Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
odnajdujemy najlepszą rodzinę.”
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
System wsparcia dziecka i rodziny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
mgr Małgorzata Cieślak
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Nowe prawo o cudzoziemcach
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starogardzie Gdańskim
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Podsumowanie realizacji zadań wynikających
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Wydział Polityki Społecznej Placówki opiekuńczo-wychowawcze w województwie mazowieckim Narada szkoleniowa - 3 października 2014 r.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ujednolicony tekst Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - stan aktualny z dnia 31 lipca 1997 r.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Działalność kontrolna RPD
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli Narada szkoleniowa - 3 października 2014 r. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Plan prezentacji Placówki opiekuńczo – wychowawcze na terenie województwa mazowieckiego Nieprawidłowości stwierdzane podczas przeprowadzanych kontroli w placówkach opiekuńczo – wychowawczych Napływ dzieci z pieczy zastępczej do placówek opiekuńczo - wychowawczych Przemoc w instytucjonalnej i rodzinnej pieczy zastępczej Zgłaszanie wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych z uregulowaną sytuacją prawną do ośrodków adopcyjnych Wychowankowie placówek opiekuńczo – wychowawczych umieszczani w placówkach leczenia psychiatrycznego Dzieci cudzoziemskie bez opieki umieszczane w całodobowych placówkach opiekuńczo – wychowawczych Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Liczba kontroli W latach 2011 – 2013 przeprowadzono 79 kontroli placówek opiekuńczo – wychowawczych Kontrole obejmowały realizację standardu opieki i wychowania w placówce opiekuńczo – wychowawczej, w szczególności: wspieranie procesu usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków placówki opiekuńczo – wychowawczej zakres i jakość działań zmierzających do powrotu dziecka do rodziny lub znalezienia rodziny przysposabiającej albo rodzinnej opieki zastępczej realizacja praw dziecka Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Liczba placówek opiekuńczo – wychowawczych działających na terenie województwa mazowieckiego Ponadto na terenie województwa mazowieckiego funkcjonuje 1 interwencyjny ośrodek preadopcyjny Wydział Polityki Społecznej

Miejsca w placówkach a umieszczone w nich dzieci Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Nadzór dyrektora placówki nad właściwą organizacją pracy wychowawczej (§ 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej); Brak kontroli wewnętrznej nad dokumentacją prowadzoną w placówce przez wychowawców i specjalistów Niewystarczający nadzór nad koordynacją procesu usamodzielnienia Niedotrzymywanie terminów przy wskazywaniu opiekuna usamodzielnienia oraz tworzeniu indywidualnego programu usamodzielnienia Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Sposób prowadzenia dokumentacji Cele długo i krótkoterminowe w planach pomocy dziecku formułowane w sposób schematyczny Brak modyfikacji dokumentacji Brak arkuszy badań i obserwacji psychologicznych i pedagogicznych oraz kart udziału w zajęciach prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub osobę prowadzącą terapię Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Działalność zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka Niedotrzymywanie terminów dokonywania oceny sytuacji dziecka Nieprzesyłanie wniosków dotyczących zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce do sądu Brak spotkań zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka dla wychowanka nowoprzyjętego Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Praca specjalistów zatrudnionych w placówce Brak diagnozy psychofizycznej, którą niezwłocznie po przyjęciu dziecka do placówki ma obowiązek sporządzać psycholog lub pedagog Brak diagnozowania potrzeb poszczególnych wychowanków i prowadzenia odpowiednich oddziaływań specjalistycznych Terapie prowadzone przez osoby nieposiadające odpowiednich uprawnień Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Praca z rodziną dziecka Brak współpracy z asystentem rodziny lub podmiotem organizującym pracę z rodziną Niewystarczające działania podejmowane w celu powrotu dziecka do rodziny Zgłoszenia do ośrodków adopcyjnych Nie wszyscy wychowankowie z uregulowaną sytuacją prawną byli zgłoszeni w dniu kontroli do ośrodka adopcyjnego Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Realizacja praw dziecka w placówce Kieszonkowe niewypłacane zgodnie z przepisami prawa Stosowanie kar w postaci zakazu wyjazdu do domu rodzinnego w dni wolne od nauki szkolnej Nieprawidłowe relacje między wychowawcami i dyrektorem placówki oraz wychowankami W pojedynczych przypadkach stwierdzono używanie przemocy fizycznej, psychicznej i słownej w stosunku do wychowanków Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Kwalifikacje kadry Kwalifikacje kadry (art. 236 ustawy – pracownicy zatrudnieni na podstawie przepisów dotychczasowych, którzy nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez nich w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy mogą być nadal zatrudniani na tych stanowiskach, nie dłużej jednak niż przez okres 6 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy – czyli do końca 2017 r.) Brak pozytywnej opinii organizatora rodzinnej pieczy zastępczej w przypadku dyrektorów i wychowawców placówek rodzinnych Brak właściwej opieki wychowanków w godzinach nocnych Wydział Polityki Społecznej

