PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE CZASEM Kosztorys czasu Dzienniki aktywności Plany pracy Listy zadań z priorytetami Cele osobiste PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE CZASEM
ZARZĄDZANIE CZASEM Jest to niezbędna umiejętność efektywnych ludzi. Skupiaj się na rezultatach, a nie na byciu zajętym. Dużo ludzi spędza dużo czasu na szalonej aktywności, mimo to osiągają mało, ponieważ nie skupiają się na właściwych rzeczach. Przez stosowanie tej umiejętności możesz zoptymalizować wysiłek zapewniając, że koncentrujesz możliwie najwięcej energii, ile jesteś w stanie, na wysoko opłacalne zadania. To zapewnia, że osiągasz największe możliwe zyski z ograniczonego czasu jaki jest Ci dostępny.
ZARZĄDZANIE CZASEM Ile jest wart Twój czas? Wpierw powinieneś obliczyć ile kosztuje Twój czas. To pomoże Ci przekonać się czy spędzasz go właściwie. Gdy decydujesz czy podjąć się jakieś czynności, lub nie, pomyśl o wartościach – czy marnujesz swoje zasoby na mało ważne zadanie? Obliczenie ile warty jest Twój czas pomaga decydować czy dane zajęcia są warte Twojego czasu.
ZARZĄDZANIE CZASEM Decydowanie o Twoich priorytetach. Przekonywanie się na co spędzasz swój czas. Warto jest wpierw zastanowić się nad czym w ogóle należy się skupiać! Wiele ludzi pracuje bardzo ciężko całymi dniami, co często nie ma przełożenia na jakość i efektywność ich pracy. Ta cześć skupia się na trzech obszarach – precyzowaniu co daje Ci satysfakcje, zrozumieniu co Ci dodaje siłę, a co osłabia, i przekonaniu się jaką pracą jest Twoja praca i co stanowi o dobrej wydajności.
ZARZĄDZANIE CZASEM Robienie tego co daje Ci satysfakcje Ważne jest, dla jakości Twojego życia, abyś wyciągał satysfakcje z pracy. Jeśli dobrze wiesz co lubisz, a co nie, będziesz w stanie przesunąć Twoje zajęcia w kierunku robienia rzeczy, które lubisz. Jest to istotne, ponieważ chętniej wykonujesz efektywnie prace, jeśli ją kochasz, niż jeśli masz do niej wstręt. Zauważ, że prawie każda praca ma pewne męczące i nieprzyjemne elementy – należy je wykonać właściwie. Od Ciebie zależy jak je zminimalizujesz.
ZARZĄDZANIE CZASEM Koncentrowanie się na Twoich mocnych stronach Jest również ważne aby wiedzieć jakie są Twoje talenty i słabe punkty. Analiza SWOT jest dobrym sposobem na przekonanie się o tym, zapewnia formalne zbliżenie się do wyznaczenia Twoich mocnych i słabych stron, sposobności i zagrożeń, które napotkasz. Warto znaleźć pracę, która pasuje do Twoich mocnych stron, a w której Twoje słabości nie mają znaczenia.
ZARZĄDZANIE CZASEM Prowadzenie dziennika aktywności. Prowadzenie dziennika aktywności przez kilka dni pomoże Ci zrozumieć jak spędzasz czas i kiedy działasz najlepiej. Bez modyfikacji Twojego zachowania, na tyle na ile możesz, spisuj zajęcia, którymi się zajmujesz. Za każdym razem gdy zmieniasz zajęcie, kiedykolwiek otwierasz pocztę, pracujesz, robisz kawę, plotkujesz z kolegami, czy robisz cokolwiek innego, spisuj czas zmiany zajęcia. Razem z zapisywaniem aktywności zapisz także jak się czujesz, poziom senności, zmęczenia, energii, itp. Wykonuj to okresowo przez cały dzień. Możesz zdecydować aby połączyć dziennik aktywności z dziennikiem stresu.
ZARZĄDZANIE CZASEM Nauka z Twojego dziennika Gdy już spiszesz zajęcia przez kilka dni, zanalizuj swój dziennik. Możesz być zdziwiony, gdy zobaczysz ilość czasu spędzonego na zajęcia małej wartości! Możesz również zauważyć, że jesteś energiczny w pewnych porach dnia i wykończony w innych. Zależy to m.in. od przerw, które bierzesz, czasu i ilości posiłków, a także jakości składników pokarmowych. Dziennik aktywności daje Ci pewne podstawowe możliwości eksperymentowania tymi czynnikami.
