I Krajowa Konferencja Psychologii Klinicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
dziecka niepełnosprawnego
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY SYTUACJI KRYZYSOWYCH
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Stresory – czynniki stresorodne – wycena natężenia
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Elżbieta Trubiłowicz Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin MOPR Lublin,
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
Standard interwencji kryzysowej
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
ALKOHOLIZM.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Reakcja na ciężki stres
Lekcja 1 Temat:.
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr Małgorzata Piasecka
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Zaburzenia lękowe Dorota Wołyńczyk. Podstawowe pojęcia  Lęk a strach  Lęk antycypacyjny  Fobia  Agorafobia  Napad paniki – Objawy pobudzenia psychicznego.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Choroba nowotworowa w okresie leczenia przyczynowego – aspekty psychologiczne Maria Rogiewicz.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
„Praca z osobami po traumie”
Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Psychologia kryzysu Wykład I Kilka słów o kryzysach
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Emocje Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

I Krajowa Konferencja Psychologii Klinicznej Oblicza traumy i ich diagnoza Stanisława Steuden Instytut Psychologii KUL I Krajowa Konferencja Psychologii Klinicznej Poznań 28-29 listopada 2014

1. Definiowanie traumy 2. Konsekwencje przeżycia traumatycznego wydarzenia 3. Diagnoza traumy (trudności) 4. Czynniki wpływające na subiektywną percepcję wydarzenia jako traumy 5. Pozytywne konsekwencje traumy 6. Skutki niedoszacowania traumy jako czynniki ryzyka 7. Przeszacowanie traumy – czynniki ryzyka 8. Implikacje dla praktyki klinicznej

1. Definiowanie traumy - Czym jest trauma? Wąskie rozumienie traumy Ciężki rodzaj stresora Narażenie na utratę życia lub poważne zranienie ciała lub bycie świadkiem takiego wydarzenia Ma charakter nagły, niekontrolowany Może dotyczyć wielu osób równocześnie (Folkman, 2011) „stan psychiczny wywołany działaniem zagrażających zdrowiu i życiu czynników zewnętrznych, prowadzący do głębokich zmian w funkcjonowaniu człowieka” (Zawadzki, Strelau, 2008).

Stres traumatyczny – doświadczenie związane z poważnym zranieniem, śmiercią lub zagrożeniem integralności cielesnej własnej lub innych osób, na które człowiek był bezpośrednio narażony i przeżywał uczucie silnego strachu, bezradności lub przerażenia (DSM-IV-TR)

Pojęcia trauma, stres traumatyczny, stresor traumatyczny, są często używane zamiennie na określenie zagrażającej życiu sytuacji i natychmiastowej reakcji na nią uczestniczenie w wypadku komunikacyjnym bycie ofiarą napadu bycie ofiarą gwałtu, przemocy fizycznej, udział w działaniach militarnych bycie świadkiem czyjejś nagłej śmierci W wąskim rozumieniu traumy wydarzenie traumatyczne jest czynnikiem ryzyka rozwoju lub nasilenia się zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego

Według DSM-5 (2013) Trauma - narażenie na śmierć lub zagrożenie śmiercią, poważne zranienie lub przemoc seksualną w następujących okolicznościach (kryteria obiektywne): Bezpośrednie doświadczenie wydarzenia urazowego Bycie świadkiem wydarzenia urazowego Otrzymanie wiadomości o wydarzeniu urazowym (nagłym, niekontrolowanym), dotyczące bliskiego członka rodziny lub przyjaciela (kryteria kontrowersyjne) Wielokrotne doświadczanie wydarzeń (szczegółów) traumatycznych (np. służby mundurowe) – nie dotyczy biernych obserwatorów przekazu medialnego

narażenie w ciągu życia na traumę w krajach zachodnich: Epidemiologia traumy narażenie w ciągu życia na traumę w krajach zachodnich: 25-92% dla mężczyzn 18-87% dla kobiet (Breslau i in., 1998, Perkoningg i in., 2000) w USA 61% dla mężczyzn 51% dla kobiet (Kessler i in. 1995) Narażenie na wydarzenie traumatyczne jest wpisane w niektóre zawody (ratownicy medyczni, służby mundurowe) W wąskim rozumieniu traumy wydarzenie traumatyczne jest czynnikiem ryzyka rozwoju lub nasilenia się zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego

Szerokie ujęcie psychologiczne wszelkie urazy (kryzysy, konflikty, stresy, frustracje, przewlekłe, zagrażające życiu choroby somatyczne, choroby psychiczne, stygmatyzujące, zakaźne), które łączą się z ryzykiem wystąpienia zaburzeń w funkcjonowaniu emocjonalnym, poznawczym, relacyjnym osoby na różnych etapach życia rozumienie zbliżone do rozumienia stresu (nie spełnia kryteriów wąskiego rozumienia traumy)

W rozumieniu potocznym trauma ma charakter indywidualny, uwarunkowany społecznie i kulturowo niektóre doświadczenia zaliczane do traumy będą nie tylko osadzone na wzorcach panujących w danej kulturze czy społeczności, ale także będą uzależnione od indywidualnego sposobu oceny danego wydarzenia, zależnie od: wieku stanu zdrowia dotychczasowych wydarzeń życiowych cech osobowości wyuczonych wzorców reagowania wsparcia społecznego