Stwierdzone nieprawidłowości Kierowanie dzieci do placówek Nieprzestrzeganie limitu dotyczącego liczby miejsc w placówkach Umieszczanie w placówkach dzieci poniżej 7 roku życia Dzieci poniżej 7 lat umieszczone w placówce 31.03.2014 r. – 234 dzieci 15.05.2014 r. – 246 15.08.2014 r. – 267 Wydział Polityki Społecznej

Dzieci poniżej 7 roku życia w placówkach opiekuńczo – wychowawczych Powody umieszczania w placówkach: 180 - dzieci umieszczono wraz ze starszym rodzeństwem 10 - to dzieci nieletnich matek 5 - dzieci przyjęte w ramach interwencji 33 - dzieci do lat 7 przebywa w placówce typu specjalistyczno – terapeutycznej Stan na dzień 15.08.2014 r. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Napływ dzieci z rodzinnej pieczy zastępczej do placówek opiekuńczo – wychowawczych W latach 2012-2014 odnotowano wzrost napływu dzieci z rodzinnej pieczy zastępczej umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych 2012 rok – 82 2013 rok – 127 2014 rok* – 154 * Stan na dzień 30.05.2014r. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Napływ dzieci z rodzinnej pieczy zastępczej do placówek opiekuńczo – wychowawczych W latach 2012 – 2013 łącznie z rozwiązanych rodzin adopcyjnych 4 dzieci umieszczono w placówkach Z rodzinnych domów dziecka do placówek trafiło 6 dzieci w 2012 roku 3 w 2013 roku 4 w 2014 roku W 2014 roku 6 powiatów umieściło dzieci z rodzin zastępczych z własnego terenu w 9 placówkach działających na terenie innych powiatów lub województw Wydział Polityki Społecznej

Przemoc w placówkach i rodzinach zastępczych W latach 2011 – 2014 odnotowano 6 zgonów w rodzinnej pieczy zastępczej oraz 3 w placówkach opiekuńczo – wychowawczych Wobec 34 małoletnich przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej, wobec których podejrzewano, że są ofiarami przemocy ze strony swoich opiekunów nie było żadnych wyroków W 1 przypadku trwa postępowanie w prokuraturze, w 2 toczyła się sprawa karna Wobec 155 wychowanków podejrzewano, że są ofiarami przemocy, w tym w 12 przypadkach ze strony osób dorosłych Dane zbierane na potrzeby Rzecznika Praw Dziecka Wydział Polityki Społecznej

Wychowankowie przebywający w placówkach opiekuńczo – wychowawczych z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję, w tym zgłoszeni do ośrodka adopcyjnego (stan na 30.06.2014 r.) Dzieci z uregulowaną sytuacją prawną – 568 Dzieci zgłoszone do ośrodka adopcyjnego – 548 Wydział Polityki Społecznej Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wiek dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (stan na 30.06.2014 r.) Wydział Polityki Społecznej

Powody niezgłoszenia dzieci do ośrodka adopcyjnego wiek dziecka (nastolatkowie) i brak jego zgody na przysposobienie toczące się postępowania w sądach o ustanowienie opieki prawnej dokumentacja wymagana przez ośrodki adopcyjne była w trakcie przygotowywania przez pracowników placówki Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wychowankowie placówek opiekuńczo – wychowawczych przebywający w placówkach leczenia psychiatrycznego (I półrocze 2014 r.) 46 wychowanków przebywało bądź nadal przebywa w placówkach leczenia psychiatrycznego 24 dziewczęta oraz 22 chłopców w 10 przypadkach pobyty dwu- i trzykrotne w ciągu okresu sprawozdawczego Wydział Polityki Społecznej

Wiek dzieci leczonych psychiatrycznie 10 lat – 12 lat – 5 wychowanków 13 lat – 5 wychowanków 14 lat – 9 wychowanków 15 lat – 8 wychowanków 16 lat – 17 lat – 8 wychowanków 18 lat – 8 wychowanków 19 lat – 20 lat – 3 wychowanków Wydział Polityki Społecznej

