Jak uniknąć syndromu braku osiągnięć szkolnych?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
NASZA WIEDZA O PROGRAMACH KOMPUTEROWYCH Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcjach informatyki.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Jeśli usuniesz to po przeczytaniu... sprowadzisz na siebie rok nieszczęścia! Ale... jeżeli wyślesz to do (co najmniej) 2 przyjaciół... będziesz mieć 3.
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Zespól Szkól Szpitalnych
Prezentują:.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
DOBRA KARMA Przeczytaj ten krótki, ale miły tekst. Wypowiedział go Dalaj Lama u progu nowego milenium. Potrzeba niewiele czasu, żeby to przeczytać i przemyśleć.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Stare rady na Nowy Rok.
przypadku prześladowania
Analiza ankiety dla uczniów klas V.
Ocenianie Kształtujące
Co to znaczy “ dobra frekwencja “ w szkole?
Jak uczyć się skutecznie?
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
DOBRY START.
Sprawdzian szóstoklasisty. Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej obejmuje wiadomości i umiejętności ‎ określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych.
Etyka nie tylko dla smyka Wartość – szacunek, odpowiedzialność
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Pan Bałagan i jego biurko
PROGRAM EDUKACYJNY „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
Śpioch Ćwiartek Etyka nie tylko dla smyka Wartość: szacunek, odpowiedzialność.
System edukacji w Polsce
Metody sprawnego uczenia się.
Co robić?.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Egzamin gimnazjalny kwietnia 2015.
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
1. Czego będziemy się uczyć na lekcjach matematyki w klasie czwartej?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
W prezentacji przedstawione zostaną możliwości i zalety korzystania z dziennika elektronicznego oraz instrukcja obsługi tego programu.
Ocenianie Kształtujące
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Lubię czytać!.
TIK w szkole.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Egzamin gimnazjalny kwietnia 2018r..
FAQ: Zasady zaliczenia przedmiotu
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Zapis prezentacji:

Jak uniknąć syndromu braku osiągnięć szkolnych?

Co możesz zrobić jako rodzic? Jeśli nie pozwolisz dziecku pracować samodzielnie, prędzej czy później nie otrzyma promocji i będzie cię obwiniać za swoja porażkę. Jeśli jesteś nadopiekuńczy i robisz dla dziecka zbyt wiele, a także pracujesz zamiast niego, obróci się przeciwko tobie za to, że skradłeś mu niezależność. Twoje dzieci nie będą potrafiły się uczyć samodzielnie, dopóki nie uwierzysz, że je na to stać. Uzależnienie dziecka od twojej pomocy jest nieświadomym odbieraniem mu wiary we własne siły. Czasami dziecko manipuluje tobą, uciekając się do łez, jęków, narzekań, symulowania chorób, tak, jakby cierpienie dziecka było autentyczne, wykazujesz mało troskliwości.

Jak pomóc dziecku zależnemu od uwagi dorosłych? Poranna procedura (dziecko zależne) Mama: Adasiu , wstałeś już? Adaś: …(milczenie) Mama: Adasiu, czas wstawać! Adaś: Um..jestem taki zmęczony, jeszcze kilka minut. Mama: Adasiu, lepiej wstań, spóźnisz się do szkoły! (powtarza to kilka razy, coraz bardziej zdenerwowana) To nie wszystko. Później następuje seria przypomnień, aby Adam się pospieszył, włożył coś innego, pamiętał o zeszytach i książkach. Jeśli oboje rodziców już wstali, spory wynikające z różnicy zdań na temat sposobu strofowania dzieci wieńczą początek nowego dnia.

Poranna procedura (dziecko samodzielne) Wyjaśnij dziecku, na czym będzie polegała zmiana. Od dzisiejszego dnia będzie odpowiedzialne za przygotowanie się do wyjścia. Twoim zadaniem natomiast pozostanie przygotowanie śniadania i zaczekanie, aż się pojawi przy stole na wspólnej miłej pogawędce. Wieczorem dziecko przygotowuje sobie ubranie i pakuje tornister. Lista wieczornych przygotowań do następnego dnia powinna ułatwić sprawę. Powinno tez nastawić budzik, tak by rano miało wystarczająco dużo czasu. Dziecko budzi się samo( żadnych nawoływań), myje się , ubiera i sprząta pokój. Lista porannych przygotowań pomoże mu wszystko zapamiętać. Śniadanie je dopiero wtedy, gdy jest gotowe do wyjścia. Żadnego poganiania! Rodzic czeka przy stole i tam spotyka się z dziećmi. Rozmawiają o oczekującym ich dniu.

Odpowiedzi na wątpliwości w stosowaniu procedury Co zrobić jeśli nadszedł już czas śniadania, a dziecko nie zdążyło się ubrać? Nie je śniadania ( jeśli dziecko jest niejadkiem, taka sytuacja będzie miała miejsce najwyżej dwa bądź trzy razy) A jeśli dziecko nie lubi jeść śniadania? Z reguły wystarczy zaproponować dziecku zrobienie czegoś co lubi, pod warunkiem ze jest przygotowane do wyjścia. Co zrobić , gdy dzieci nie wstaną odpowiednio wcześnie? Nie idą do szkoły i cały dzień spędzają w sowim pokoju (zdarzy się to najwyżej raz) lub odwozisz je samochodem i płacą ci ze swojego kieszonkowego za przejazd jak taksówką. W szkole będą same musiały usprawiedliwić soje spóźnienie. Nie wolno Ci pisać usprawiedliwienia. Co zrobić jeśli dziecko ma zbyt mało czasu na przygotowanie się do wyjścia? Kładzie się spać pół godziny wcześniej i wstaje również wcześniej, dopóki się nie przekona , ile czasu potrzebuje na samodzielny poranek.