ZARZĄDZANIE CZASEM Plany akcji – planowanie małej skali Plan akcji jest listą zadań, które masz zrobić aby osiągnąć cel. Rożni się od listy zadań do zrobienia tym, że skupia się na osiągnięciu pojedynczego celu. Kiedykolwiek chcesz coś osiągnąć – napisz plan akcji. To pozwoli Ci skoncentrować się na poziomie jego osiągnięcia i monitorować postęp. Po prostu wypisz listę zadań, które musisz przeprowadzić aby osiągnąć Twój cel. To proste, ale użyteczne!
ZARZĄDZANIE CZASEM Jaki jest cel Twojej pracy? Jaka jest miara sukcesu? Jaka jest akceptowalna wydajność? Jakie są priorytety i ostateczne terminy? Jakie są dostępne zasoby? Jakie są akceptowalne koszty? Jak to się ma do innych ludzi?
ZARZĄDZANIE CZASEM Lista zadań jest listą, które musisz przeprowadzić. Konsoliduje ona w jednym miejscu wszystkie zajęcia, które musisz zrobić. Możesz później uporządkować te zajęcia w porządku ważności, co ułatwi Ci zająć się wpierw najważniejszymi. Lista zadań jest niezbędna jeśli potrzebujesz przeprowadzić dużą ilość różnych zadań lub różnych rodzajów zadań, lub gdy popełniasz dużą liczbę błędów. Jeśli często przyłapujesz się na zapominaniu aby coś zrobić – powinieneś prowadzić listę zadań.
ZARZĄDZANIE CZASEM Wyznaczanie celów jest częścią osobistego planowania. Poprzez wyznaczenie celów decydujesz co chcesz osiągnąć i krok-po-kroku posuwasz się w kierunku tych celów. Proces wyznaczenia celów pozwala Ci wybrać gdzie chcesz zajść w swoim życiu. Jeśli precyzyjnie wiesz co chcesz osiągnąć, wiesz na czym się koncentrować aby to zrobić. Wyznaczenie celu jest standardową techniką używaną przez najlepszych sportowców, ludzi biznesu, najlepszych w każdej dziedzinie. Daje Ci długoterminową wizję i motywację, pomaga organizować zasoby.
JAK SIĘ UCZYĆ? Ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem. Nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie. Lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie. Nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!
JAK SIĘ UCZYĆ? Nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa
JAK SIĘ UCZYĆ? Dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lekcję- najlepiej się nauczysz
JAK SIĘ UCZYĆ? Słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania: co wiem na ten temat? czego chcę się dowiedzieć? wtedy informacja staje się odpowiedzią, mózg chętnie ją zapamięta; Twoje skojarzenia budują w mózgu siatkę- im jest ich więcej- tym gęstsza siatka, więcej nowych informacji na niej się zatrzyma
JAK SIĘ UCZYĆ? Stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się. Potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- pojawia się stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...
JAK SIĘ UCZYĆ? Im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)
JAK SIĘ UCZYĆ? KOLEJNOŚĆ najpierw łatwe- rozgrzewka naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem) drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty
JAK SIĘ UCZYĆ? Systematycznie - czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznym- jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle
GDZIE SIĘ UCZYĆ? Wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy
GDZIE SIĘ UCZYĆ? Światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (lub z prawej jeśli jesteś leworęczny). Gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je
GDZIE SIĘ UCZYĆ? Lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)
GDZIE SIĘ UCZYĆ? Ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej
KIEDY SIĘ UCZYĆ? Porę nauki dostosuj do swoich osobistych predyspozycji – sam wiesz - czy jesteś z natury sową czy skowronkiem?
KIEDY SIĘ UCZYĆ? 900 - 1100 1400 - 1600 1800 - 2000 200 - 400
KIEDY SIĘ UCZYĆ? Nic nie zastąpi snu, ten w godzinach między 19 a 24 h jest podwójnie pokrzepiający
KIEDY SIĘ UCZYĆ? Najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiem- przerwa w uczeniu- utrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość
KONIEC