Długość pobytu wychowanków w placówkach leczenia psychiatrycznego nadal przebywało w okresie sprawozdawczym – 6 wychowanków do miesiąca – 32 wychowanków do 2 miesięcy – 5 wychowanków do 3 miesięcy – 6 wychowanków do 4 miesięcy – 2 wychowanków do 5 miesięcy – 1 wychowanek do 7 miesięcy – 1 wychowanek do 8 miesięcy – 1 wychowanek do 9 miesięcy – 1 wychowanek półtora roku – 1 wychowanek Wydział Polityki Społecznej

Przesłanki decyzji o umieszczeniu wychowanka w placówce leczniczej próby samobójcze, myśli samobójcze samookaleczenia zaburzenia depresyjne zaburzenia zachowania i emocji (w tym mieszane) zagrożenie życia i zdrowia własnego i innych pobudzenie seksualne nieadekwatne do wieku podwyższony poziom agresji, w tym zachowania zagrażające zdrowiu i życiu dziecka zaburzenia emocjonalno-opozycyjne uzależnienia (w tym mieszane) Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Sytuacja dzieci cudzoziemskich przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących na terenie województwa mazowieckiego - I półrocze 2014 r. w I półroczu 2014 r. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych umieszczonych było 21 dzieci cudzoziemskich wiek dzieci cudzoziemskich od 5 do 20 lat długość pobytu dzieci cudzoziemskich w placówkach - od kilku dni do 9 lat Wydział Polityki Społecznej

Kraje pochodzenia dzieci cudzoziemskich Mołdawia, Bułgaria, Mongolia, Bangladesz, Nepal, Wietnam, Demokratyczna Republika Kongo – po 1 dziecku Rumunia, Rosja – po 2 dzieci Afganistan – 3 dzieci Ukraina – 4 dzieci Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Statusy prawne dzieci cudzoziemskich przebywających w placówkach opiekuńczo - wychowawczych zgoda na zamieszkanie na czas oznaczony – 5 dzieci brak uregulowanego statusu prawnego – 5 dzieci procedura nadania statusu uchodźcy – 5 dzieci status uchodźcy – 3 dzieci zgoda na pobyt tolerowany – 1 dziecko zgoda na osiedlenie się – 1 dziecko obywatel Unii Europejskiej bez uregulowanego pobytu na terenie RP – 1 dziecko Wydział Polityki Społecznej

Legalizacja pobytu dzieci cudzoziemskich na terenie RP Brak uregulowanego pobytu małoletnich cudzoziemców na terenie naszego kraju skutkuje m.in.: utrudnionym dostępem do świadczeń medycznych utrudnionym startem w dorosłość (usamodzielnianie się) Niezwykle istotną kwestią jest zatem legalizacja pobytu tych dzieci na terenie RP. Wydział Polityki Społecznej Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Legalizacja pobytu Mazowiecki Urząd Wojewódzki: Wydział Spraw Cudzoziemców ul. Długa 5, tel. 22 695 65 75, www.mazowieckie.pl - zakładka „Poradnik Klienta” oraz Urząd do Spraw Cudzoziemców Departament Legalizacji Pobytu ul. Koszykowa 16, tel. 22 601 75 14, www.udsc.gov.pl legalizacjapobytu@udsc.gov.pl Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski Zmiana zakresu działania zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka: Sporządzanie opinii dotyczących, m. in. zasadności przysposobienia dziecka, o kontaktach dziecka z rodziną biologiczną i wpływie tych kontaktów na dziecko (art. 139a) W skład zespołu wchodzą rodzice dziecka, z wyjątkiem rodziców pozbawionych praw rodzicielskich Obowiązek wysłuchania dziecka (art. 4a) Praca z rodziną - dyrektor placówki w terminie 18 miesięcy od dnia umieszczenia w pieczy składa do właściwego sądu wniosek o wszczęcie postępowania o wydanie zarządzeń wobec dziecka celem zbadania zaistnienia warunków umożliwiających jego powrót do rodziny albo umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej (art. 100 ust. 4a) Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski Zgłaszać dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję do ośrodków adopcyjnych dając im tym samym szansę na wzrastanie w prawidłowo funkcjonującej rodzinie Przy umieszczaniu wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych w placówkach leczenia psychiatrycznego nie należy zapominać, że dziecko nadal pozostaje wychowankiem placówki m.in. wychowawca powinien z nim utrzymywać kontakt, należy mu się kieszonkowe oraz zapewnienie szczególnego wsparcia w czasie pobytu w szpitalu oraz po powrocie do placówki opiekuńczo – wychowawczej Podejmować działania w kierunku legalizacji pobytu dziecka cudzoziemskiego przebywającego na terenie RP bez opieki Wydział Polityki Społecznej