w zakresie ograniczania „szarej strefy”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akcyza od węgla i koksu od 2 stycznia 2012 r.
Advertisements

Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii Warszawa 27 lipca 2012 r.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2012
Budowa Krajowego Systemu Innowacji
Warszawa Hotel Marriott
Optymalizacja podatkowa
Strategia działania na lata narady regionalne marzec 2010
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Zagrożenia dla polskiego handlu
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Działania: 132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 133 Działania informacyjne i promocyjne Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
OBSERWATORIUM TERYTORIALNE
HARMONIZACJA PODATKÓW
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie kontroli podatkowej obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. Zawiadamianie podatników o planowanej kontroli podatkowej.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Polizeiliche Konzeption zur Bekämpfung.
Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej - wybrane zagadnienia Ewelina Nowakowska 19 luty 2009.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
POLICJA.
Roman Jaworski Zastępca Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Kluczowe w Ustawie z dnia 11 marca 2004 r.
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
Bezpieczna kontrola, bezpieczne granice – zastosowanie urządzeń RTG w Służbie Celnej Przemyśl - 7 kwietnia 2011.
Straty Skarbu Państwa w VAT
Szara strefa wyrobów tytoniowych w 2012
Departament Higieny Środowiska
Podatek akcyzowy.
POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
PROGRAM e-CŁO – POSTĘPY PRAC
KOMISARIAT POLICJI W WĘGIERSKIEJ GÓRCE PODSUMOWANIE ROKU 2010.
Przestępstwa i wykroczenia celne
Bezpieczna kontrola, bezpieczne granice – zastosowanie urządzeń RTG w Służbie Celnej Przemyśl - 7 kwietnia 2011.
ODPRAWA SŁUŻBOWA W KPP W BIELSKU PODLASKIM 29 STYCZNIA 2014 ROKU
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
branże, zagrożenia, skala, przeciwdziałanie
Podatek akcyzowy Ewelina Skwierczyńska Katedra Prawa Finansowego
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
USTAWA O PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII z dnia 24 kwietnia 1997 roku
Działania Zachodniopomorskiej
Projekt realizowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego „ DRAKKAR - POLSKO-NORWESKI KURS NA BEZPIECZEŃSTWO STREFY SCHENGEN”
Europejskie prawo podatkowe. Podatki pośrednie i ich harmonizacja
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Edyta Kozłowska-Kurek Kontrole bez ustalonego podmiotu z wyjazdem w teren.
Schemat podziału administracji podległej Ministrowi Finansów
Nadzór nad wyrobami tytoniowymi Jarosław r.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
WYDZIAŁ PREWENCJI KWP W KATOWICACH Kampania społeczna Kampania społeczna "Nie reagujesz – akceptujesz” Katowice, wrzesień 2011r.
 Podstawy prawne Akcyza  Wspólny system podatku akcyzowego w Unii Europejskiej obejmuje regulacje dotyczące wyrobów akcyzowych, takich jak wyroby energetyczne,
Handel Dobrami Kultury. Akty prawne regulujące handel dobrami kultury Wywóz dóbr kultury z terytorium RP regulowany jest przez: 1. Rozporządzenia unijne:
Aleksandra Bejger, Anna Oliinykova, Weronika Wojciechowska, Monika Olek, Przemysław Łuczyk, Arleta Madziar Towary akcyzowe.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Wprowadzenie, skutki i egzekucja
Izba Administracji Skarbowej w Lublinie
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Krajowa Administracja Skarbowa województwa warmińsko-mazurskiego
Zapis prezentacji:

w zakresie ograniczania „szarej strefy” Działania Służby Celnej w zakresie ograniczania „szarej strefy” ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 38 50 fax :+48 22 694 33 27 www.mf.gov.pl

HIERARCHIA RYZYK w obszarze podatku akcyzowego Mechanizmy - zwalczanie: Wyroby tytoniowe Przemyt : SC + SG Nielegalna produkcja papierosów : Policja + SC Susz tytoniowy Przemyt : SC + SG Alkohol Odkażanie spirytusu/ nielegalna produkcja wódek: Policja +SC Zmiana przeznaczenia olejów smarowych : SC + UKS Paliwa Akcyza VAT Odbarwianie oleju opałowego: SC + UKS + Policja Oszustwa karuzelowe - UKS

