A może wpadniemy na s(c)hab ? SPOŁECZNA HISTORIA BIZNESU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

RAPORT.
klasy 3a,b,c miały dwugodzinne spotkanie z wójtem gminy Nawojowa dr inż. Stanisławem Kiełbasą, na którym głównie poruszany był temat ekologii.
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Akcje SPÓŁEK NOTOWANYCH NA GIEŁDZIE WARSZAWSKIEJ PRZED 1939 ROKIEM
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Projekt Centrum Młodego Przedsiębiorcy realizowany w ramach programu Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej współfinansowany.
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Gimnazjum nr 3 im. Emilii Zawidzkiej w Zespole Szkół nr 7 Road to freedom- nasze miasto 20 lat wspólnie FINAŁ MŁODZIEŻOWEJ AKCJI OBYWATELSKIEJ 20 LAT WSPÓLNIE.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Zastosowania Internetu
MARKETING STRATEGICZNY
Gdańsk miastem wolności.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Wrocław Rozwój miast na przełomie XIX/XX w..
MOJE HOBBY PODRÓŻOWANIE Autor: Paweł Herma.
Poruszamy sprzedaż. Poruszamy sprzedaż Poruszamy sprzedaż.
MAREK KRUKOWSKI GIMNAZJUM NR 18 IM. M. RATAJA W LUBLINIE
Nadobrzański Bank Spółdzielczy Rakoniewice Jubileusz 140-lecia
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Dziedzictwo kulturowe Starej Słupi ,,Jak i gdzie przeszłość naszego regionu splata się z teraźniejszością ?’’
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Star City Tomaszów Mazowiecki
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
COMENIUS Essen – Gliwice Berufskolleg ost – ZSTI 22 – 30 kwietnia 2013.
RODZAJE KLIENTÓW.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Zrozum sposób myślenia Klientów >> zwiększ swoją sprzedaż!
Jak zarabić na darmowym i pobić konkurencję Jakub Dąbkowski 2011.
Co dziś jest najważniejsze w ZWiK? Łódź, marzec 2011 r. Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łodzi Materiał na konferencję prasową w dniu 17 marca.
PROJEKT MŁODY OBYWATEL - BADANIE ZASOBÓW MIASTA Autorzy: Kamila Pazura Beata Boczkowska Michał Tomaszewski.
Twój pomysł na biznes!.
Jan Paweł II - Papież Wolności
Budowa zespołu sprzedawców
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
dr hab. Katarzyna Błachowska, IH UW doc. dr Tomasz Ochinowski, WZ UW
Barter Czyli innowacyjne rozwiązanie dla najstarszego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa handlu towarów i usług za pomocą.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
„ Nasze dzieci 6 letnie w I klasie” Rada Rodziców przy Zespole Szkół w Grzechyni.
Raz, dwa, trzy Antoninek patrzy!
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Nasza koncepcja. Nasz zespół gorliwie myślał nad kierunkiem naszych działań. W naszych głowach powstało wiele pomysłów. A my wybraliśmy ten najlepszy,
Psychologia organizacji
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
P ROGRAM S ZKOŁA Z KLASĄ 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi wzięła udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Budowanie zespołów sprzedażowych dr hab. Tomasz Ochinowski psycholog społeczny, kierownik Zakładu Socjologii Organizacji i Historii.
ŠKODA. Od grudnia 1994 roku Skoda Auto Polska S.A. jest w Polsce oficjalnym przedstawicielem producenta samochodów marki Škoda. Po sukcesie Škody Favorit.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Przedsiębiorczość Innowacyjna prezentacja końcowa Marshall Software Bartosz Marszałek Bartosz Milewski Piotr Markowski Krzysztof Leoniak.
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Marketing w Firmie.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Debata „Globalizacja”.
Zapis prezentacji:

A może wpadniemy na s(c)hab ? SPOŁECZNA HISTORIA BIZNESU doc. dr Tomasz Ochinowski *Katedra Psychologii i Socjologii Zarządzania WZ UW *grupa warszawskich historiografów, Instytut Historii PAN/ Towarzystwo Historiograficzne *Instytut Historyczny UW (wykładowca) zachęcam do kontaktu: e-mail: ochinto@wz.uw.edu.pl dyżur: poniedziałek 16.30- 18.00, pokój 514 B

David Lowenthal „The Past is a Foreign Country” (1985) ? Przeszłość to kraj obcy, tłum.Grudzińska – Gros, I. i Tański, M. (2010), „Res publica nowa”, nr. 10, s. 142 – 151 (pierowdruk polski: „Res Publica, nr. 1, 1991 r.)

