Średniowiecze – synteza epoki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEJŚCIE OD FILOZOFII PRZYRODY DO FILOZOFII MORALNEJ
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Dzieje świętego Franciszka
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Co ważniejsze daty 325 r. - I Sobór Nicejski. Teodozjusz Wielki ogłosił chrześcijaństwo religią obowiązującą; (chrześcijaństwo stało się religią.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Średniowiecze to epoka, której nazwa pochodzi z łaciny
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Biblia księgą Boga i ludzi
Twierdzenie PITAGORASA.
Motyw śmierci w średniowieczu
Skąd pochodzą zasady moralne?
Temat: Muzyka średniowiecza.
O bezużyteczności filozofii?
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Wierzyć czy nie wierzyć? Motywy wiary.
Fundamenty kultury europejskiej
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
Cesarstwo bizantyjskie
Wykonali: inż. Rafał Bajno inż. Tomasz Baryłowicz
Renesans.
Małgorzata Trzcielińska
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Opracowali: Krzysztof Bera, Bartłomiej Szczepaniak, Michał Stępień
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
TOTUS TUUS – „Cały twój”
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Średniowieczni święci – znani i nieznani
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Średniowiecze.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Średniowiecze.
SIEDEM SAKRAMENTÓW.
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
Różne typy źródeł historycznych
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Filozoficzno-Teologiczne
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
ZAKONY I KLASZTORY W ŚREDNIOWIECZNEJ POLSCE
Etyka Patrycja Zalewska.
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Św. Tomasz z Akwinu. Tomasz z Akwinu ur. 1225, zm. 7 marca 1274 Filozof scholastyczny Teolog Członek zakonu dominikanów Był jednym z najwybitniejszych.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Prezentację wykonała:
TWIERDZENIE PITAGORASA Monika Grudzińska-Czerniecka.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Co to jest Biblia?.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Wprowadzenie do filozofii
Kościół Jezusa Chrystusa
KARTEZJUSZ i PASCAL
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

Średniowiecze – synteza epoki Iwona Pawłowska

Czas trwania epoki Epoki literackie nie oddzielają się ostro od siebie, ale nakładają. Schyłek średniowiecza zachodził równocześnie z początkiem renesansu (np. w XVI w. nadal były popularne utwory średniowieczne, drukowano je w dużych nakładach). Wszystkie ramy czasowe mają więc charakter umowny. Z początkiem i końcem średniowiecza wiąże się kilka ważnych dat.

Ważne daty Czas trwania: IV/V-XV wiek n.e. Początek: 303 r n.e. - wstąpienie na tron cesarza Konstantyna Wielkiego 313 r. n.e. - edykt mediolański, przyznający wolność wyznawania religii chrześcijańskiej 476 r n.e. - zdobycie Rzymu przez plemiona germańskie pod wodzą Odoakra i upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego, data najczęściej podawana jako początek średniowiecza

Ważne daty Koniec: 1450 r. - wynalezienie druku przez Johanesa Gutenberga z Moguncji 1453 r. - zdobycie przez Turków Konstantynopola i upadek Cesarstwa Wschodniorzymskiego 1492 r. - odkrycie przez Krzysztofa Kolumba Ameryki, początek wielkich odkryć geograficznych i kolonizacji innych kontynentów przez Europejczyków We Włoszech schyłek średniowiecza rozpoczął się już w XIV wieku.

Nazw epoki Nazwa "średniowiecze" pochodzi od łacińskich słów media aetas, medium aevum (stąd mediewistyka – nauka o średniowieczu), oznaczającym wieki, czasy pośrednie między starożytnością a renesansem. Określenie to pojawiło się w wiekach XVI-XVII w dziełach historyków. W XVIII w. zaczęto określać nim również epokę literacką. Początkowo nazwa ta była nacechowana negatywnie. Twórcy odrodzenia traktowali wieki średnie jako czasy barbarzyństwa i upadku kultury. Dopiero od XVIII w. nazwa straciła negatywny wydźwięk.

Filozofia epoki - augustynizm Twórca był św. Augustyn (354-430), syn św. Moniki. Pochodził z Afryki Północnej. Ukończył studia w Kartaginie. Przez pewien czas był zwolennikiem manicheizmu, następnie sceptycyzmu i neoplatonizmu. Prowadził też własną szkołę retoryki. W 387 r. przyjął chrzest, następnie święcenia kapłańskie, a w 396 r. został biskupem Hippony. Najważniejsze dzieło Augustyna to Wyznania (napisane ok. 400 r n.e.). Podstawowe założenia:

W hierarchii bytów człowiek znajduje się między zwierzętami a aniołami. Człowiek jest istotą, która zastanawia się nad swoim losem. Zdolność do refleksji i umiejscowienie między bytami wyższymi i niższymi powoduje, że człowiek ma poczucie rozdarcia między cielesnością (typową dla zwierząt) a duchowością (charakterystyczną dla aniołów). Człowiek jest też rozdarty między dobrem a złem. Dzieje świata to historia walki dobra ze złem.