WYROBY TYTONIOWE zwalczanie szarej strefy DZIAŁANIA REALIZOWANE Wzmocnienie sprzętowe (RTG) Systematyczne kontrole wynikające ze Strategii działania Służby Celnej w zakresie zwalczania przemytu i nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi na lata 2012-2015 Wzmocnienie kadrowe Wdrożenie programu badań statystycznych poziomu przemytu Kontrole e-handlu Współpraca z GUS Egzekwowanie sankcji za przemyt Współpraca z organizacjami producentów (Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego) Realizacja działań prewencyjnych (patrolowych) w miejscach dystrybucji nielegalnych papierosów (bazary, targowiska) Ograniczenie dostępności DZIAŁANIA PLANOWANE Prowadzenie analizy kryminalnej w Służbie Celnej Eliminacja organizatorów Wnioskowanie o kontrole przemytników w zakresie przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł

Ujawnienia nieprawidłowości w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi 1) 5 tirów, 14 opon, 16 tysięcy paczek papierosów Funkcjonariusze podlaskiej Służby Celnej z przejścia granicznego w Kuźnicy podczas kontroli 5 wjeżdżających z Białorusi do Polski ciężarówek znaleźli 16 tysięcy paczek przemycanych papierosów o szacunkowej wartości rynkowej ok. 160 tysięcy złotych. We wszystkich 5 przypadkach nielegalny towar ukryty był w kołach jezdnych oraz zapasowych pustych naczep. 2) „Filtry z fajkami” ujawnienie w Słubicach w dn. 11.03 zajęto 318.900 szt. papierosów

Ujawnienia nieprawidłowości w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi

SUSZ TYTONIOWY zwalczanie szarej strefy DZIAŁANIA ZREALIZOWANE Objęcie akcyzą suszu tytoniowego od 2013 r. Kontrole w punktach sprzedaży detalicznej Kontrole pośredniczących podmiotów tytoniowych DZIAŁANIA PLANOWANE Kontynuowanie kontroli w obszarze suszu tytoniowego Planowane zmiany legislacyjne Wprowadzenie w ustawie o podatku akcyzowym regulacji przewidującej opodatkowanie wytwarzania papierosów przy użyciu udostępnianych, m.in. w miejscach sprzedaży detalicznej, maszyn do automatycznego nabijania gilz papierosowych

WYROBY ALKOHOLOWE zwalczanie szarej strefy Porozumienie o współdziałaniu organów Służby Celnej i organów Policji w zakresie zwalczania produkcji lub obrotu nielegalnym alkoholem DZIAŁANIA REALIZOWANE Kontrole Służby Celnej Zwalczanie przestępczości Działania kontrolne Służby Celnej Doraźne kontrole bazarów i targowisk System Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA) Współpraca z organizacjami producentów (ZP Polski Przemysł Spirytusowy) DZIAŁANIA PLANOWANE Realizacja działań prewencyjnych (patrolowych) w miejscach dystrybucji nielegalnych wyrobów alkoholowych (bazary, targowiska) Ograniczenie dostępności Wdrożenie analizy kryminalnej Eliminacja organizatorów Wnioskowanie o kontrole przemytników w zakresie przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł

Ujawnienia nieprawidłowości w zakresie obrotu wyrobami alkoholowymi Ogólnie I kwartał 2014 r.: Ujawniony alkohol w rozlewniach/odkażalniach – 31 892 litrów obj. Ujawnione rozlewnie/odkażalnie – 6 (wszystkie we właściwości IC w Łodzi) 1) Likwidacja nielegalnie działającej rozlewni alkoholu Ponad 4,5 tys. litrów spirytusu na różnych etapach odkażania oraz kompletną linię technologiczną służącą do nielegalnej produkcji alkoholu zarekwirowali funkcjonariusze łódzkiej Służby Celnej. Wartość zabezpieczonego towaru celnicy oszacowali na kwotę 370 tys. Zł 2) Celnicy zlikwidowali nielegalną rozlewnię spirytusu Ponad 7,5 tys. litrów spirytusu na różnych etapach nielegalnego odkażania wykryli funkcjonariusze łódzkiej Służby Celnej w trakcie kontroli przeprowadzonej na jednej z posesji w okolicach miejscowości Głowno, w woj. łódzkim. 3) Łódzcy celnicy zlikwidowali nielegalną rozlewnię spirytusu Nielegalną rozlewnię spirytusu rozbili funkcjonariusze Służby Celnej na terenie jednej z posesji pod Aleksandrowem Łódzkim. Na miejscu celnicy wykryli ponad 3 tys. litrów spirytusu na różnych etapach odkażania. 4) Celnicy zlikwidowali nielegalną rozlewnię spirytusu Ponad 6 tys. litrów spirytusu na różnych etapach odkażania wykryli funkcjonariusze łódzkiej Służby Celnej w trakcie kontroli przeprowadzonej na jednej z posesji w łódzkiej dzielnicy Złotno.