Czy ten Pan nadaje się na przewodnika? Theodore Zeldin

Co jest bliższe współczesnemu człowiekowi Zachodu? mieszkańcy Bigouden w Bretanii z I. połowy XX w. ? Wenecja z XIII. ? Marco Polo (1254-1324) ? chińskie miasto Zhang Zang (Hangzhou) z tego samego okresu?

mieszkańcy Bigouden w Bretanii z I. połowy XX w. 1920 r.- nie wiedzą, że 10 km. od wioski znajduje się morze świat poza wioską nieprzenikniony, nawiedzany przez złe duchy i niebezpieczny; „życie mieszkańców jak wątłe płomyki świec” 1950 r. – ¼ mieszkańców nie była w stolicy regionu (Niort), nie zetknęli się ze szkołą średnią, koszarami, więzieniem, poborcą podatkowym, farmaceutą…

Marco Polo (1254-1324) kupiec wenecki znał perski i mongolski, pamiętniki pisał po francusku opisał podróże do Indii i Japonii mianowany przez chana Kubilaja wiecegubernatorem jednego z chińskich miast „Marca Polo tak wszystko interesuje, że nie pamięta o strachu. Zróżnicowanie ludzi raczej go bawi, niż przeraża, choć nie do końca – jak wszyscy – zdołał się uwolnić od zabobonów”

średniowieczne miasta : Wenecja a Zhang Zang (Hangzhou) Wenecja: jedno z największych miast ówczesnej Europy (50 – 160 tys. mieszkańców) Hangzhou: przed podbojem mongolskim (1279) ponad 1 - 2,5 mln mieszkańców, być może największe miasto ówczesnego świata, według Marco Polo także najpiękniejsze

Hangzhou ok. 20 kanałów doprowadzało czystą wodę z Zachodniego Jeziora i odprowadzało nieczystości do rzeki i morza centrum handlu zagranicznego (szczególnie towarami luksusowym, korzenie z Indii) „W niebie jest raj, a na ziemi są Suzhou i Hangzhou” Marca Polo zachwycił węgiel i papierowe pieniądze

Theodore Zeldin „Intymna historia ludzkości” (1994/ 1998) „Można się czuć wyobcowanym w swym własnym mieście, ale ma się przodków na całym świecie” „Gdy ludzie zaczynają opowiadać historię swego życia, sposób, w jaki to robią, ujawnia, jak dalece uważają się za wolnych i czy czują się zadomowieni w świecie” „W historii nauczanej w szkołach nie kładzie się jednak nacisku na takie związki i nie wskazuje na fakty z przeszłości, które mają dla współczesności największe znaczenie” „Obecnie trzeba wykorzystać na nowo skamieliny historii do zbudowania dróg prowadzących tam, dokąd chcemy się udać” „Wszystko, co składa się na pamięć przeszłości, skąpane jest, a często zatopione w nostalgii, dumie oraz w najrozmaitszych iluzjach i namiętnościach”

Wrocław’ 97 http://www.darkasz.republika.pl/powodz.html

Norman Davis http://www. polish-jewish-heritage. org/Pol/Norman_Davies „Takie powodzie nawiedzały przecież Wrocław przez całe milenium. Nie mówię już o bardzo dawnych czasach, ale w XVIII stuleciu taki lokalny potop miał miejsce w 1729 i 1736 roku, a w wiekach późniejszych - w 1854 i 1903 roku. Niemieckie władze miasta dobrze o tym wiedziały i przygotowały zabezpieczenia, całkowicie przez Polaków zlekceważone. Na przykład na nieprzypadkowo niezabudowanych północnych terenach zalewowych Wrocławia powstało w latach 70. wielkie osiedle Kozanów. W czasie powodzi znalazło się ono 10 metrów pod wodą. Jestem przekonany, że wrocławianie nie wyobrażali sobie nawet zagrożenia ze strony Odry, gdyż nie mogli czerpać ze skarbnicy zbiorowej pamięci (podkreślenie T.O.). Im tę pamięć, sprzed 1945 roku, amputowano.”

