Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sposoby skutecznej komunikacji ze studentami

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sposoby skutecznej komunikacji ze studentami"— Zapis prezentacji:

1 Sposoby skutecznej komunikacji ze studentami
Poznań, 1 lutego 2019

2 Sposoby skutecznej komunikacji
komunikowanie się – odpowiedzi na pytania, wyjaśnianie, zasady, reguły, informowanie, argumentowanie, kontrargumentowanie, uzgadnianie, prowadzenie rozmów, rozwiązywanie konfliktów porozumiewanie się a komunikowanie – mamamanas skuteczność w komunikowaniu się – utrzymanie relacji, polepszenie relacji, stopień osiągania celu, zadowolenie, satysfakcja po obydwu stronach elementy skuteczności komunikacji - znajomość kodu (słowa, kontekst), warunki w których prowadzona jest rozmowa, utrzymywanie uwagi partnerów, umiejętność aktywnego słuchania, interpretacja (parafraza) - RODO

3 Sposoby skutecznej komunikacji
studenci – pokolenie „Z” - urodzeni w III tysiącleciu transparentność, nowe terminy, obraz, media społecznościowe, szacunek, bezpośredniość w czym mogę pomóc? - a słucham, proszę zdalnie a bezpośrednio krótka forma bardziej preferowana – „ty” zasady poprawności – trudno (ciężko), dzień dobry (witaj), przygotować (ogarnąć), mądry, nie mądry, zdrobnienia – raczej nie - zawsze faktura, pieniądze rozkłady normalne – szczególne przypadki trudnych rozmów, różnice kulturowe, uczciwość - ograniczona

4 Sposoby skutecznej komunikacji
pewność siebie – kierowanie swoim życiem gdybym wygrała w Lotto – to co? – byłabym tutaj! pasja - satysfakcja - pieniądze harmonia wszystkich elementów życia – metafora 5 kul radzenie sobie ze stresem kultura organizacyjna dziekanatu wyposażenie fabryczne – silne strony wiedza o mózgu – talent, uczenie się, wartości umiejętność panowania nad emocjami – świadomość własnego temperamentu

5 Sposoby skutecznej komunikacji
zasada 55/38/7 - efekt pierwszego wrażenia „wierzymy w to co widzimy” – znaczenie komunikacji niewerbalnej model mentalny kształtuje komunikację niewerbalną – chcę pracować ze studentami spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej warunkuje skuteczność wykrywanie sprzecznych sygnałów u partnerów to, jak mówisz ważniejsze od tego co mówisz poczucie bezpieczeństwa wzmacnia pewność siebie

6 Model komunikowania się
Nadawca ##### Odbiorca emocje, myśli, słowa przeszkody słowa, myśli, emocje Środowisko A Środowisko B

7 Sposoby skutecznej komunikacji
znajomość psychologii studenta, człowieka awersja do strat - bardziej odczuwana emocjonalnie ograniczony wybór ułatwia decydowanie wersja środkowa – wyższe zadowolenie umysł nie lubi być zaskakiwany – dystans do decyzji słowa mają znaczenie – inwestycja, wartość zbyt duża liczba argumentów nie jest wskazana rzeczy najważniejsze na początku i na końcu skłonność ludzi do dzielenia się informacjami negaty. emocje silniejsze od rozumu

8 Sposoby skutecznej komunikacji
studenci – młodość, radość, miłe relacje od człowieka otrzymujesz to czego się po nim spodzie. pozytywnie – 90% zdaje w terminie podobne słowa, fakty prewencja – ograniczanie tworzenia sytuacji trudnych Niemcy i Japonia – „bo jesteśmy Azjatami jak wy” komplementowanie ćwiczenia, praktyka – umysł przygotowany radzi sobie informacje, hasła – w tle – „Miłych Walentynek” czy ma pan jakieś ostatnie pytanie?