PALIWA zwalczanie szarej strefy DZIAŁANIA REALIZOWANE Kontrole Służby Celnej Współpraca ze służbami krajów V-4 oraz Niemiec i Litwy w zakresie kontroli przemieszczania olejów smarowych Działania kontrolne Służby Celnej Zainicjowanie i udział w pracach KE nad włączeniem olejów smarowych do grupy wyrobów przemieszczanych z wykorzystaniem systemu EMCS Uszczelnienie obrotu DZIAŁANIA PLANOWANE Kontynuacja działań kontrolnych, w tym międzynarodowych dyscyplinujących obrót paliwami w zakresie akcyzy (MLC)

Ujawnienia nieprawidłowości w zakresie obrotu paliwami płynnymi 140 tys. litrów nielegalnego oleju napędowego zatrzymali kujawsko-pomorscy celnicy. Gdyby trefny towar trafił na rynek straty Skarbu Państwa wyniosłyby ponad 330 tys. złotych. 10 kwietnia 2014 r. w godzinach popołudniowych, w trakcie prowadzonych czynności służbowych funkcjonariusze Wydziału Zwalczania Przestępczości naszej Izby na terenie bazy paliwowej znajdującej się w powiecie radziejowskim zauważyli podejrzany ciągnik siodłowy wraz z naczepą - cysterną. Celnicy ustalili, że podejrzany zestaw pojazdów w przeszłości był związany z ujawnieniem nielegalnego zrzutu towaru w postaci wyrobów ropopochodnych deklarowanych jako olej napędowy. Natychmiastowa kontrola wykazała, że kierowca auta wspólnie z magazynierem bazy paliw podłączyli przedmiotową cysternę do zbiornika podziemnego. Organizatorzy procederu nie posiadali stosownej dokumentacji potwierdzającej rodzaj towaru i jego pochodzenie, a wstępne badanie oleju wykazało, że nie spełnia on norm jakościowych dla olejów napędowych. W wyniku przeszukania całego terenu bazy paliw celnicy zatrzymali i zabezpieczyli substancje ropopochodne w ilości 140 070 litrów o szacunkowej wartości ponad 700 tys. złotych oraz 3 cysterny i samochód ciężarowy autocysterna z przyczepą. Szacuje się, że gdyby zatrzymana substancja ropopochodna trafiło do obrotu jako olej napędowy Skarb Państwa poniósłby straty z tytułu niezapłaconego podatku akcyzowego i VAT w wysokości ponad 330 tys. złotych. Należy pamiętać, że poszkodowanymi w takich wypadkach są również kierowcy, którzy kupują paliwo niewiadomego pochodzenia, ponieważ potrafi ono trwale uszkodzić silnik samochodu lub zwiększyć jego awaryjność.

Szara strefa hazardowa W 2013 r.: zatrzymano 5 946 nielegalnych automatów (w 2012 r. – 3 281) spowodowano usunięcie 133 linków doprowadzono do wyłączenia 121 domen, na których reklamowano gry w sieci Internet Główne obszary szarej strefy Mechanizmy działalności przestępczej 1. Główne obszary szarej strefy: urządzanie nielegalnych gier na automatach – bez zezwolenia urządzanie w sieci Internet nielegalnych gier hazardowych, zakazanej reklamy gier 2. Mechanizmy wykorzystywane w działalności przestępczej klasyczne nielegalne automaty Symulatory urządzenia typu CSANI automaty zarejestrowane jako automaty o niskich wygranych sieć Internet 3. Zaangażowane służby: Służba Celna, Policja (w tym CBŚ), ABW, Prokuratura 4. Działania zwalczające przestępczość w obszarze gier hazardowych: kontrole urządzania gier na automatach bez zezwolenia monitorowanie sieci Internet; wezwania hostingodawców do usunięcia treści niedozwolonych ściganie nielegalnych reklam gier hazardowych w sieci Internet ściganie podżegania do nielegalnego uczestnictwa w zagranicznych grach hazardowych. Działania zwalczające przestępczość w obszarze gier hazardowych kontrole urządzania gier na automatach bez zezwolenia ściganie nielegalnych reklam gier hazardowych w sieci Internet monitorowanie sieci Internet ściganie podżegania do nielegalnego uczestnictwa w zagranicznych grach hazardowych

Niedopuszczenie do wzrostu szarej strefy Perspektywa działań Cel podstawowy Niedopuszczenie do wzrostu szarej strefy + Maksymalizacja skuteczności działania administracji (kontrola, zwalczanie przestępczości) + Wzmocnienie współpracy służb obowiązanych do przeciwdziałania szarej strefie

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 38 50 fax :+48 22 694 33 27 www.mf.gov.pl