Społeczna historia biznesu s(c)hab jako opowieść o zbiorze niewykorzystanych lub zapomnianych możliwości oraz o korzeniach tych możliwości i ich ograniczeń

nasz przewodnik (nie tylko) na dziś Tadeusz Władysław Świątek

Palarnia kawy „Pluton” „Palarnia kawy Pluton w latach świetności należała do krajowej czołówki pod względem jakości i technologii produkcji. Firma miała 31 sklepów w Warszawie, Lublinie, Łodzi, Gdyni i Poznaniu. Powstała w dobie gospodarczej prosperity w Kongresówce, przetrwała obie wojny światowe i powstanie warszawskie. Likwidację zawdzięczała nie złym wynikom finansowym, ale komunistycznej „bitwie o handel”. Tomasz Markiewicz, Niezłomne palenie kawy, „Puls Biznesu”, 25.03. 2005

http://www.tarasiewicz.info/

Fabryka Palenia Kawy, Cykorii i Surogatów Kawy Pluton 1882 – Tadeusz Tarasiewicz inicjuje w Warszawie produkcję kawy palonej i surogatów kawy wprowadzoną w fabryce technologię produkcji opatentowano w Belgii, Francji i na Węgrzech od 1914 spółka akcyjna 1924 połączona z zakładem Kawa „Molinari” rozwijała szeroką działalność handlową od 1934 firmą kierował Kordian Tarasiewicz [tu jesteśmu… auuuu!!!!] w Warszawie międzywojennej 23 sklepy firmowe

Zostań „alter-ego” Kordiana Tarasiewicza

Trudna sytuacja finansowa palarni kawy „Pluton” Problemy finansowe przedsiębiorstwa – spadek zysków o 20-30% Zarząd poprosił załogę o zgodę na obniżenie ich wynagrodzeń Zostały zmniejszone wynagrodzenia zarządu oraz pozostałych pracowników

Czy możliwe jest utrzymanie zaangażowania pracowników, gdy sytuacja finansowa jest zła ? (Agnieszka Kseba)

Zżycie z firmą, Uczciwość pracodawców, W interesie pracowników było, aby „Pluton” nadal działał na rynku dodatkowe świadczenia np.: medyczne, sport, produkty firmowe.

http://www.tarasiewicz.info/

Tadeusz Tarasiewicz (1830- 1910)

Jan Tarasiewicz, syn Tadeusza (1864- 1906)

Sklep firmowe; pierwszy z lewej, ul. Miodowa 2, 1891 r.

Tadeusz (jr) i Michał Tarasiewiczowie, synowie Tadeusza; wycinek prasowy na temat przyznania akcji pracownikom

Michał Tarasiewicz (1871 – 1923) z żoną Janiną

Reklama z początku XX wieku

Dawny logotyp firmy

Pamiątkowa fotografia z okazji jubileuszu 25-lecia firmy, 1907 r.

Reklama w książce telefonicznej 1908

Zakopane, lata międzywojenne; drugi z prawej Kordian Tarasiewicz, czwarta Maria Tarasiewicz

Dlaczego się udało? redukcja kosztów (styl przywództwa) analiza kluczowych konkurentów i szukanie nisz benchmarking (także kulturowy) + współpraca ekspertyza wywiad korzystanie z kultury „wysokiej” analiza kultury lokalnej korzystanie z tradycji („agenci kulturowi”)

Jaki jesteś kliencie ?

Zmodernizowany sklep i opakowanie (projekt Jerzy Hryniewiecki) - lata 30. XX wieku

