4 przykłady udanych gdańskich marzeń, czyli nie bójmy się krytyki
„ Winny całemu zamieszaniu może być kryzys gospodarczy. Inwestycje biurowe są teraz mniej opłacalne, więc batalia o VAT może być zasłoną dymną dla chęci wycofania się z tej inwestycji” Urzędnik magistratu o prawnym sporze z Maciejem Grabskim, właścicielem Olivia Business Centre, 2009 r. Biura są mało opłacalne
-jedno z największych poza Warszawą centrów biznesowych w takim standardzie (docelowo ponad 120 tys. m kw.) -obecnie gotowych i w budowie jest 70 tys. m kw. powierzchni biurowych -obok inne: Alchemia, Arkońska Business Park - łącznie ponad 100 tys. m kw. powierzchni Olivia Business Centre
„W ostatnim roku na lotnisku obsłużono 365 tys. pasażerów. Na razie terminalowi lotniska w Rębiechowie nie grozi zatłoczenie” Gazeta Wyborcza o sytuacji Portu Lotniczego w Gdańsku, 2004 r. Na lotnisku tłoku nie ma
- rozbudowany terminal T2 gotowy do obsługi 5 mln pasażerów - ciągły wzrost liczby pasażerów, w ubiegłym roku - 2,8 mln - trzecie lotnisko w Polsce po Warszawie i Krakowie Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
„Pomimo oczekiwanych wzrostów już teraz porty bałtyckie muszą borykać się z nadmiarem niewykorzystanego potencjału przeładunkowego” Prof. Michael Roe, brytyjski naukowiec o pomyśle budowy terminalu kontenerowego w Gdańsku, 2003 r. Terminali kontenerowych już dość
- pierwszy statek kontenerowy obsłużono w 2007 r. - w 2013 r. przeładowano ponad 1,150 mln TEU - obecnie największy terminal kontenerowy na Bałtyku Deepwater Container Terminal Gdańsk
„Kolei odbudować do samego Wrzeszcza nie można, bo na nasypie znajdzie się ul. Nowa Abrahama, a poza tym nie ma już miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego” Urzędnicy z gdańskiego magistratu o planach budowy Kolei Metropolitalnej, 2007 r. Tu już nie ma miejsca na kolej
- 17 kilometrów dwutorowej linii, 10 przystanków, inwestycja warta 1,2 miliarda złotych - budowa w toku, pierwszy pociąg z pasażerami w II połowie 2015 r. - w planie rozbudowa: do północnych dzielnic Gdyni, także na południe Gdańska Pomorska Kolej Metropolitalna
„Pracownia Miast” to szansa, by powiedzieć o takich marzeniach, To szansa, by potraktować miejskie idee jako start-upy, by zacząć je rozwijać. Zapraszamy do dyskusji. Marzenia schowane w szufladach Ile sensownych pomysłów nie wytrzymało początkowej krytyki? Ile ciekawych pomysłów jest niewypowiedzianych z obawy przed krytyką?