Cztery „nie” w wypadku dziecka unikającego współzawodnictwa Nie prowadź gry tak , aby dziecko zawsze wygrywało. Nie współczuj mu, gdy przegra, nie roztrząsaj niepowodzeń. Nie przykładaj zbyt dużej wagi do tego , że się boi podejmować ryzyko gry. Nie pozwól, by unikanie współzawodnictwa przez dziecko popsuło zabawę reszcie rodziny.

Scenariusz samodzielnego poszukiwania pomysłów na pracę z przyrody Co może doradzić rodzic? Przynieś książki o przyrodzie, wyszukaj te, które zajmują się daną tematyką. Połóż je na biurku i w pokoju. Przygotuj ołówek i notatnik. Przekartkuj książki i zastanów się, jakie tematy są w nich poruszane. Napisz kilka własnych pomysłów – mogą być głupie, nudne, trudne i nie z tej ziemi. Nie krytykuj żadnego z nich, pisz dalej. Możesz połączyć kilka pomysłów. Możesz zaczerpnąć pomysły z książek, rozmaitych zdjęć i ilustracji lub od kolegów. Pamiętaj nie krytykuj ich. Jeśli skończyły Ci się pomysły z książek, rozejrzyj się po pokoju, wyjrzyj przez okno, wszystko może się znaleźć na liście. Postaraj się zapisać przynajmniej 30 pomysłów. Teraz spójrz na listę. Wykreśl te pomysły, które są niemożliwe albo nie do zrealizowania. Zostaw cztery / pięć pomysłów, które ci się podobają. Możesz je połączyć. Pomyśl o planie pracy.

Klasa „0” - 1 15 minut Klasa 2 - 3 30 minut Klasa 4 - 5 45 minut Określony czas i stałe miejsce pracy stanowią podstawę kształtowania dobrych nawyków uczenia się i odciążania rodziców! Klasa „0” - 1 15 minut Klasa 2 - 3 30 minut Klasa 4 - 5 45 minut Klasa 6 1- 1,5 godziny To czas minimum i może się zmieniać w zależności od wymagań nauczyciela i zdolności dziecka !!!!

Umowa dotycząca planu nauki Adam prze 5 dni w tygodniu będzie samodzielnie przez godzinę odrabiał lekcje przy biurku w swoim pokoju. Po ukończeniu pracy rodzic przejrzy zadania. Pod koniec tygodnia Adam otrzyma 10 punktów pod warunkiem, że wszystkie zadania domowe będą przygotowywane i oddawane w terminie. Punkty te zaś to oszczędności przeznaczone na zakup (np. roweru), każdy ma wartość 1 zł Za wykonanie zdań nadplanowych Adam otrzymuje dodatkowe punkty. Rodzice nie przypominają o odrabianiu zadań.

System punktowy dla młodszych dzieci klas 0- 3 Odrobiona praca domowa liczba punktów Przeczytane opowiadanie 1 Za każdą przeczytaną stronę książki 1 Nauka czytania: 10 zdań po trzy razy 1 Kilka zadań matematycznych lub jedna strona przepisanego tekstu 1 Ukończenie wszystkich prac w klasie 3 Minimum 3 punkty dziennie to naklejka, kolejna naklejka nagradza każde 3 punkty.

System punktowy w planie pracy domowej w klasach 4-6 Odrobiona praca domowa Za każdą stronę przeczytanego tekstu Za każdą stronę pisania (włączając w to różne ćwiczenia, historię, przyrodę, odpowiedzi na pytania i przepisywanie) Za wyliczenie kilku zadań matematycznych Napisanie wypracowania lub pracy z dowolnego przedmiotu Za przeczytany materiał i podkreślenie najważniejszych wiadomości (każda strona) Tygodniowa premia za wykonanie wszystkich zadań Liczba punktów możliwych do zdobycia: 18 - 28 w ciągu godziny ! Liczba punktów 1 2 5 10

Jak nagradzać? w wypadku młodszych dzieci należy określać cotygodniowe cele np. 20 pkt. = wycieczka, kino, zaproszenie przyjaciół W wypadku dzieci starszych należy określać bliższe cele, niezbyt odległe. Sprzęt, zabawki, gry lub programy komputerowe

Plan osiągnięć Godz. poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela 8-9 9-10 Matematyka: 20 min 10-11 11-12 Matematyka:25 min j.polski: 10 min j.polski: 20 min 12-13 13-14 Matematyka: 30min j.angielski: 20 min 15-16 przyroda:, historia: 45 min Informatyka 20 min Przyroda:25min 16-17 j.polski:40 min 17-18 18-19

Jak o nich rozmawiać z dzieckiem? Wyznaczanie celów Cele ( jakie powinny być ? ) „przyziemne” bliskie wyważone Jak o nich rozmawiać z dzieckiem? w cztery oczy!

Uczenie porządku i planowania pracy Zapisywanie zadań domowych Dziecko zapisuje w osobnym skoroszycie wszystkie zadania domowe , każde z nich na osobnej stronie. Po odrobieniu zadania wyrywa kartkę i przynosi do sprawdzenia rodzicom( daje to dziecku poczucie satysfakcji)