Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW),

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
LISTY RUCHU PALIKOTA DO SEJMU RP. KOMPLETNE LISTY WE WSZYSTKICH 41 OKRĘGACH 920 KANDYDATEK I KANDYDATÓW DO SEJMU RP.
Advertisements

WYBORY PARLAMENTARNE.
XVIII sesja SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Szkoła demokracji”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Charakterystyka władzy wykonawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
WYBORY 2010 DO ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO KLAS IV – VI Szkoła Podstawowa nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Jędrzejowie.
SYSTEM WYBORCZY W USA Rafał Dadura.
Paradoks partycypacji wyborczej
CHORWACJA.
Moszczenica 2013 Stowarzyszenie Oświatowe SYNERGIA w Moszczenicy.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa i obowiązki obywateli RP
Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura w Poznaniu
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Powoływanie Rady Pracowników
Ordynacja Wyborcza do Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Samorząd Uczniowski.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
System wyborczy a wyniki wyborów w Polsce
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
WYBORY W POLSCE.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Obrady Okrągłego Stołu Demokratyczne w Polsce
Wybory do Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. gen
Termin wyborów 16 listopada 2014 r. niedziela Lokale wyborcze czynne od 7 do 21.
4 czerwiec 1989rok- Pierwsze wolne wybory w Polsce
Siedem kardynalnych zasad wybierania posłów do
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Wiedza o społeczeństwie
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
CO TO SĄ WYBORY ?.
Wybory do samorządu uczniowskiego Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Trzebnicach rok szkolny 2012/2013.
Demokracja.
Temat: Partie polityczne.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce Maciej Jacyno-Onuszkiewicz, Urszula Kukołowicz, Martyna Mileszyk, Rafał Miśta, Elżbieta Spalitabaka.
Kompetencje i role prezydenta
 Wybory prezydenta odbywają się w Polsce co 5 lat, chyba że z jakiegoś powodu (głównie z powodu śmierci lub rezygnacji z urzędu prezydenta) kadencja.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r.
SZKOLENIE 27 marca 2015 UCHWAŁY W ODDZIALE ZNP.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Jest to zasada, według której „jeden człowiek to jeden głos”.  równość formalna – każdy wyborca dysponuje taką samą ilością głosów  równość.
Adriana Hyla, Michalina Filimoniak, Aleksandra Mróz.
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Gmina (komuna, społeczność) – wspólnota samorządowa osób zamieszkujących określone terytorium. W latach 1954–1972 w miejsce gmin powołano gromady. Od.
Modele zachowań wyborczych
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
Przygotowały: Dagmara Kojtych, Patrycja Ringwelska, Monika Wiśniewska
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Bartczak Zuzanna Błaszczyk Karolina Czyż Aleksandra
Zasady prawa wyborczego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Wybory związkowe w OM NSZZ „Solidarność” POiW RW
System partyjny i wyborczy
do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Zapis prezentacji:

Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW), utworzony przez śp. Prof. Jerzego Przystawę  ( wytyczne dla ducha i litery prawa wyborczego, regulującego tryb wyborów sejmowych ) www.jow.pl

1. Równa dla wszystkich pełnoprawnych obywateli Polski pełna swoboda indywidualnego kandydowania na posła, obejmująca cały proces wyborczy, w tym czas trwania kampanii wyborczej i jej finasowanie wyłącznie ze środków niepublicznych, z limitem wydatków równym dla kandydatów niezależnych i partyjnych.

cd. 1. Rejestracja kandydata Dla dokonania rejestracji, kandydujący stawia się osobiście w Okręgowej Komisji Wyborczej i składa; pisemne poparcie co najmniej dziesięciu wyborców okręgu oraz dowód wpłaty kaucji, ze środków własnych kandydata, która jest zwracana, jeśli kandydat uzyska minimum 5% ważnie oddanych głosów. Na karcie do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej, a w przypadku ich partyjnej przynależności, obowiązkowo o tym informuje przy nazwisku kandydata.