Filozofia epoki - tomizm Twórcą był św. Tomasz z Akwinu (1225-1274), urodzony we Włoszech, członek zakonu dominikanów. Od 1252 r. wykładał w Paryżu. Najważniejszymi jego dziełami były: Summa filozoficzna i Summa teologiczna. Wprowadził rozróżnienie na wiarę, którą zajmuje się teologia, i wiedzę, której dotyczy filozofia. Uważał, że niektóre prawdy wiary przekraczają rozum, nie są jednak z nim sprzeczne. Istnienia Boga można więc dowieść rozumowo. Św. Tomasz podawał 5 dowodów na istnienie Boga. Był racjonalistą i uważał, że wiedza pochodzi z doświadczenia. Zajmował się również ekonomią. Twierdził, że własność prywatna i nierównomierny podział dóbr są zgodne z naturą. Uznawał konieczność wymiany handlowej. Opracował pojęcie sprawiedliwej ceny. Podstawowe założenia:

Człowiek umieszczony jest w hierarchii bytów, jednak jego sytuacja nie jest tragiczna, ponieważ zajmuje on właściwe sobie miejsce. Człowiek musi realizować swoje powołanie walcząc z pokusami. Tomizm przykładał dużą wagę do zagadnień etycznych. Najwyżej cenioną cnotą była roztropność. Społeczeństwo zbudowane jest z hierarchicznie ułożonych stanów. Człowiek, kierujący się cnotą, powinien przestrzegać prawa i spełniać obowiązki właściwe dla warstwy, do której należy. Naruszanie hierarchii społecznej jest ciężkim grzechem.

Dowody na istnienie Boga wg św. Tomasza pierwszy dowód (ex motu) z istnienia ruchu wnosi, że istnieje pierwsza przyczyna ruchu; wyjaśnienie: Jest rzeczą pewną- stwierdzamy to za pomocą zmysłów- że w świecie istnieje ruch, wszystko zaś, co się porusza, jest przez coś poruszane. Jednakże w szeregu "poruszycieli " nie można postępować w nieskończoność. Gdyby nie było motoru pierwszego, nie byłoby drugiego i następnych, a więc ruch w ogóle by nie występował. Istnieje zatem pierwszy motor, który wprowadził do świata ruch. Motorem owym, pierwszym nieruchomym "poruszycielem", jest właśnie Bóg.

Dowody na istnienie Boga drugi (ex ratione eausae efficientis) z niesamoistności świata wnosi, że istnieje istota samoistna będąca przyczyną świata; .

Dowody na istnienie Boga trzeci (ex possibili et necessario) z przypadkowości rzeczy wnosi, że istnieje poza nimi istota konieczna; wyjaśnienie: To, co istnieje, nie może samo przez się powstać. Musi tedy istnieć jakiś byt konieczny, którego egzystencja wynika z samej jego istoty. Ten byt konieczny - Bóg, jest źródłem bytów przypadkowych.

Dowody na istnienie Boga czwarty (ex gradibus perfectionis) z faktu, że istnieją istoty różnej doskonałości, wnosi, że istnieje istota najdoskonalsza Bóg.

Dowody na istnienie Boga piąty (ex gubernatione rerum) z powszechnej celowości przyrody wnosi, że istnieje istota najwyższa, rządząca przyrodą a działająca celowo. Bóg jest samoistny; jako samoistny, nie ma przyczyny; nie istnieje nic, co mogłoby być przyczyną Jego zmiany, jest więc niezmienny; jest wieczny, bez początku i końca, bo powstanie i koniec byłyby zmianą; jest bytem prostym, niezłożonym. Dowody Tomasza, aczkolwiek akceptowane przez Kościół, niejednokrotnie poddawane były krytyce przez pisarzy chrześcijańskich.

Filozofia epoki - franciszkanizm Twórcą był św. Franciszek z Asyżu (1182-1226). Jego prawdziwe nazwisko brzmiało Giovanni di Bernardone. Pochodził z bogatej rodziny kupieckiej. Wiódł życie wędrownego kaznodziei. Założył zakon żebraczy nazwany braci mniejszych nazwany później franciszkanami. Najważniejsze dzieło nurtu franciszkańskiego to Kwiatki św. Franciszka - anonimowy zbiór legend o św. Franciszku i jego towarzyszach. Podstawowe założenia: Podstawą wiary jest miłość do świata i stworzenia. Dosłowne rozumienie ewangelicznych nakazów miłosierdzia, ubóstwa i braterstwa. Wiara prosta i radosna.

Cechy literatury średniowiecznej Anonimowość. Nazwisko twórcy było nieistotne. Sławę pisarską traktowano jako grzech pychy. Bardziej liczyła się wartość dzieła, jego użyteczność dla kształtowania postawy moralnej i religijnej. Dlatego większość utworów średniowiecznych jest nieznanego autorstwa (np. Pieśń o Rolandzie). Nie istniało też pojęcie praw autorskich. Kopista przepisujący księgi mógł łączyć różne utwory i dopisywać własne fragmenty. W ten sposób powstawały kolejne wersje tego samego tematu, a nawet zupełnie nowe dzieła. Dydaktyzm i moralizm - pareneza. Celem literatury było przedstawianie wzorców osobowych godnych naśladowania, np. rycerza, świętego, władcy.

Dwujęzyczność. Literaturę tworzono zarówno w języku łacińskim, jak również w kształtujących się językach narodowych (np. francuskim, polskim). Łacina była uznawana za język najszlachetniejszy, odpowiedni dla ważnych tematów, np. rozważań teologicznych. Utwory pisane po łacinie mogły być czytane w całej Europie bez konieczności dokonywania tłumaczeń. Rękopiśmienność. Utwory rozpowszechniano (do poł. XV w.) tylko w formie ksiąg przepisywanych ręcznie. Z tego powodu książki były rzadkie i drogie. Kopista (osoba przepisująca książki, najczęściej mnich) często robił błędy lub dodawał własne komentarze. Dlatego średniowieczne utwory miały różne wersje

koniec części pierwszej