Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Advertisements

ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Wolff Katarzyna Zasięg książki w Polsce, czyli co czytelnicy i nabywcy książek mają do powiedzenia bibliotekarzom.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
DZIAŁ : Literatura młodzieżowa
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
W ŚWIECIE POWIEŚCI PRZYGODOWEJ
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Czytelnictwo literatury popularnonaukowej uczniów korzystających ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu Oprac. Anna.
Książki dla małych i dużych, chętnych i opornych
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
Wypożyczalnia Kto czyta, nie błądzi.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy autorytety są nam potrzebne
Dni otwarte Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków 2013.
Biblioteka szkolna.
Organizacja wspomagania szkół
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
UDZIAŁ MŁODYCH W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM. PROBLEM OBECNEJ POLITYKI OCZAMI MŁODYCH.
Medialna rzeczywistoŚĆ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
8-15 Maja Tydzień Bibliotek. Hasło Tygodnia Bibliotek brzmi: „CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA”
dr hab. prof. UŁ Mariola Antczak
Projekt edukacyjny: Lektury dwóch pokoleń – książki, które czytają nastolatki i ich rodzice Termin realizacji: I 2014 – VI 2014 Zespół projektowy: Cezary.
Jak dobierać książki do biblioteki dla dzieci
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Aplikacje książkowe dla dzieci: między literaturą a grą.
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
1. Jaka jest wielkość księgozbioru w twoim domu?.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Działania promujące czytelnictwo
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Innowacja pedagogiczna
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Tablica poświęcona poległym żołnierzom.
Ulubione książki z dzieciństwa naszych dziadków. Promowanie czytelnictwa Uczniowie klasy IV i V, biorący udział w projekcie „Szkoła z klasą”, zdecydowali.
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
Czyteliada, czyli jak propagować czytelnictwo Szkoła z klasą 2.0.
PROGRAM KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ. Startujemy – październik 2015 Realizację Programu rozpoczęliśmy od zakupów książek, które bardzo szybko zostały opracowane.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnienie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Raport ewaluacyjny opracowany przez zespół w składzie:
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Międzypokoleniowe projekty lokalne
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Album fotograficzny Sprawozdanie z wykonania zadania nr 3
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
...czyli krótki przewodnik o tym jak korzystać z Biblioteki
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Obserwatorium kultury
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH PAŹDZIERNIK 2017
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
„Czytajmy, bo czytanie jest drugim życiem.” Ignacy Krasicki
DZIAŁ : Literatura młodzieżowa
Zapis prezentacji:

Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014 Projekt edukacyjny: Lektury dwóch pokoleń – książki, które czytają nastolatki i ich rodzice Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014 Opracowanie projektu: Karolina Figurska Opiekun: Krzysztof Łupiński

WNIOSKI 1. Zestawienie ilościowe odbioru szkolnych lektur przez dwa pokolenia czytelników - młodzież gimnazjalną i rodziców pokazuje znaczące zmiany. Okazuje się, że to, co dla starszego pokolenia jest żelazną, pamiętaną pozycją, może być mniej chętnie czytane, np. "W pustyni i puszczy" H. Sienkiewicza" lub jest wręcz zapomniane przez młodego czytelnika, np. „Dywizjon 303" A. Fiedlera.

2. Wspólne kanony lektur budują między-pokoleniową więź, jednak wraz z ich zmianą przemianie ulega także pamięć historyczna, pokoleniowa. Jest ona jednym z warunków istnienia tej więzi, niezwykle ważnym dla tożsamości grupowej (narodowej, społecznej).

3. Rodzice, czytając inne książki niż młodzież, posługują się nieco innymi wzorami kultury – innym kodem językowym znaków i symboli. Pokazuje to, jak ważne jest czytelnictwo – może oddalać lub zbliżać, umożliwiać lub utrudniać międzypokoleniową rozmowę.

4. Spośród 15 pozycji książkowych spoza listy lektur szkolnych, wytypowanych jako najczęściej czytane przez gimnazjalistów i ich rodziców, tylko dwie są zbieżne. Są to: aktualny bestseller „Igrzyska śmierci” i powieść „Buszujący w zbożu". Z zestawienia wynika, że rodzice raczej nie wybierają nowości wydawniczych, ale zdecydowanie częściej sięgają po sprawdzone pozycje klasyczne. Młodzież z kolei raczej do takich lektur nie sięga. Literatura w tym zakresie nie służy integracji. Z badania wynika, że gimnazjaliści czytają w zasadzie odrębną literaturę.

5. Największe zainteresowanie wśród młodzieży wzbudzają książki przygodowe, fantasy, historyczne i science - fiction. Najchętniej wybierane przez rodziców są także dzieła przygodowe i historyczne oraz fantasy, ale też – inaczej niż gimnazjaliści – cenią oni sobie biografie, poezję i kryminały. Zdecydowanie najmniejszą popularnością w obu badanych grupach cieszą się horrory.

6. Różne są źródła pozyskiwania książek 6. Różne są źródła pozyskiwania książek. Gimnazjaliści wskazują jako główne: zaopatrywanie się u znajomych i w księgarniach publicznych, ściąganie z internetu, pozyskiwanie wraz z zakupem gazet. Mniejszą rolę jako ich źródło odgrywają półki sklepowe w marketach i wypożyczalnie szkolne. Przekonania gimnazjalistów są w tym względzie zbieżne z poglądami rodziców.

7. Młodzież zdecydowanie częściej niż rodzice sięga po audiobooki 7. Młodzież zdecydowanie częściej niż rodzice sięga po audiobooki. Powodem czytania wedle obu badanych grup jest przede wszystkim chęć kształtowania wyobraźni i intelektu. Dla młodzieży ważniejsze jest jednak uczenie się, podczas gdy dla rodziców lektura to forma rozrywki. Wskazują na to także preferencje gatunkowe i rodzajowe chętnie czytanej przez obie grupy literatury.