2. Konsekwencje przeżycia wydarzenia traumatycznego Doświadczenie traumy współwystępuje z wysokim ryzykiem zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania Problem przyczynowości / współwystępowania Czy zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania mają charakter pierwotny w stosunku do traumy i stanowią swoiste podłoże podatne na doświadczenia traumatyczne? Czy też zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania są następstwem doświadczanej traumy? Reakcje normatywne / nienormatywne w pierwszym okresie po traumatycznym zdarzeniu lęk, niepokój, nadmierne pobudzenie, unikanie kontaktów. Wymaga specjalistycznych interwencji wówczas gdy nie mijają wraz z upływem czasu

Zaburzenia związane z traumą Ostre zaburzenia stresowe (acute stress disorder - ASD) pojawia się niemal natychmiast od narażenia na działanie stresora - jej nasilenie zmniejsza się w ciągu kilku tygodni objawy typowe dla lęku, pobudzenie układu wegetatywnego, omdlenia, poczucie nierealności, obawa utraty kontroli, poczucie drętwienia, objawy napięcia, dezorganizacja procesów psychicznych, także zaburzenia pamięci Zaburzenie stresowe pourazowe (posttraumatic stress disorder – PTSD) – dotyczy od ok. 10% (klęski żywiołowe) do 50-60% osób (gwałt, udział w wojnie) Trwałe zmiany osobowości po przeżyciach traumatycznych

Syndrom Drugiego /Trzeciego pokolenia Złożony zespół PTSD - wiąże się z przedłużoną lub powtarzającą się traumą Poczucie winy Stygmatyzacja Zaburzenia poczucia tożsamości (J.Herman, 1992, 1998) Zaburzenia tożsamości osobistej (ciągłości Ja – trudność w integrowaniu przeszłości i teraźniejszości) i tożsamości społecznej (Harre, 1983, Kestenberg, 1982) Załamanie linii życiowej, utrata poczucia sensu życia (Janoff- Bulman, 1998) Syndrom ocalałego (poczucie winy ocalałych) –(Lifton, 1967; Niederland 1981) Syndrom Drugiego /Trzeciego pokolenia

Przyczynowość / współwystępowanie Zaburzenia adaptacyjne (F43.2) Zaburzenia lękowe (F40) (np. fobie, zab. lękowe z napadami paniki, zab. lękowe uogólnione) Zaburzenia nastroju (F32; F33) (epizod depresyjny, dystymia, zab. depresyjne nawracające) Zaburzenia depresyjne i lękowe mieszane (F41.2) Zaburzenia dysocjacyjne (F44) (np. amnezja dysocjacyjna, fuga dysocjacyjna, dysocjacyjne zaburzenia ruchu i czucia) Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną (F45) (np. zab. somatyzacyjne, hipochondryczne)

5. Pozytywne konsekwencje traumy -potraumatyczny wzrost PTG (Tedeschi, Calhoun) Kontrowersje wokół zjawiska

3. Diagnoza traumy (trudności) Subiektywny vs. obiektywny charakter traumy Nieostre kryteria rozumienia traumy Traumy oceniane retrospektywnie (z okresu dzieciństwa i adolescencji) Nakładanie się traumy na istniejące uprzednio zaburzenia Możliwość „zasugerowania” traumy (np. terapia, media, czynniki kulturowe)

4. Czynniki wpływające na subiektywną percepcję wydarzenia jako traumy Indywidualna percepcja sytuacji trudnych (cechy predysponujące i chroniące przed oceną wydarzenia jako traumy; kontekst sytuacyjny i społeczny i inne) Aspekty prawne (penalizacja czynów, uruchamianie motywacji roszczeniowej) Czynniki kulturowe Model funkcjonowania rodziny (wzorce zachowań rodzicielskich) Społeczna percepcja sytuacji trudnych (przekaz medialny)

6. Skutki niedoszacowania traumy jako czynniki ryzyka rozwoju PTSD rozwoju i utrzymywania się innych zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego poczucia krzywdy zachowań autodestrukcyjnych poczucia osamotnienia i izolacji społecznej utrwalania się zgeneralizowanych negatywnych schematów poznawczych i przekonań nawiązywania więzi poza-bezpiecznych Syndromu niewybaczenia sobie i innym

7. Przeszacowanie traumy – czynniki ryzyka identyfikacji z statusem ofiary stygmatyzacji (np. DDA, DDRR) populacyjnej generalizacji traumy (np. narodowościowej, wspólnotowej, zawodowej) generalizacji traumy związanej z terrorem i prześladowaniem międzypokoleniowej generalizacji traumy utraty poczucia własnej godności i wartości manipulacji „statusem bycia ofiarą” traumą i czerpania wtórnych korzyści włączanie mechanizmu nadkompensacji (np. pogarda dla osób gorzej funkcjonujących)

8. Implikacje dla praktyki klinicznej Koncentracja na traumie vs. na radzeniu sobie z jej konsekwencjami Przepracowanie statusu „bycia ofiarą” na status „bycia ocalałym” Praca nad integracją doświadczenia traumy - „Ja zranionego” z „Ja aktualnym” i „Ja przeszłym” Praca nad zachowaniem spójności, tożsamości niezależnie od doświadczonej traumy Poszukiwanie znaczenia traumy dla aktualnego życia

Poszukiwanie korzyści w doświadczeniach trudnych dotyczących ja, filozofii życia, relacji interpersonalnych Zamiana poczucia utraty na możliwe korzyści Poszukiwanie równowagi między doświadczeniem traumy a wszystkimi innymi doświadczeniami życiowymi Poszukiwanie sensu życia w zdarzeniach wykraczających poza traumę

Dziękuję za uwagę!