2. Podział Polski na 460 jednomandatowych okręgów wyborczych, dla wybrania takiej samej liczby posłów, zapisanej w Konstytucji Wtedy przy obecnej liczbie mieszkańców Polski, ok. 67 tysięcy wyborców wybiera reprezentującego ich posła. Niewielkie rozmiary okręgów, wyrównują szanse wyborcze kandydatów, umożliwiają i niezależnym i partyjnym bezpośredni kontakt z wyborcami, a po wyborach umożliwiają realną więź posła z wyborcami i wymuszają jego przed nimi odpowiedzialność.

3. Posłem zostaje zdobywca największej liczby głosów oddanych w jednej turze głosowania. (Ogranicza to partyjne manipulacje, nieodłączne w przypadku wyborów dwuturowych, i mobilizuje wyborców do poparcia konkretnego kandydata. Przy remisie, decyduje losowanie; gdy jest tylko jeden kandydat, posłem zostaje bez głosowania, brak kandydatów, oznacza brak posła w danym okręgu ).

4. Obywatelski i medialny nadzór głosowania w obwodach oraz publiczne liczenie głosów w okręgu: – Urny wyborcze o konstrukcji zabezpieczającej przed nieupoważnionym dostępem. – Przed rozpoczęciem głosowania obywatelski i medialny nadzór sprawdzenia urn wyborczych. – Ciągły nadzór głosowania, od jego rozpoczęcia, aż do dostarczenia urn zabezpieczonymi pojazdami do miejsca liczenia głosów w Okręgowej Komisji Wyborczej. – Publiczne liczenie głosów, z udziałem kandydatów, ich pełnomocników i członków komitetów wyborczych, prowadzi Okręgowa Komisja Wyborcza, której przewodniczy osoba lokalnego zaufania publicznego. – Wynik liczenia Okręgowa Komisja Wyborcza ogłasza natychmiast po jego zakończeniu. ( w/w rozwiązania, wzorowane na brytyjskich, chronią uczciwość przeprowadzenia wyborów )

Pi Pierwsze wybory wg zasad zebranych w Regule wRegule wyborczej JOW, nie wcześniej niż pół roku po roku po urzędowym ogłoszeniu prawa wyborczego, uwzględ uwzględniającego te zasady. W tym czasie następujące działania: Szeroka prezentacja niniejszych zasad i ich pożytków, w porównaniu z ordynacją partyjnych list wyborczych. Zawieranie porozumień – w okręgach, dla wyłaniania kandydatów oraz między okręgami dla tworzenia ugrupowań politycznych. Prezentowanie się wyborcom przez kandydatów – - kampania wyborcza w 460–ciu JOW.

Odpowiedzialność posłów przed ich wyborcami. Możliwe jest odwołanie posła w czasie trwania kadencji. Jednak troska o stabilność sceny politycznej oraz doświadczenia korzystających z systemu JOW, skłaniają do skorzystania z następującego rozwiązania: Poseł jest odwołany, gdy zweryfikowana liczba podpisów wyborców domagających się jego odwołania, zbieranych po roku od wyborów, przekracza liczbę głosów, jakimi został wybrany. Odwołany może kandydować ponownie. Spełnienie wszystkich zasad Reguły wyborczej JOW w wyborach do Sejmu RP, warunkuje pełną wolność i uczciwość wybierania posłów, działających dla dobra wspólnego oraz rokuje następujące efekty: Odpowiedzialność posłów przed ich wyborcami. Partnerstwo władzy z obywatelami, upowszechniające wśród obywateli poczucie odpowiedzialności za dobro wspólne, niezbędne w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego.

cd. efektów Pozytywna selekcja kadr sprawujących władzę i stabilny rząd służący narodowi; W następstwie swobody kandydowania i podziału Polski na 460 JOW: Decentralizacja życia politycznego, jego jawność i ożywienie, co sprzyja swobodzie zawierania porozumień: a. wewnątrz okręgowych, wyłaniających kandydatów o największych szansach zdobycia mandatu, dla danej opcji politycznej, b. porozumień międzyokręgowych, dla oddolnego tworzenia ugrupowań politycznych. Zmiana charakteru partii politycznych – z wodzowskiego na obywatelski; Utrudnienie dostępu do władzy dla ugrupowań skrajnych.