Różne opakowania firmowe; z prawej puszka projektu Eryka Lipińskiego

Pakowanie kawy

Firmowe auto

II wojna światowa: wnętrze kawiarni „Fregata”; projekt Maciej Nowicki

klient niezdecydowany klient zwiedzający „kategorie” klientów klient zdecydowany klient niezdecydowany klient zwiedzający

klient zdecydowany przychodzi z wyraźnie określonym żądaniem nie waha się i nie wybiera często to klient stały zazwyczaj znawca jeśli niezadowolony to z przyczyn niezależnych od sprzedawcy

klient zdecydowany zadania sprzedawcy zazwyczaj tylko szybka i grzeczna obsługa „Tacy stali klienci są najcenniejszym nabytkiem firmy i o nich trzeb najwięcej dbać, oni bowiem są podstawą egzystencji firmy” gdy żąda towaru niepodpowiedniego dla siebie (zdaniem sprzedawcy) – traktować jak eksperta: wytłumaczyć korzyści nabycia innego produktu/ wytłumaczyć niewłaściwość nabycia towaru poprzednio żądanego/ dać możliwość namysłu i swobodnej decyzji

klient niezdecydowany wypowiada życzenia niejasno łatwo zmienia swoje życzenia i zapatrywania

klient niezdecydowany zadania sprzedawcy trudny w obsłudze ograniczone możliwości sprzedawcy, mimo dużych starań duże pole do wykazania zdolności sprzedażowych i cierpliwości wszystko wyjaśniać, wytłumaczyć, przekonywać i pouczać najważniejsza sprawa: takt !!! Klient nie może poczuć się urażony w swej ambicji, nie może poczuć się traktowany jak ignorant rola sprzedawcy: bycie doradcą; chętne udzielanie wszelkich informacji o produkcie i uzbrojenie się w cierpliwość czasem konieczność podjęcia decyzjo zakupowej za klienta. Uwaga !!! Musi być ona poprzedzona rozpoznaniem tego, co klientowi rzeczywiście jest potrzebne. W innym przypadku klient „zawsze będzie się uważał za źle obsłużonego”.

klient zwiedzający klient potencjalny nie ma określonego zamiaru kupna, chce tylko zapoznać się z artykułem, ceną, zastosowaniem itp., może później kupią czasami tylko porównanie cen z cenami konkurencji

klient zwiedzający zadania sprzedawcy wdzięczne pole dla sprzedawcy w zakresie osiągania przyszłych korzyści traktować zawsze tak, jak właściwych klientów uprzejmość i gotowość do udzielenia wszelkich informacji, mimo, że klient z góry uprzedza, że nic nie kupi – często rodzą zobowiązanie u klienta – kupuje niepotrzebną drobnostkę w dowód uznania dla sprzedawcy i dla swego zadowolenia gdy klient pyta tylko o cenę warto dać szerokie wyjaśnienia dotyczące ceny, ale także jakości produktu nie okazywyć niezadowolenia z faktu, że klient teraz być może nic nie kupi ( w przyszłości może zostać poważnym odbiorcą)

szczegółowe cechy dominujące u przykładowych klientów klient uprzejmy, inteligentny klient niedowierzający, nieufny klient doświadczony klient „wymowny” klient skąpy klient rozrzutny klient nierozsądny

Podręcznik dla sprzedawczyń oprac. Mirosław Filipkowski materiał powielany, 115 egzemplarzy, nakładem Spółki Akcyjnej „Pluton” T. i M. Tarasiewiczów w Warszawie 1938

II wojna światowa; lipiec i październik 1944

Kordian Tarasiewicz 1948

Co szczególnie ciekawego ? Palarnia Kawy „Pluton” (1882 – 1951) 1914 Spółka Akcyjna: część akcji rozdana pracownikom (pionierskie działanie w Polsce, jedno z pierwszych na świecie) 1932 Zrzeszenie Importerów Kawy i Herbaty RP II wojna światowa: współpraca z Phillipsem 1940- 45 „Spółdzielnia Spożywców Pracowników Firmy ‘Pluton’ T. i M. Tarasiewiczów S.A. w Warszawie” czasy „okołowojenne” –w poszukiwaniu sposobów przetrwania współpraca z różnymi przedsiębiorstwami, m.in. na Mazowszu, np. z fabryką soków owocowych A. Matuszewskiego w Płocku, wcześniej reanimacja fabryczki marmolady w Płudach po likwidacji „Plutona”: dyrektor w „Inco Veritas”, po 1956 w „Libelli” Kordian Tarasiewicz (ur. 1910, dyrektor „Plutona” 1934 – 51)

Kordian Tarasiewicz ur. 1910, dyrektor „Plutona” 1934 – 51 2011 laureat Nagrody im. Witolda Hulewicza