Nauka o komunikowaniu - perswazja i manipulacja Ile umiesz do sesji? Nauka o komunikowaniu - perswazja i manipulacja
Pytanie 1 Reguła wywierania wpływu, na której oparta jest zasada stopa w drzwiach, to: reguła wzajemności reguła zaangażowania i konsekwencji reguła niedostępności reguła autorytetu.
B. reguła zaangażowania i konsekwencji Poprawna odpowiedź: B. reguła zaangażowania i konsekwencji Zobacz: Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004, s. 65-109.
Pytanie 2 Hamlet przegląda czasopismo. Jego wzrok przykuwa reklama miecza Duńska Klinga. W reklamie słyszymy: „Dziesięć powodów, dla których Duńska Klinga przebija swoją konkurencję!” Dalej czytamy: „Powód nr 1: Duńska Klinga ma doskonałe ostrze (…)”. Hamlet czyta dalej, zastanawiając się nad każdym z pozostałych dziewięciu argumentów (…). Laertes przegląda to samo czasopismo i jego wzrok również przykuwa reklama Duńskiej Klingi. (…) Myśli sobie: „Na zdjęciu Fortynbras wygląda na wspaniałego wojownika, no i reklama wymienia wiele zalet Duńskiej Klingi. To musi być świetny miecz”. Laertes tylko przegląda reklamę i nie zastanawia się nad żadnym z wymienionych argumentów. Który z bohaterów historyjki podąża peryferyjną drogą opracowania perswazji według modelu ELM Petty`ego i Cacioppo? Hamlet Laertes Cytat zaczerpnięty z książki pt. Perswazja. Perspektywa psychologiczna, red. Brock T. C, Green M. C., Kraków 2007, s. 101.
Poprawna odpowiedź: B. Laertes Zobacz: Perswazja. Perspektywa psychologiczna, red. Brock T. C, Green M. C., Kraków 2007, s. 101-164.
„Czas promocji ograniczony” Pytanie 3 W wypowiedzi „Czas promocji ograniczony” zastosowana jest: reguła autorytetu reguła społecznego dowodu słuszności reguła niedostępności reguła zaangażowania i konsekwencji.
C. reguła niedostępności Poprawna odpowiedź: C. reguła niedostępności Zobacz: Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004, s. 209-238.
Pytanie 4 Proszę wymienić nazwy czterech strategii konwersacyjnych wskazanych w teorii gramatyki komunikacyjnej A. Awdiejewa i G. Habrajskiej.
Poprawna odpowiedź: Strategia informacyjno-weryfikacyjna Strategia aksjologiczno-emotywna Strategia behawioralna Strategia metadyskursywna Zobacz: Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006, s. 54-69.
Pytanie 5 Wówczas, gdy nadawca ukrywa cel komunikacyjny przez odbiorcą, traktuje odbiorcę jako narzędzie do osiągnięcia swego celu i pozostawia odbiorcy ograniczony wybór zachowania (postawy), mamy do czynienia z: perswazją manipulacją.
Poprawna odpowiedź: B. manipulacją Zobacz: wykłady prof. dr hab. G. Habrajskiej z przedmiotu „Nauka o komunikowaniu – perswazja i manipulacja”.
Znasz odpowiedź na każde z tych pytań Znasz odpowiedź na każde z tych pytań? To powtórz materiał jeszcze tylko raz. Jeśli odpowiedzi sprawiły Ci kłopot… to powtórz jeszcze klika razy I jeszcze ostatnie zadanie do rozwiązania:
??? Pytania w sesji będą: łatwiejsze trudniejsze.
Odpowiedzi udzielicie po egzaminach Odpowiedzi udzielicie po egzaminach. Będziemy mocno trzymać kciuki za naszych studentów Zespół ZTPK