Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014 Projekt edukacyjny: Lektury dwóch pokoleń – książki, które czytają nastolatki i ich rodzice Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014 Opracowanie projektu: Karolina Figurska Opiekun: Krzysztof Łupiński
WNIOSKI 1. Zestawienie ilościowe odbioru szkolnych lektur przez dwa pokolenia czytelników - młodzież gimnazjalną i rodziców pokazuje znaczące zmiany. Okazuje się, że to, co dla starszego pokolenia jest żelazną, pamiętaną pozycją, może być mniej chętnie czytane, np. "W pustyni i puszczy" H. Sienkiewicza" lub jest wręcz zapomniane przez młodego czytelnika, np. „Dywizjon 303" A. Fiedlera.
2. Wspólne kanony lektur budują między-pokoleniową więź, jednak wraz z ich zmianą przemianie ulega także pamięć historyczna, pokoleniowa. Jest ona jednym z warunków istnienia tej więzi, niezwykle ważnym dla tożsamości grupowej (narodowej, społecznej).
3. Rodzice, czytając inne książki niż młodzież, posługują się nieco innymi wzorami kultury – innym kodem językowym znaków i symboli. Pokazuje to, jak ważne jest czytelnictwo – może oddalać lub zbliżać, umożliwiać lub utrudniać międzypokoleniową rozmowę.
4. Spośród 15 pozycji książkowych spoza listy lektur szkolnych, wytypowanych jako najczęściej czytane przez gimnazjalistów i ich rodziców, tylko dwie są zbieżne. Są to: aktualny bestseller „Igrzyska śmierci” i powieść „Buszujący w zbożu". Z zestawienia wynika, że rodzice raczej nie wybierają nowości wydawniczych, ale zdecydowanie częściej sięgają po sprawdzone pozycje klasyczne. Młodzież z kolei raczej do takich lektur nie sięga. Literatura w tym zakresie nie służy integracji. Z badania wynika, że gimnazjaliści czytają w zasadzie odrębną literaturę.
5. Największe zainteresowanie wśród młodzieży wzbudzają książki przygodowe, fantasy, historyczne i science - fiction. Najchętniej wybierane przez rodziców są także dzieła przygodowe i historyczne oraz fantasy, ale też – inaczej niż gimnazjaliści – cenią oni sobie biografie, poezję i kryminały. Zdecydowanie najmniejszą popularnością w obu badanych grupach cieszą się horrory.
6. Różne są źródła pozyskiwania książek 6. Różne są źródła pozyskiwania książek. Gimnazjaliści wskazują jako główne: zaopatrywanie się u znajomych i w księgarniach publicznych, ściąganie z internetu, pozyskiwanie wraz z zakupem gazet. Mniejszą rolę jako ich źródło odgrywają półki sklepowe w marketach i wypożyczalnie szkolne. Przekonania gimnazjalistów są w tym względzie zbieżne z poglądami rodziców.
7. Młodzież zdecydowanie częściej niż rodzice sięga po audiobooki 7. Młodzież zdecydowanie częściej niż rodzice sięga po audiobooki. Powodem czytania wedle obu badanych grup jest przede wszystkim chęć kształtowania wyobraźni i intelektu. Dla młodzieży ważniejsze jest jednak uczenie się, podczas gdy dla rodziców lektura to forma rozrywki. Wskazują na to także preferencje gatunkowe i rodzajowe chętnie czytanej przez obie grupy literatury.