9 Sposoby skutecznej komunikacji
należy unikać używania słowa „udało się” - zdany egz. co stało na przeszkodzie, że…” – „zamiast dlaczego? „szczerze mówiąc”, „ proszę mnie źle nie zrozumieć” - unikać „to moja decyzja, ja tak zdecydowałem”, a unikać słabych form – chciałbym, czy mogę, proponuję „spóźniłeś się 20 minut” niż „jesteś niepunktualny” „jak możemy współpracować?” , wyzwanie a nie problem unikać – „co mogę dla ciebie zrobić? damy radę zamiast dasz radę „to wszystko, co mogę zrobić w tej sprawie” „co cię nie zabije to cię wzmocni” – bzdura! „moim skromnym zdaniem” – też nie

10 Sposoby skutecznej komunikacji
unikać terminu „spróbuj” jeśli można to rozumiem zamiast „tak”, „nie” mózg nie rozumie słowa „nie” – proszę nie myśleć, że cokolwiek zaginęło” presupozycje - „doskonale pan wie, że regulamin obowiązuje nas wszystkich”, „wszyscy studenci już dokonali wyboru seminarium” zamiast „ale” stosować „i” metafory – „wyposażenie fabryczne” dostosowanie się do studenta prowadzenie studenta w dalszej części rozmowy

11 Sposoby skutecznej komunikacji
zasady asertywności stanowczość bez przemocy, bez nacisku łagodność bez uległości, bez ulegania emocjom, presji techniki perswazji bez manipulacji – bez wykorzystywania niewiedzy studenta zasady komunikacji – aspekt asertywności sposób komunikacji ważniejszy niż treść język ciał zgodny ze sposobem komunikacji rozmowa z człowiekiem – bez wybuchów złości nie mów komuś, jaki jest nie mów, że coś jest źle nie wyrażaj negatywnych emocji słuchaj aktywnie mówienie „ja” oznacza branie odpowiedzialności

12 Sposoby skutecznej komunikacji
budowanie kultury zespołu odpowiedzialność lidera z kulturę, system wartości zaufanie podstawą relacji cel jest najważniejszy zaangażowanie – wsparcie w zespole otwartość – szczerze czy zgodnie? odnoszenie się do siebie nawzajem – formy grzeczno. wspieranie siebie, komplement odwołanie do wyższej instancji permesso, grazie, perdono

13 Techniki wywierania wpływu
Utrwalone wzorce zachowań Prośba uzasadniona – bardziej skuteczna Reguła kontrastu Reguła wzajemności Większa i mniejsza prośba – odmowa i zgoda Zaangażowanie i konsekwencja Reguła społecznego dowodu słuszności Reguła lubienia i sympatii Reguła autorytetu Reguła niedostępności

14 Metody odpierania zastrzeżeń
Metoda pytania informacyjnego - „jak pan to rozumie”? Metoda „tak, ale” - rozumiem Metoda wady - zalety Metoda uprzedzenia – spójrzmy na zapisy w regulaminie Metoda lodołamacza Pytania retoryczne - czy dyplom nie jest tego wart? Metoda podzielenia lub pomnożenia Metoda zwrotu – czy jest pan pewien? Metoda dochodzenia krokami Metoda odsunięcia w czasie – do tego jeszcze wrócimy Metoda odwrócenia uwagi Metoda odkrycia się – co pan proponuje?

15 Pietkiewicz E., Etykieta menedżera, CIM, Warszawa 1998
Literatura Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne, Poznań 2007 Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka , Poznań 1998 Pietkiewicz E., Etykieta menedżera, CIM, Warszawa 1998 Ekman P., Kłamstwo, WN PWN, Warszawa 2012 Łazarewicz C., Sześć pięter luksusu, Znak, Kraków 2013 Scott, Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, Warszawa 2016 Wiktor J., Komunikacja marketingowa, WN PWN, Warszawa 2013 Covey St. R., 7 nawyków skutecznego działania, MEDIUM, Warszawa 1996 Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996 Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, War. 2000 Heath R. Uwieść podświadomość, GWP, Gdańsk 2014 Kisielewicz A., Logika i argumentacja, PWN, Warszawa 2017 Sapolsky R. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? , Warszawa 2012 Filmy - Jak to się robi? Żelazna dama, Jak zostać królem, Everest, Most szpie..

16 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Sposoby skutecznej komunikacji ze studentami"

Podobne prezentacje


Reklamy Google