chodorow Sensowne odróżnianie jest potrzebne! Judith Butler Pojęcie różnic opartych na płci jest społecznie skonstruowane i funkcjonuje jako założenie dyskryminujące!

Seksizm Pojęcie wprowadzone w późnych latach 60tych na określenie tych wzorców społecznych, politycznych, językowych czy wzorców działania, które wyrażały przekonanie, że kobiety mają niższą pozycję a mężczyźni wyższą, pierwszorzędną.

Seksizm w języku Leksykon danego języka oparty jest na strukturze, która zorganizowana jest w taki sposób, by gloryfikować to, co męskie, a ignorować, trywializować lub poniżać to, co kobiece! (za Cheris Kramarae)

Nazywanie Ci, którzy mają władzę nazywania świata, mają wpływ na to, jaka jest rzeczywistość. Doskonała figura kobiety:  Pełne ciało  Pusta głowa

Seksizm na poziomie językowym  Dotyczący treści przekazu językowego.  Rodzaju aktu językowego, sposobu wypowiadania się.  Podmiotu, który się wypowiada.

Sex/gender Gender w odróżnieniu od sex (płci) ma określać rolę społeczną opartą na płci biologicznej. Simone de Beauvoir: genre

Pojęcia logocentryzm fallocentryzm fallogocentryzm

Kłopotliwy logos Co zrobić z logosem? Jak go zinterpretować? Mitologia słowa, rozumu, racji i prawdy. Mitologia języka jako neutralnego i niewinnego medium

fallogocentryzm To, co męskie jako główny punkt odniesienia, jedyne źródło ważności i autorytetu. To, co kobiece jest definiowane jedynie w odniesieniu do tego, co męskie, najczęściej jako brak męskości. Od fallus, o którym zakłada się, ze jest jedynym znaczącym organem seksualnym.

fallogocentryzm ujęcie partykularne: Uprzywilejowanie tego, co męskie w konstruowaniu „znaczących” (np. pismo versus mowa, Platon versus Derrida)…

Fallogocentryzm a podmiot Logika zachodniego myślenia oparta na poszukiwaniu istoty i tożsamości. Sprzeciw wobec negacji, różnicy (różnicowaniu), braku tożsamości.

Przykład 1 Historii seksualności sformułowania: „każdy", „zwykli ludzie", „człowiek", „Grecy", „jednostka", „podmiot pragnienia”

Przykład 2 W psychoanalizie: Jednolite ja symbolizowane jest przez fallusa i wiąże się z koniecznością odseparowania się od matki (a tym samym od powiązań z innymi także).

Konsekwencje uniwersalizacji Jednostronne myślenie o podmiocie (przez pryzmat logosu).

Konsekwencje uniwersalizacji Ograniczenie elementów, które kształtują podmiotowość. (Płeć może także mieć charakter ograniczający!)

Konsekwencje uniwersalizacji Wykluczenie wszystkiego co nie- racjonalne, szalone, niezrozumiałe.

Konsekwencje uniwersalizacji Zamknięcie się na doktryny podważające status podmiotu.

O czym będzie mowa:  Mnogość teorii (I, II, III fala) + film  Mizoginia filozofii  Simone de Beauvoir (klasyka)  Adrienne Rich (macierzyństwo)  Donna Haraway (cyborg)  Feministyczna filozofia nauki  Rosi Braidotti (nomadyzm)  Susan Bordo (ciało osaczone kulturą)  Judith Butler (płeć, której nie ma)